Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 41

Ämne: En fråga om öppningsbara hjälmar.

  1. #21
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Varför måste den bytas ut?
    /Erik

  2. #22
    Medlem Zeeuuss avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Värmdö
    Inlägg
    136

    Re: En fråga om öppningsbara hjälmar.

    Uv strålning och material utmattning.

    Sent from my HTC Desire using Tapatalk 2
    /Zeeuus

  3. #23
    Medlem ThompaBs avatar
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    143
    Citat Ursprungligen postat av Zeeuus Visa inlägg
    Jo, jag har en kompis som har den. Han lovordar den varje gång, men den ligger i helt fel prisklass för mig. Den måste också bytas ut om fem-sex år. Det gör att årskostnaden blir för hög, även om jag använder den varje dag.

    De är mina fem öre....
    Schuberth C3 finns för under 4000:- numera. Den har fått ett nytt syskon som heter C3 Pro som ska vara ännu lite tystare för typ 5500-6000:-. Pro-versionen har jag inte testat själv, tycker nog den "gamla" C3:an är good enough.

    Vad är din maxgräns i pris då?

  4. #24
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av ThompaB Visa inlägg
    Hej, jag är ny här på forumet.

    Intressant hur lite ni nämnt Schuberth C3. Har inte väldig erfarenhet av öppningsbara integralhjälmar, men denna passade ungefär lika bra som Neotec men är lättare. Dessutom är denna tyst oavsett hur du vrider huvudet i höga hastigheter.
    Jag har oxå en sådan - mycket bra hjälm!

  5. #25
    Medlem Zeeuuss avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Värmdö
    Inlägg
    136
    Citat Ursprungligen postat av ThompaB Visa inlägg
    Schuberth C3 finns för under 4000:- numera. Den har fått ett nytt syskon som heter C3 Pro som ska vara ännu lite tystare för typ 5500-6000:-. Pro-versionen har jag inte testat själv, tycker nog den "gamla" C3:an är good enough.

    Vad är din maxgräns i pris då?
    1500-2000, då har jag råd att skrota den om jag tappar den eller när den faller för ålderstrecket.
    /Zeeuus

  6. #26
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av erikn Visa inlägg
    Varför måste den bytas ut?
    Finns det verkligen en faktaunderbyggd undersökning om hur olika hjälmar bara blir " sämre" på grund av ålder eller UV-strålning. Eller är det hjälmtillverkarnas påståenden.
    Har för mig att uv-strålningen inte tränger igenom ett lackskikt. Materialutmattning?????

  7. #27
    Medlem Zeeuuss avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Värmdö
    Inlägg
    136
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Finns det verkligen en faktaunderbyggd undersökning om hur olika hjälmar bara blir " sämre" på grund av ålder eller UV-strålning. Eller är det hjälmtillverkarnas påståenden.
    Har för mig att uv-strålningen inte tränger igenom ett lackskikt. Materialutmattning?????
    Ja, alltså förrutom att man kanske rent generellt tröttnar på sin gamla hjälm och på rekomendationen från SMC att byta den vart femte år finns det inget som säger att man måste det.
    Jag tänker inte försvara det i absurdum, men jag byter min hjälm med hyffsade intervaller. Var och en får ju göra som den vill, somliga struntar ju till och med i att använda den helt och hållet.
    /Zeeuus

  8. #28
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Finns det verkligen en faktaunderbyggd undersökning om hur olika hjälmar bara blir " sämre" på grund av ålder eller UV-strålning. Eller är det hjälmtillverkarnas påståenden.
    Har för mig att uv-strålningen inte tränger igenom ett lackskikt. Materialutmattning?????
    Om det sista var sant skulle inte billacker bli solblekta.

    För övrigt är det bara att slänga ut random plast/glasfiber-pryl i trädgården över sommaren om man inte tror på att materialet mattas av solen. Kolla in den i höst och gör själv en bedömning om den verkar starkare eller svagare efter sommaren. Dom flesta har väl haft en freesbee legat ute...

    Utöver mattningen i skalskyddet så mister frigoliten lite av sin absorberande förmåga med tiden. Det stumnar och blir hårdare, hur mycket vet jag inte dock men jag antar att det är mätbart iaf.

    /Freddo

  9. #29
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av TheCrow Visa inlägg
    1) Om det sista var sant skulle inte billacker bli solblekta.

    2) För övrigt är det bara att slänga ut random plast/glasfiber-pryl i trädgården över sommaren om man inte tror på att materialet mattas av solen. Kolla in den i höst och gör själv en bedömning om den verkar starkare eller svagare efter sommaren. Dom flesta har väl haft en freesbee legat ute...

    3) Utöver mattningen i skalskyddet så mister frigoliten lite av sin absorberande förmåga med tiden. Det stumnar och blir hårdare, hur mycket vet jag inte dock men jag antar att det är mätbart iaf.

    /Freddo
    1) Jodå, billacker och även gelcoat torkar ut och kritar i ytan och blir matt av sol och väder. Med lite polering så kommer ny yta fram med samma färg och glans. Jodå väder påverkar, men exremt ytligt. Om samma material förvaras inomhus och helst mörkt kommer det nog att dröja många år innan man märker att ytan mattats.

    2) Tror inte att så många har hjälm i den hinkplasten som frisbees brukar vara gjorda av och jag tror inte heller att någon förvarar sin hjälm kastad i trädgården.

    3) Frigoliten tappar spänsten genom att bubblornas väggar brister. Då blir den mjuk och ger dåligt skydd. När man märker att det finns mjukare partier i frigolitinredningen eller att den smular har hjälmen gjort sitt och det är dags att byta ut den.

    Alltså enligt min mening ska hjälmen bytas när frigoliten mjuknat, remmar och kanter börjar bli slitna eller att den blivit så sunkig att man inte vill ha den på skallen längre. Naturligtvis ska den bytas om den har fått en ordentlig smäll och då menar jag lite mer än om man råkat tappa den på backen.

    Återigen min mening. Den som bara kör några mil/år och förvarar hjälmen i garderoben kan nog ha sin hjälm på livstid medan andra som kanske t.o.m. tävlar kan förbruka flera hjälmar under en enda säsong. För min egen del har det hittills blivit ung. 3 säsonger/hjälm.
    Ove

  10. #30
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    1. Min poäng nästan exakt. Dock har jag aldrig sett någon lyckas polera upp en lack igen så det blir bra.

    2. Du missar poängen, som är att material påverkas av solljus och uv-ljus. Hur mycket beror på materialet och hur mycket det exponeras.

    3. De hjälmar jag sett inom motorsport har inte alls blivit mjuka eller börjat smula. De blir precis som jag skrev, stumma och hårda. Oftast är det dock skalskyddet som tagit stryk av olika orsaker, en hjälm som faller hårt märks upp och tillåts inte användas inom motorsport(bil). Vi är väldigt restriktiva mot skador och nötningar på dylik utrustning.

    /Freddo

Liknande ämnen

  1. Hjälmar
    Av Hondamannen i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-01-16, 10:27
  2. Hjälmar
    Av honda500 i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2012-05-05, 08:36
  3. Hjälmar
    Av Gurrag i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-08-07, 20:19
  4. Coooola hjälmar!!
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-07-28, 11:00
  5. Ang hjälmar
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-05-01, 20:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •