Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: aprilia 125 futuna af1 -91 (missljud)

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    blekinge
    Inlägg
    20

    aprilia 125 futuna af1 -91 (missljud)

    Hej
    är mycket ny här på forat men jag hoppas tråden kommer rätt.

    jo jag har ett problem som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med.

    köpte en aprilia futuna 125:a -91 av en polare.

    han köpte den 2004, körde med den en sommar sen skar kolven/cylindern, så i väg med den och fick en ny. sen blev det nått krabb med växellådan 1:an ramlar ur om man gasar på förmycket. sen ställde han av "moppen". för att aldrig mera röra vid den. då han hatar den.

    jag köpte den av han. den startade o allt va frid och fröjd, körde några varv hemma, o allt funkade bra.

    körde ut på "stora vägen" kom upp i ca 80 km sen tvär nitade bakhjulet kunde gått jävligt illa.

    NU till problemet har har kollat ner i cylindern från toppen, ser helt ok ut. så vad kan det vara som hände. den startar men låter lite konstigt.

    min gissning är att den låste sig i lådan på nått sätt och där av nitade hjulet.

    hoppas att någon vet va det va som hände. samt att det är lätt att fixa

    det är ju lite krabb att blocka ner växel lådan så om jag inte behöver så slipper jag gärna.

    mvh Orka

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av orka Visa inlägg
    Hej
    är mycket ny här på forat men jag hoppas tråden kommer rätt.

    jo jag har ett problem som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med.

    köpte en aprilia futuna 125:a -91 av en polare.

    han köpte den 2004, körde med den en sommar sen skar kolven/cylindern, så i väg med den och fick en ny. sen blev det nått krabb med växellådan 1:an ramlar ur om man gasar på förmycket. sen ställde han av "moppen". för att aldrig mera röra vid den. då han hatar den.

    jag köpte den av han. den startade o allt va frid och fröjd, körde några varv hemma, o allt funkade bra.

    körde ut på "stora vägen" kom upp i ca 80 km sen tvär nitade bakhjulet kunde gått jävligt illa.

    NU till problemet har har kollat ner i cylindern från toppen, ser helt ok ut. så vad kan det vara som hände. den startar men låter lite konstigt.

    min gissning är att den låste sig i lådan på nått sätt och där av nitade hjulet.

    hoppas att någon vet va det va som hände. samt att det är lätt att fixa

    det är ju lite krabb att blocka ner växel lådan så om jag inte behöver så slipper jag gärna.

    mvh Orka
    Lite skumt. Hade hojen varit väldigt varm kan den tvärnypa, vilket släpper då den svalnat.
    Kan du vrida bakhjulet med växeln i friläge? Finns en möjlighet om du har trumbroms bak att en bromsback följt med och låst sig. Hände för mig med en gammal trumbroms fram. Kollade du om det fanns olja i växellådan? Antar hojen är 2-taktare och har då oljan separat i växellådan. Kan ju vara något lager som pajat i den.

Liknande ämnen

  1. Min hoj :-( (missljud)
    Av Hondamannen i forum Mekhörnan
    Svar: 62
    Senaste inlägg: 2014-01-17, 19:39
  2. Missljud vid regn
    Av nickenordmark i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-06-27, 20:02
  3. Missljud vid gaspådrag
    Av Reject i forum Mekhörnan
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-11-09, 10:43
  4. Missljud i motorn
    Av Daimbag i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-07-27, 16:05
  5. aprilia rxv
    Av turbo i forum Offroad
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2008-01-17, 22:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •