Sidan 2 av 8 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 74

Ämne: Olika hojtyper-smärta

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Vill bara meddela att när det känns stelt, ont, motigt och jävligt i rygg, höfter och ben brukar jag ta en tur som smärtlindring. Då är det min gamla DR 650 som gäller för där sitter jag allra bäst. 10 - 20 mil på krokiga vägar gör oftast underverk
    Ove

  2. #12
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Min första hoj var en custom, jag fick en domnande rumpa efter 2 mil och domnande händer. Det mesta jag körde med den var ca 16 mil och det skulle jag aldrig göra om. Den såldes för det var dels inte min körstil och dels dessa domningar.

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Som vanligt glömmer ju de flesta att hojen är byggd för att passa ungefär så och så många. Vi förare är ju inte alls likadana i kroppsbyggnad och vikt. En del dras ju med komplikationer efter olyckor eller sjukdom. Vi måst inse att det är bara att anpassa hojen efter de förutsättingar vi har och inte skylla på hojen om den inte passar.
    Fick själv ont i ryggen, men de besvären försvann då jag monterade styrhöjare.
    Kan rada upp några exempel som kan göras utan alltför stora kostnader.
    Om man sätter på en styrhöjare, så får man styret närmare kroppen eller byter det mot ett annat.
    Det går oftast att ta ur flera cm av sittdynans skumgummi och ersätta en del av det med en tunn gelpad. Att anpassa broms och växelspakar är inte heller svårt. Om exvis en koppling är för trög kan man förlänga armen några cm. Man kan sänka ner hojen några cm på gaffelbenen för att få den lite lägre. Kan släppa lite på fjäderförspänningen bak oxå.
    När sadlar säljes inom ridsporten är det ju viktigt att den passar både häst och ryttare. De provas och i viss mån anpassas. Varför inte detta görs inom mc-världen är ju egentligen obegripligt. Här borde ju handlarna ta sitt ansvar och ta chansen att verkligen sälja in sin produkt. Kanske beror det även på köparen att han inte vill krångla. Den som krånglar lite kommer nog att ha igen det i ökad komfort.
    Senast redigerat av Olle Å den 2013-06-21 klockan 11:02.

  4. #14
    Medlem Twenty2s avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    414
    Olle.
    Helt korrekt och sakligt.
    Vill man ha en viss typ av hoj så är det bara att ta reda på vad det är som behöver modifieras för att det ska bli bekvämt för just dig med dina förutsättningar.
    Behöver inte kosta en förmögenhet heller.

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Som vanligt glömmer ju de flesta att hojen är byggd för att passa ungefär så och så många. vi förare är ju inte alls likadana i kroppsbyggnad och vikt. En del dras ju med komplikationer efter olyckor eller sjukdom. Vi måst inse att det är bara att anpassa hojen efter de förutsänningar vi har och inte skylla på hojen om den inte passar.
    Fick själv ont i ryggen, men de besvären försvann då jag monterade styrhöjare.
    Kan rada upp några exempel som kan göras utan alltför stora kostnader.
    Om man sätter på en styrhöjare, så får man styret närmare kroppen eller byter det mot ett annat.
    Det går oftast att ta ur flera cm av sittdynans skumgummi och ersätta en del av det med en tunn gelpad. Att anpassa broms och växelspakar är inte heller svårt. Om exvis en koppling är för trög kan man förlänga armen några cm. Man kan sänka ner hojen några cm på gaffelbenen för att få den lite lägre. Kan släppa lite på fjäderförspänningen bak oxå.
    Och som vanligt brukar du ha bra svar.Fick själv värk i armarna men detta försvann helt och hållet med hjälp av styrhöjare.Kör jag långt,vi snackar om uppåt 30 mil i sträck känns det lite jobbigt i högerknät pga benvinkeln,men detta hade jag tänkt avhjälpa med highwaypegs så att man kan ändra benvinkel.Det gäller som sagt att anpassa hojen vilket ibland är nödvändigt eftersom vi som kör är så olika.Känner en person som aldrig blir nöjd med sin hoj och han byter hoj som en annan byter kallingar.Fördelen är att han har testat mååånga hojar men nackdelen är att han ALDRIG kommer att bli nöjd hur ofta han än byter.
    Senast redigerat av Bighoj den 2013-06-21 klockan 10:57.

  6. #16
    Medlem Cubalibres avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    356
    Jag får ont i rygg, ända, höfter, armar, handleder, fötter, ljumskarna och nacke.

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Masochist?

  8. #18
    Hondamannen
    Gäst
    Tack för ditt svar! Jag instämmer med de övriga! Har du fler tips på modifikationer som förbättra körställingen?


    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Som vanligt glömmer ju de flesta att hojen är byggd för att passa ungefär så och så många. Vi förare är ju inte alls likadana i kroppsbyggnad och vikt. En del dras ju med komplikationer efter olyckor eller sjukdom. Vi måst inse att det är bara att anpassa hojen efter de förutsättingar vi har och inte skylla på hojen om den inte passar.
    Fick själv ont i ryggen, men de besvären försvann då jag monterade styrhöjare.
    Kan rada upp några exempel som kan göras utan alltför stora kostnader.
    Om man sätter på en styrhöjare, så får man styret närmare kroppen eller byter det mot ett annat.
    Det går oftast att ta ur flera cm av sittdynans skumgummi och ersätta en del av det med en tunn gelpad. Att anpassa broms och växelspakar är inte heller svårt. Om exvis en koppling är för trög kan man förlänga armen några cm. Man kan sänka ner hojen några cm på gaffelbenen för att få den lite lägre. Kan släppa lite på fjäderförspänningen bak oxå.
    När sadlar säljes inom ridsporten är det ju viktigt att den passar både häst och ryttare. De provas och i viss mån anpassas. Varför inte detta görs inom mc-världen är ju egentligen obegripligt. Här borde ju handlarna ta sitt ansvar och ta chansen att verkligen sälja in sin produkt. Kanske beror det även på köparen att han inte vill krångla. Den som krånglar lite kommer nog att ha igen det i ökad komfort.

  9. #19
    Mc-Bosse
    Gäst
    De finns väl en glidande standardmall för körställning på hojar? Jämför supersporthoj med styret långt ner i höjd med knäna och fotpinnarna långt bak och en renodlad custom med styret i brösthöjd och fotpinnarna långt fram.

    Provsitter jag en custom och sen en hoj i den andra änden av den glidande skalan känns det som att gå från en skön soffa till att ligga på magen och köra. Jag själv har en hoj med körställning i mitten på skalan. Jag satte fotpegs på motorbågarna för att flytta fram fötterna vid långfärder men det känns bara fel att bara flytta fram benen men ha styret i samma läge som innan.
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2013-06-21 klockan 11:43.

  10. #20
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Citat Ursprungligen postat av Cubalibre Visa inlägg
    Jag får ont i rygg, ända, höfter, armar, handleder, fötter, ljumskarna och nacke.
    Hmm....,så mycket modifiering går nog inte att göra på en hoj.Är du verkligen hundra på att hojåkning är din grej ? Låter som att en tempurmadrass är bäst för dig,men hur i h...te monterar man en sådan på en mc ?

Liknande ämnen

  1. Olika mc förare.
    Av Ankan1 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-11-25, 09:57
  2. Olika åkstilar
    Av Olle Å i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2010-10-11, 22:29
  3. Olika?
    Av räven i forum Off topic
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2010-02-21, 20:40
  4. Olika mc-typer
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-02-22, 15:05
  5. Smarta väskhållare
    Av Mats Liifv i forum Mekhörnan
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-01-25, 17:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •