Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 14 av 14

Ämne: Startproblem efter lite längre tur

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    8
    Nu har det mätts med multimeter på alla håll och kanter och jag tror att jag har kommit underfund med vad problemet är. Åtminstone en del av problemet.

    När jag mätte mellan en av statorns gula sladdar och "huset" till generatorn så visade mätare 1.4 ohm. Om jag förstått det rätt så är statorn pecis på väg att lägga av.
    Kanske är detta förklaringen till att laddningen numera endast ligger på under 12 volt vid tomgång och runt 12.3 volt vid 3000 rpm.

    Har läst mig till att när laddningen är låg så är det sannolikt statorn eller regulatorn. Och eftersom laddningen är "stabil", dvs inte flyger upp och ner så misstäner jag statorn i första hand.
    Får prova att sätt in en ny stator och se om det löser problemet.

  2. #12
    Citat Ursprungligen postat av kvantfysik Visa inlägg
    Nu har det mätts med multimeter på alla håll och kanter och jag tror att jag har kommit underfund med vad problemet är. Åtminstone en del av problemet.

    När jag mätte mellan en av statorns gula sladdar och "huset" till generatorn så visade mätare 1.4 ohm. Om jag förstått det rätt så är statorn pecis på väg att lägga av.
    Kanske är detta förklaringen till att laddningen numera endast ligger på under 12 volt vid tomgång och runt 12.3 volt vid 3000 rpm.

    Har läst mig till att när laddningen är låg så är det sannolikt statorn eller regulatorn. Och eftersom laddningen är "stabil", dvs inte flyger upp och ner så misstäner jag statorn i första hand.
    Får prova att sätt in en ny stator och se om det löser problemet.
    "De tre gula" skall ha 1-3ohm mätt dem sinsemellan.
    Mätning mellan "Någon av de gula" och motorblock skall alltid visa avbrott (oändlig resistans)
    Har jag förstått dig rätt har du 1.4 ohm statorlindning - jord.
    Inte bra, faktiskt värre än så. Statorn måste sannolikt bytas.
    Statorlindningarna skall "vara en egen värld" (flytande"), jord/minus skapas efter regulatorn då växelspännings gjorts om till likspänning
    (Du har förstås lossat all "gula kablars anslutningar" till regulatorn innan mätning??)

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    8
    Citat Ursprungligen postat av LowTech Visa inlägg
    "De tre gula" skall ha 1-3ohm mätt dem sinsemellan.
    Mätning mellan "Någon av de gula" och motorblock skall alltid visa avbrott (oändlig resistans)
    Har jag förstått dig rätt har du 1.4 ohm statorlindning - jord.
    Inte bra, faktiskt värre än så. Statorn måste sannolikt bytas.
    Statorlindningarna skall "vara en egen värld" (flytande"), jord/minus skapas efter regulatorn då växelspännings gjorts om till likspänning
    (Du har förstås lossat all "gula kablars anslutningar" till regulatorn innan mätning??)
    Exakt, regulatorn var bortkopplad vid mätning. De tre gula mätte 1.2 ohm sinsemellan. Och 1.4 ohm mellan gul kabel och motorblock som sagt.
    Då stämmer alltså mina farhågor. Är det värt att ringa runt till skroten efter stator månne? Eller är det kanske bättre att köpa fabriksny via ebay eller liknande?

  4. #14
    Plocka ut statorn och kolla att det inte är någon synlig skada, om du inte kan laga så vet du mer innan du köper nytt.
    Jan-Olov

Liknande ämnen

  1. Längre vajrar till min trajja
    Av Triumphbandit i forum Custom
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2015-12-03, 22:31
  2. Lämplig förstahoj för längre personer
    Av dnordin i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2015-07-03, 22:59
  3. Kort eller lite längre jacka?
    Av petrho i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 77
    Senaste inlägg: 2014-03-02, 19:05
  4. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-04-12, 15:52
  5. Så blev säsongen lite längre.
    Av nippe i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-09-22, 14:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •