Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 14

Ämne: Startproblem efter lite längre tur

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    8

    Startproblem efter lite längre tur

    Hej,
    har ett litet problem som jag hoppas kan få hjälp med.
    Kör en gammal Honda CB 900 F 1983, fräsht batteri (biltema) och går bra för sin ålder.

    Problemet jag har stött på har inträffat 3-4 ggr:
    Hojen startar som vanligt och jag märker inte av några som helst konstigheter, men efter att ha kört allt från 4 till 10 mil och jag stängt av den så vill den strax efteråt inte starta igen.
    Lampor etc tänds med tändningen igång men startmotorn orkar inte riktigt dra runt och efter några försök klickar den bara.

    Tänkte först att det skulle kunna vara problem med batteriet eller laddningen, men batteriet (som är nytt) verkar hålla laddningen (åtminstone när den inte körs) och jag har felsökt stator, rotor och regulator/likriktare. Alla kompontenter verkar fungera som de ska och batteriet laddas som det ska.
    Har dock inte haft möjlighet att kolla laddningen efter körning, har bara testat i garaget när den stått ett tag.

    Alla tips mottages varmt!

  2. #2
    Citat Ursprungligen postat av kvantfysik Visa inlägg
    Tänkte först att det skulle kunna vara problem med batteriet eller laddningen, men batteriet (som är nytt) verkar hålla laddningen (åtminstone när den inte körs) och jag har felsökt stator, rotor och regulator/likriktare. Alla kompontenter verkar fungera som de ska och batteriet laddas som det ska.
    Har dock inte haft möjlighet att kolla laddningen efter körning, har bara testat i garaget när den stått ett tag.

    Alla tips mottages varmt!
    Dtt första JAG skulle göra är att kolla om generatorn verkligen laddar, och laddar tillräckligt. DET tycks vara lite si och så här.
    Hur har du t ex mätt "att den laddar som den ska"?..

    vad gör du mellan körningarna, laddar batteriet?

    Du har iaf i din fråga uteslutit alla former av fel - vilket låter lite... fel...

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    8
    Citat Ursprungligen postat av LowTech Visa inlägg
    Dtt första JAG skulle göra är att kolla om generatorn verkligen laddar, och laddar tillräckligt. DET tycks vara lite si och så här.
    Hur har du t ex mätt "att den laddar som den ska"?..

    vad gör du mellan körningarna, laddar batteriet?

    Du har iaf i din fråga uteslutit alla former av fel - vilket låter lite... fel...
    Hehe, point taken.
    Jag har mätt rotorn med multimeter, visade 4,3-4,4 vilket ska vara helt ok om jag förstår det rätt. Sen mätte jag sladdarna som går från statorn med multimeter enligt en (i mitt tycke) pålitlig youtube instruktionsvdeo, hehe. Har även mätt sladdarna från likriktaren med multimeter. Utöver det har jag testat batteriet under laddning med multimeter. Nedan följer lite mätningar som du kanske blir klokare på:

    Test 1
    12.57 utan tändning
    13.68 efter ett tag på 5000varv och ökar långsamt
    12.43 efter avstängning och ökar långsamt upp till 12.50

    Ett par minuter efter test 1
    12.78

    Körd några kortare sträckor varefter vilat i 2 veckor
    12.57

    Säger detta dig något?

  4. #4
    13.68 vid 5000rpm känns rätt lågt..
    14+ hade varit bättre
    12,6 i polspänning vid vila är OK.
    Är det ett gelbatteri eller ett "blött"???
    Konklusion: Ditt batteri laddas, men bara lite...

    Kollat kablaget/ansl regulator - batteri??

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    8
    Citat Ursprungligen postat av LowTech Visa inlägg
    13.68 vid 5000rpm känns rätt lågt..
    14+ hade varit bättre
    12,6 i polspänning vid vila är OK.
    Är det ett gelbatteri eller ett "blött"???
    Konklusion: Ditt batteri laddas, men bara lite...

    Kollat kablaget/ansl regulator - batteri??
    Ok!
    Det är ett gelbatteri. Har inte testat kablaget. Har du tips på hur jag gör det på ett bra/säkert sätt?

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av kvantfysik Visa inlägg
    Ok!
    Det är ett gelbatteri. Har inte testat kablaget. Har du tips på hur jag gör det på ett bra/säkert sätt?
    Gel.. isf är det för lågt..
    Man mäter spänningsfallet över ledaren. dvs en prob på +ut från regulator och andra på +pol på batteri.
    motsv på minus..

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    8
    Citat Ursprungligen postat av LowTech Visa inlägg
    Gel.. isf är det för lågt..
    Man mäter spänningsfallet över ledaren. dvs en prob på +ut från regulator och andra på +pol på batteri.
    motsv på minus..
    Stort tack!
    Osäker på exakt jag ska gå tillväga, dina intruktioner till trots. Är inte så värst kunnig när det gäller vad man mäter. Dvs om man mäter Ω eller volt eller något annat.
    Men jag får väl sätta mig och försöka få rätsida på det i helgen.

  8. #8
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    .Hade samma problem på min gamla goldwing 1200 -86,kanske samma startmotor.På den var det start-motorkolen och hållarna som av någon anledning lede till precis det problemet.Bytade kol och hållare sedan startade den hur bra som helst både varm och kall.

  9. #9
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Tjänare kvantfysik,
    Hade samma fenomen på min cb 750 81.
    Mätte upp allt, och allt var i sin ordning men efter körning så var den trött på starten.
    Det visade sig att jag inte satt jordkabeln helt 100 på batteriet. Kika på den.

    Om du har mätt upp allt, och det funkar även om jag kan hålla ned föregående om att det är lite låg "laddapänning" på 5000 Rpm så är det klart värt att slänga ett eller två getögon på Jordkabelns fräshhet eller om den sitter löst.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    8
    Stort tack för all er hjälp! Ska undersöka samtliga lösningar så gott jag kan. Återkommer när/om jag ser resultat.

Liknande ämnen

  1. Längre vajrar till min trajja
    Av Triumphbandit i forum Custom
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2015-12-03, 22:31
  2. Lämplig förstahoj för längre personer
    Av dnordin i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2015-07-03, 22:59
  3. Kort eller lite längre jacka?
    Av petrho i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 77
    Senaste inlägg: 2014-03-02, 19:05
  4. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-04-12, 15:52
  5. Så blev säsongen lite längre.
    Av nippe i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-09-22, 14:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •