Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: Suzuki 400 startar inte

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    3

    Suzuki 400 startar inte

    Hej

    Köpte ifjol en Suzuki GSX 400 f -82, efter att inte ha kört på femton år. Den fungerade perfekt hela sommaren. Laddades inte under vintern, tyvärr, men startade med lite startgas/laddning för en månad sen. Och har funkat bra.

    Men, i morse åkte jag med sonen till fritids, och när jag skulle starta den igen, så var den helt död. Ingen tändning, ingenting! Jag fick lämna den, och rullade hem den efter jobbet.

    Vad kan det vara??!! Jag kan absolut inget om vad det kan vara. Har lyckats hitta säkringen och den var ok. När jag sätter den på laddning så kan jag vrida på tändningen och det lyser grönt, men sen när jag trycker på startknappen så "klickar det till" typ som att det blir kortslutning el nåt.

    Någon som har en aning, eller en klok gissning. Utgå från att jag är extremt ohändig, och absolut inte kan meka nåt

    Jag skulle bli oerhört glad om jag förstod vad som är fel, och vad jag ska göra?!

  2. #2
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    Ibland så kan bränslefilter klegga igen eller rost täcka över ledningen från tanken. Startgasprovet kan vara en bra idé här. startar med startgas = elsystemet är ok men något har hänt med bränsletillförsel. Startar inte på startgas = elsystemet krånglar.

    sitter tändstiftshatten på ordentligt? satt den halvpå innan kan den lätt skaka loss.

    Har du gnista på tändstiftet? Ibland händer det att tändstiftkabeln eller tändstifthatten är knas. speciellt om den stått länge.

    Åtminstone något att börja med

  3. #3
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Om det klickar när du försöker starta så får inte startmotorn tillräckligt med ström, alternativt är startmotorn trasig. I det första fallet kan det vara att batteriet inte hunnit ladda upp ordentligt eller så har det gått sönder. Precis samma sak händer på bilar.

    /Freddo

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    För lite ström i batteri helt enkelt - men varför. Kolla vätskenivåer och prova att ladda. Kan vara att batteriet helt enkelt dött av ålder eller att det inte får nog med ström till laddning.

    Jag hade just en sån hoj och samma problem vid ett tillfälle. Konstaterade då att det skulle vara bra snurr på motorn för att det skulle ladda OK. Sen var det inga problem.
    Ove

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    3
    Tack för alla bra tips på vad det kan vara!

    Jag ska absolut undersöka allt det ni skrivit. Synd bara att jag är så extremt ohändig, och knappt begriper det ni skriver. Men jag får lära mig! Efter femton år utan hoj, så hade jag glömt hur hejdlöst kul det är att köra - så jag måste få ordning på den.

    Återkommer om nån dag när jag provat - tack så länge

  6. #6
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Min var precis lika död för ett par veckor sedan. Löste sig med ett nytt batteri.

    Kolla som sagt upp batteriet, det är troligtvis det som har dött. Ett nytt batteri (underhållsfritt, gel) kostar bara några hundralappar på Biltema.
    /Erik

  7. #7
    Ankan1
    Gäst
    Det klickande ljudet du hör kommer mycket riktigt från startmotorn som inte får den ström det behöver.

    1. Köp ett nytt batteri, t ex Biltema gel batteri.

    2. Laddningen har upphört och hojens generator, regulator mm får felsökas.

  8. #8
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    En smart sak att börja med är det som innebär minst jobb och sedan arbeta sig uppåt.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    3
    Tack för alla kloka råd -nu startar den!! Hurra!

    Det var ett så enkelt fel, att ena "batteripolkopplingen" (heter det så) var glapp... Ja precis så okunnig är jag. Men nu funkar den och livet leker igen

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av blondin Visa inlägg
    Tack för alla kloka råd -nu startar den!! Hurra!

    Det var ett så enkelt fel, att ena "batteripolkopplingen" (heter det så) var glapp... Ja precis så okunnig är jag. Men nu funkar den och livet leker igen
    Kabelsko för tusan! Kabelsko...

    Grattis till en lyckad felsökning!
    Ove

Liknande ämnen

  1. startar inte
    Av Niksix i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2021-01-08, 14:54
  2. Startar inte
    Av Jonathan i forum Mekhörnan
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-07-18, 10:28
  3. Kx 250 -92 Startar inte!!
    Av Kx250 i forum Mekhörnan
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2015-02-25, 11:37
  4. CBR 600 f2 startar inte
    Av livewire i forum Mekhörnan
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2013-05-12, 08:26
  5. Startar inte.
    Av Scarecrow i forum Mekhörnan
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2010-04-21, 18:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •