Sidan 2 av 6 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 56

Ämne: fotkoppling och handväxel

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    Ove, varför tror du det? Utveckla detta gärna!
    Finns folk som kan detta bättre än jag men det handlar om material och dimentioner och framför allt varvtal. Den typen av koppling kom på HD när motorerna lät "potato potato potato potato ...." på tomgång. Kopplingen var väl gjort i gediget järn i motsats till nutidens aluminium óch tunna stålskivor och tunna lameller. Vet som sagt inte exakt, men ställer mig tvekande att använda antik teknik med moderna grejer.
    Ove

  2. #12
    Hondamannen
    Gäst
    Tack Ove, det här vart ngt som jag inte har tänkt på. Tror du att en japansk glidare går att bygga om så att man kan växla ner i flera snäpp?


    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Finns folk som kan detta bättre än jag men det handlar om material och dimentioner och framför allt varvtal. Den typen av koppling kom på HD när motorerna lät "potato potato potato potato ...." på tomgång. Kopplingen var väl gjort i gediget järn i motsats till nutidens aluminium óch tunna stålskivor och tunna lameller. Vet som sagt inte exakt, men ställer mig tvekande att använda antik teknik med moderna grejer.

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    Tack Ove, det här vart ngt som jag inte har tänkt på. Tror du att en japansk glidare går att bygga om så att man kan växla ner i flera snäpp?
    Om du menar att växla 1;an ->3;an -> 5;an utan att få in 2;an och 4;an så glöm det. Lådan är av den sekventiella typen som plockar en växel i taget både upp och ner. Klart att du kan trycka till spaken två gånger i taget för att slippa dra på en speciell växel men den går ändå i en stund.

    Alltså du får en spak som stannar i mittläge = viloläge. sen kan du putta den framåt eller bakåt för att växla upp eller ner. Allt annat förutsätter att du river och bygger om lådan efter nya principer.
    Ove

  4. #14
    Hondamannen
    Gäst
    Ove, det där med att bränna kopplingen, om du kan gräva lite mer i det, så är jag tacksam om du gör det. Skulle man kunna lösa det på ngt sätt?


    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Om du menar att växla 1;an ->3;an -> 5;an utan att få in 2;an och 4;an så glöm det. Lådan är av den sekventiella typen som plockar en växel i taget både upp och ner. Klart att du kan trycka till spaken två gånger i taget för att slippa dra på en speciell växel men den går ändå i en stund.

    Alltså du får en spak som stannar i mittläge = viloläge. sen kan du putta den framåt eller bakåt för att växla upp eller ner. Allt annat förutsätter att du river och bygger om lådan efter nya principer.

  5. #15
    Hondamannen
    Gäst
    Krävs det att växellådan och motorn är separata? BMW, Moto guzzi har väl separata växellådor ellerhur?



    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Om du menar att växla 1;an ->3;an -> 5;an utan att få in 2;an och 4;an så glöm det. Lådan är av den sekventiella typen som plockar en växel i taget både upp och ner. Klart att du kan trycka till spaken två gånger i taget för att slippa dra på en speciell växel men den går ändå i en stund.

    Alltså du får en spak som stannar i mittläge = viloläge. sen kan du putta den framåt eller bakåt för att växla upp eller ner. Allt annat förutsätter att du river och bygger om lådan efter nya principer.

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    Krävs det att växellådan och motorn är separata? BMW, Moto guzzi har väl separata växellådor ellerhur?
    De har även de, den sekventiella funktionen. Om du skall ha en hoj med den funktionen att den växel du lägger i och att spaken stannar i ett bestämt läge för respektive växel, tror jag att du får leta fram någon gammal harleylåda och ta en nyare motor eftersom de har motorn och lådan separerade.
    Annars så är det ju inga problem att få till en växelförare att sätta på tanken. Antingen med länksystem elle wire.
    Funderar på om inte funktionen tå-häl gällde växelspaken

    Förresten vad är du ute efter???? En nostalgigrej eller för att underlätta för förare av någon orsak eller en plojgrej.

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    Krävs det att växellådan och motorn är separata? BMW, Moto guzzi har väl separata växellådor eller hur?
    Som Olle säger - spelar ingen roll. Det enda är väl att skaffa en gammal amerikalåda men frågan är om dom klarar modern effekt och varvtal.

    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Funderar på om inte funktionen tå-häl gällde växelspaken
    Stämmer på en massa glidare med scootergolv(=fotplattor), men bl.a. Harley hade kopplingen med tå-häl och den kunde ställas med "fast" slirning för att starta mjukt och sen nöp man till för fast läge när man fått upp farten. Bökigt men det gick ju faktiskt att köra med dom.
    Ove

  8. #18
    Medlem Cy2s avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Söder
    Inlägg
    351
    En fråga funkar en ombyggnad av denna typ på ett fordon som är helgodkänt, vad är vitsen med fotkoppling och handväxel?

    Om man kommer ut ur en kurva med felväxel i, hur säkert är det att släpa styret för ned eller uppväxling?

    Men ett spännande projekt om det genomförs lägg gärna upp bilder och en beskrivning under byggtiden.

  9. #19
    Hondamannen
    Gäst
    Jag vill ha fotkoppling och hand växel men vill inte köpa mig en harley eller man ska väl säga sanningen att jag har heller inte råd att köpa en harley.

    Jag vill ha japansk driftsäkerhet kombierad med fotkoppling och handväxel. Jag vill komma så nära "äkta varan" utan att betala så mkt för det hela.

    // Hondamannen


    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    De har även de, den sekventiella funktionen. Om du skall ha en hoj med den funktionen att den växel du lägger i och att spaken stannar i ett bestämt läge för respektive växel, tror jag att du får leta fram någon gammal harleylåda och ta en nyare motor eftersom de har motorn och lådan separerade.
    Annars så är det ju inga problem att få till en växelförare att sätta på tanken. Antingen med länksystem elle wire.
    Funderar på om inte funktionen tå-häl gällde växelspaken

    Förresten vad är du ute efter???? En nostalgigrej eller för att underlätta för förare av någon orsak eller en plojgrej.

  10. #20
    Hondamannen
    Gäst
    Nu är ja inte med riktigt i din beskrivningen ha tå och häl konstruktionen.

    På harley så kan man lägga i en växel och så låsa kopplingen och man kan ta bort foten från kopplingen. När man ska åka i väg är det inte riktigt som bilkoppling. Man får släpa upp kopplingen och det kan dra iväg abrupt om man inte passar sig.

    // Hondamannen



    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Som Olle säger - spelar ingen roll. Det enda är väl att skaffa en gammal amerikalåda men frågan är om dom klarar modern effekt och varvtal.



    Stämmer på en massa glidare med scootergolv(=fotplattor), men bl.a. Harley hade kopplingen med tå-häl och den kunde ställas med "fast" slirning för att starta mjukt och sen nöp man till för fast läge när man fått upp farten. Bökigt men det gick ju faktiskt att köra med dom.

Liknande ämnen

  1. Handväxel
    Av Cy2 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2015-01-11, 21:49
  2. Angående handväxel...
    Av TheCrow i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2014-03-31, 12:41
  3. Fotkoppling och handväxel
    Av Hondamannen i forum Mekhörnan
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-11-23, 23:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •