Sidan 3 av 6 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 21 till 30 av 56

Ämne: fotkoppling och handväxel

  1. #21
    Hondamannen
    Gäst
    Jag har pratat med bilprovningen och det har inga bekymmer med detta om man behöver inte regga om hojen.

    Är man rädd för såna situationer så ska man låta bli att köra med fotkoppling och handväxel.

    Vill man helt undvika såna situationer så ska man kanske satsa på en automathoj.

    Det kommer att bli en sådan konvertering. Först ska jag hitta rätt hoj.

    // Hondamannen


    Citat Ursprungligen postat av Cy2 Visa inlägg
    En fråga funkar en ombyggnad av denna typ på ett fordon som är helgodkänt, vad är vitsen med fotkoppling och handväxel?

    Om man kommer ut ur en kurva med felväxel i, hur säkert är det att släpa styret för ned eller uppväxling?

    Men ett spännande projekt om det genomförs lägg gärna upp bilder och en beskrivning under byggtiden.

  2. #22
    Medlem Cy2s avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Söder
    Inlägg
    351
    Lycka till,
    Lägg gärna upp bild och text under bygget.

  3. #23
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    På harley så kan man lägga i en växel och så låsa kopplingen och man kan ta bort foten från kopplingen. När man ska åka i väg är det inte riktigt som bilkoppling.
    Stämmer jag är helt enig med dig.

    Man får släpa upp kopplingen och det kan dra iväg abrupt om man inte passar sig.
    Här var vi inte helt på samma linje. Koppla ur - lägg i växel - dragläge på koppling och stå stilla med hjälp av broms, och i det läget kan man sätta ner foten och rulla iväg genom att släppa bromsen. När man fått upp fart släpper man kopplingen helt. I fortsättningen för att växla så är det fulla utslag på vaggan som gäller.
    Ove

  4. #24
    Hondamannen
    Gäst
    Det jag har hört eller lite annorlunda det som du beskriver men bägge sätten fungerar säkert bra.

  5. #25
    Hondamannen
    Gäst
    Ove, nu är jag med på varför du säger att det finns risk att man på en modern glidare bränner ut kopplingen. Om man drar iväg som du säger så finns det risk att man bränner kopplingen.

    Men gör man som jag beskrev det finns det ju ingen risk eller? Rätta mig om ja har fel.

    Som jag har hört det, när man släpper fotkopplingen så händer inget tills sista milimetern och då kan det braka iväg abrupt. Han som berättade för mig, körde den varianten.

  6. #26
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    Men gör man som jag beskrev det finns det ju ingen risk eller? Rätta mig om ja har fel.
    Jo det finns en risk. Du sitter med växel i och foten på kopplingen. Vind eller något gör att du tippar åt vänster och då sätter du ner foten och hojen gör ett bocksprång framåt. Med lite tur stannar motorn innan du ramlar, annars kan det bli en färd in i det okända.
    Ove

  7. #27
    Hondamannen
    Gäst
    Jag menar att om man kör pa detta sätt sa finns det ingen risk att man bränner kopplingen eller?

  8. #28
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    Jag menar att om man kör pa detta sätt sa finns det ingen risk att man bränner kopplingen eller?
    Jaha! du menar så. Nej, risken är nog mindre att kopplingen bränns, (men jag ser forfarande vurpan framför mig...)
    Ove

  9. #29
    Hondamannen
    Gäst
    ja det kan hända att man hamnar på backen men det sker ju även när folk kör normal växel och kopplings anordning :-) Den biten oroar jag mig inte så mkt för. Då har jag ju åtminstone ngt att skylla på :-)

  10. #30
    Hondamannen
    Gäst
    Slutsatsen är väl att det går att byggaom till fotkoppling och handväxel men det där med att växla ner flera steg i ett snäpp är uteslutet.

Liknande ämnen

  1. Handväxel
    Av Cy2 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2015-01-11, 21:49
  2. Angående handväxel...
    Av TheCrow i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2014-03-31, 12:41
  3. Fotkoppling och handväxel
    Av Hondamannen i forum Mekhörnan
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-11-23, 23:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •