Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 42

Ämne: Synka förgasare

  1. #11
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Igår fick jag reda på att jag har mer jobb att göra vad gäller det här. På min motor så står det YICS, jag har inte brytt mig så mycket men igår som sagt fick jag reda på ung. vad det är. Det står för Yamaha Induction Control System och är ett system för att utjämna trycket mellan insugskanalerna. Ska man göra en synkning ordentligt så ska man plugga det systemet just då.

    Man ska få det ganska bra (och jag upplever att min hoj går bättre) så det är helt klart en förbättring utan att plugga. Ska forska vidare i hur det är/ska göras.
    /Erik

  2. #12
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Haha! Gubbar!

    (69:a)

  3. #13
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Men, med denna lösningen. Vad vill jag se oljan göra?
    Nu skall vi se om jag fattat rätt.

    IOM att det blir sug ( vacuum) i slangen, så ställer du fuggarna så att du får samma sug i samtliga ( oljenivån i slangarna blir lika hög i detta fallet?
    Är det rätt uppfattat?

  4. #14
    Citat Ursprungligen postat av jrutgers Visa inlägg
    Men, med denna lösningen. Vad vill jag se oljan göra?
    Nu skall vi se om jag fattat rätt.

    IOM att det blir sug ( vacuum) i slangen, så ställer du fuggarna så att du får samma sug i samtliga ( oljenivån i slangarna blir lika hög i detta fallet?
    Är det rätt uppfattat?
    Ungefär så, ja..
    Du får samma gaspådrag till alla cyllar..
    Använder an Carbtune till jobbet.

    (skriver en gubb-j-el 40:a..)

  5. #15
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Citat Ursprungligen postat av LowTech Visa inlägg
    Ungefär så, ja..
    Du får samma gaspådrag till alla cyllar..
    Använder an Carbtune till jobbet.

    (skriver en gubb-j-el 40:a..)

    Men skulle du säga att set är värt att investera i en Carbtune eftersom fuggarna regelbundet behöver synkas? Eller är det så sällan att jag lika gärna kan lämna in hojen för det?

    Fast då går jag ju miste på att ha yttligare en fräck pryl i garaget.

  6. #16
    Citat Ursprungligen postat av jrutgers Visa inlägg
    Men skulle du säga att det är värt att investera i en Carbtune eftersom fuggarna regelbundet behöver synkas? Eller är det så sällan att jag lika gärna kan lämna in hojen för det?

    Fast då går jag ju miste på att ha ytterligare en fräck pryl i garaget.
    Sant...
    Finns ju metoder med slangar med vatten /olja och div hembyggen med manometrar.
    Jag bestämde mig för att lägga pengar på ett verktyg som jag visste fungerade från början..
    Riktiga verktyg => riktiga och bra jobb.
    Köpte i somras en spec tång att dra ur bromskolvar med och även ett kit för luftning av bromsar, med tryck eller sug..

    Ja - jag gillar prylar...

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    Citat Ursprungligen postat av LowTech Visa inlägg
    Sant...
    Finns ju metoder med slangar med vatten /olja och div hembyggen med manometrar.
    Jag bestämde mig för att lägga pengar på ett verktyg som jag visste fungerade från början..
    Riktiga verktyg => riktiga och bra jobb.
    Köpte i somras en spec tång att dra ur bromskolvar med och även ett kit för luftning av bromsar, med tryck eller sug..

    Ja - jag gillar prylar...
    Är nog beredd att hålla med dig här, själv är jag precis i början av min hojkarriär men fick häromveckan lov att investera i en lagerurrdagare för att få ut framhjulslagret (Distansen mellan lagrena gör det stört omöjligt att få ut dem på nå annat sätt...), och precis som med mycket annat så kommer man sannolikt råka ut för det igen en vacker dag, och då spar man snart på att ha riktiga grejer

    En CarbTune kommer att investeras i då jag står inför en storservice av förgasarna i vinter, tackar för tipset!

  8. #18
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Tekniken med oljan är att ansluta slangarna till minst två insug, du kan ansluta till alla samtidigt, men i mitt fall så skulle det inbegripa en massa T-kopplingar. Men tar man två i taget så är det (i teorin) försumbara skillnader som blir kvar. Förutom YICS då på min motor.

    Det som gäller är att oljan inte är farlig att få in i motorn, det kanske ryker lite om det skulle komma in lite. Därför tvåtaktsolja, i mitt fall har jag hur som helst hemma då det används till motorsågen och grästrimmern.

    Sedan är det skillnaden mellan insugen man vill få bort, välsynkat är det lika mycket vakum i alla insug. Och har man en slang med olja inkopplad på två insug så ska den stå stilla, inte nödvändigt exakt på samma nivå även om det är bäst. Rör sig nivån åt något håll så är det mer vakum i den som det rör sig mot, den suger ju starkare än den andra.

    Tänk dig dragkamp med ett rep, det du vill åstadkomma är ju två exakt lika starka lag som håller repet stilla.

    Hur man sedan kopplar in det på dina förgasare vet inte jag, men det borde vara lätt för vad man än använder för teknik (olja eller vakumklockor) så ska båda sorterna kopplas in i utsugen med slang...

    Olja=bara slang
    Vakumklocka=slang till klocka
    /Erik

  9. #19
    Ankan1
    Gäst
    Håller med trådskaparen.En tomgångsskruv ska sitta lättåtkomligt och inte vara gömd långt under tanken.På Blackbirden ligger den jämnt i kant med aluminiumramen på vänster sida men på Sevenfiftyn satt den mycket riktigt mellan förgasarna och krävde en ledad specialnyckel för att ändra på.I det sistnämnda fallet är det bara en dum och ogenomtänkt lösning som i produktionsledet sökert inte kostat ett dugg att ändra på om man bara tänkt efter lite längre.Finns fortfarande fler ogenomtänkta lösningar i mc världen som fått kalla handen direkt om det var en bil det var frågan om.Frågan är varför mc tillverkare inte är lika lyhörda för detta som biltillverkarna verkar vara.
    Senast redigerat av Ankan1 den 2013-08-31 klockan 15:17.

  10. #20
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Finns fortfarande fler ogenomtänkta lösningar i mc världen som fått kalla handen direkt om det var en bil det var frågan om.
    Där tror jag att du har fel tyvärr.

    I bilvärlden håller man på att försvåra (min åsikt/spaning) för att tvinga folk till verkstad. Kolla t.ex. på lampbyten. Fast det har iofs blivit bättre sedan dess.

    /Erik

Liknande ämnen

  1. Förgasare
    Av Evert i forum Touring
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2020-09-27, 21:08
  2. Synka förgasare
    Av Slopy i forum Mekhörnan
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2020-06-21, 19:16
  3. synka throttlana på en insprutare
    Av Hondamannen i forum Mekhörnan
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-12-28, 00:11
  4. Förgasare
    Av Hondamannen i forum Mekhörnan
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2013-10-24, 11:56
  5. Synka förgasare
    Av jrutgers i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-09-05, 03:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •