Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 21

Ämne: Litet däckslitage

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Tänk på att det är en mycket stor skillnad mellan att köra på en fuktig, blöt väg eller att köra då det regnar hela tiden.
    På den fuktiga vägen är ju gummiblandningen avgörande och på regnvägen ställs stora krav på att det finns tillräckligt mönster oxå.
    Tänkte på Klaus breda bakdäck på en regnig, kurvig väg. Hmm, där skulle nog en 125:a åka från honom.
    Vet ju hur en jänkebil med breda bakdäck står sig mot en "vanlig" bil i regn med risk för vattenplaning.
    Brett är fett, då det är torrt.

  2. #12
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Konsten att hitta ett däck som klarar dina krav på fäste å lever ganska länge. Två olika gummiblandningar blir lätt ett kantigt däck, där hårt gummi möter det mjukare. Stackars däcktillverkare, dom har det inte lätt.
    Jan

  3. #13
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    jag o Bosse verkar köra väldigt lika trots helt olika hojar
    gillar inte köra hoj när det regnar men ibland måste man,körde fram o tillbaks till Vansbro härom året,regnade hela resan (75mil),ingen rolig hojresa,simningen var ok i regn
    har inga större problem med vattenplaning eftersom hojens vikt hjälper trycka ner den men har över 400 hästar på bakhjulet o ingen koppling så hästarna trycker på hela tiden,vid blöt väglag måste man vara extra försiktig med gasen,är det lätt att burna på torr väg så ska vi inte snacka om blöt väg. Brukar inte köra fortare än 100 vid regn,då kan man ha 2ans växel precis.
    Mycket nöjd med Avon däck,dom har ju många modeller med,så det går att hitta nåt för olika smaker men alla har ju sina kriterier, huvudsaken man är nöjd med det man har.
    Köper mina direkt från fabrik i England, kostar ca 1000sek styck plus 200 sek styck för frakt plus byter o balanserar mina däck själv, däckskostnaden på min hoj är väldigt liten Mina nya 360 Vee Rubber kostar dryga tusenlappen dom med

  4. #14
    Mc-Bosse
    Gäst

    Sv: Litet däckslitage

    Som vanligt när man pratar om däck så uppstår det diskussioner om olika däck och dess positiva och negativa egenskaper. Själv är jag övertygad om att alla däck i princip är bra rent generellt och klarar normalt körande men vill man tvunget köra i ösregn på samma sätt som i torrt väglag så får man välja däck med bra egenskaper för att just tränga undan vattnet.

    Googling och läsande av olika däcks fördelar och tillkortakommanden är ju en bra start i valet av däck.

    Bromsegenskaper? Jo det kan skilja men det kan också reaktionsfömågan göra och bromsar du en tiondels sekund senaste med ett däck som har erkänt bra grepp just vid tvärbromsning jämfört med en standarddäck så är bromssträckan ändå lika lång.

    Vi pratar liksom om extrema situationer och att alla skulle ha samma skickligt vad gäller att handha en mc vilket ju inte är fallet. Lågt pris för ett däck av ok kvalitét som rullar långt är nog vad de flesta söndagsåkare vill ha.

    Sent from my Samsung Galaxy Note.
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2013-06-26 klockan 09:59.

  5. #15
    Mc-Bosse
    Gäst

    Sv: Litet däckslitage

    Tillägger att jag idag fick pålagt nya bakdäck på min sportbil. Jag köpte de billigaste jag kunde hitta på bythjul.com. 544 kr/styck blev efter frakt och betalning till en däckfirma i byn för skifte och balansering 788 kr styck. Duro DP 3000 heter däcken och är i dimensionen 205/50 15. Den större däckfirman i byn vägrade kolla upp billigare alternativ än de som kostade 1500 styck.

    Han som lade på däcken sa att rent kvalitetsmässigt så verkade däcken bra då han enbart behövde balansera med få vikter på samma sätt som det är på högprisdäck. Billiga däck kan ju vara dåligt tillverkade och kräva många vikter för att få balanserade men inte i detta fallet.

    Körde hem idag i regn och testade lite och däcken drev bort vattnet i höga farter utan några problem.

    Sent from my Samsung Galaxy Note.
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2013-06-25 klockan 22:38.

  6. #16
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av pentti01 Visa inlägg
    Ska inte "dissa" några däck men är det inte lite sämre fäste på "hårda-långlivade" däck?
    Tänker i första hand på fästet i regn.
    Helt rätt.Snorhala är förnamnet,men pluttrar man fram så funkar det nog och blir många mil.Vid aktiv körning är det kört

  7. #17
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Tillägger att jag idag fick pålagt nya bakdäck på min sportbil. Jag köpte de billigaste jag kunde hitta på bythjul.com. 544 kr/styck blev efter frakt och betalning till en däckfirma i byn för skifte och balansering 788 kr styck. Duro DP 3000 heter däcken och är i dimensionen 205/50 15. Den större däckfirman i byn vägrade kolla upp billigare alternativ än de som kostade 1500 styck.

    Körde hem idag i regn och testade lite och däcken drev bort vattnet i höga farter utan några problem.
    Billiga däck har ibl en tendens att tappa våtgreppet när de blivit lätt slitna..
    Nu hittade jag märkesdäck (Nokian) i din prisklass så denna gång var valet enkelt.
    (205/60/15

  8. #18
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Talking

    Citat Ursprungligen postat av LowTech Visa inlägg
    Billiga däck har ibl en tendens att tappa våtgreppet när de blivit lätt slitna..
    Nu hittade jag märkesdäck (Nokian) i din prisklass så denna gång var valet enkelt.
    (205/60/15
    Snackar ni bildäck ?
    Jan

  9. #19
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Snackar ni bildäck ?
    Gäller ung samma regler för dem som mc..
    Har ju två Avon på en hoj som ska bli klar, nångång, Avon är ju kända som hårda..
    De följde med hojen när jag köpte den, inte självvalt märke, isf skulle jag valt ett annat....
    Spännande liv blir det. Är dom så hala som det sägs åker dom av, DiReckt..
    Ska vi tala bil så hade jag en kortare tid nåt kinajunk bak och GoodYear fram..
    Enda gången jag lyckats få sladd i väta med en SAAB..

  10. #20
    Mc-Bosse
    Gäst

    Sv: Litet däckslitage

    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Helt rätt.Snorhala är förnamnet,men pluttrar man fram så funkar det nog och blir många mil.Vid aktiv körning är det kört
    Vid riktigt aktiv körning ska det väl ändå vara? Det flesta av oss skrapar inte fotpinnar eller pressar i kurvor i vått väglag. Nog kan även jag pressa i torrt väglag utan släpp, jo det kan jag och gör jag. Bromssträckan är kort den också tycker jag.

    Snorhala är ett för starkt utryck. Det är hårdare ja men kalla dem inte snorhala och att de skulle vara livsfarliga i regn för de är de inte.

    Sent from my Samsung Galaxy Note.

Liknande ämnen

  1. Litet projekt, Yamaha fz 750
    Av Mackeman i forum Mekhörnan
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2016-03-23, 18:58
  2. ett litet bekymmer (lokalisera kabel)
    Av Bael i forum Mekhörnan
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-09-01, 12:07
  3. Däckslitage fråga !
    Av Foosi i forum Mekhörnan
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2012-08-18, 16:16
  4. Litet tält
    Av klantbo i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2012-08-13, 17:26
  5. Litet uppehåll i går
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-07-10, 07:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •