Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 41

Ämne: En fråga om öppningsbara hjälmar.

  1. #11
    Medlem Månnes avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    232
    Citat Ursprungligen postat av Shaun Visa inlägg
    Jag har köpt en Shoei Neotec och den är riktig bra. Fin passform, tyst med inbyggd solvisir. Visst var den lite dyr men jag är rädd om skallen !
    Nja hjälmens skadeskydd kan nog inte värderas i hur mycket den kostar. Caberg Duke fick bäst i krocktest och är den enda hjälmen som är godkänd som Jethjälm också dvs med korvluckan öppen och den ligger på en tvåtusenlapp vilket är ett shysst pris.
    Never ever look back you're not going in that direction!

  2. #12
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Jag hade en Nolan vad det nu var för en modell men den klämde som attan i pannan på mig. Även Nolan nr 2 i raden så jag provade en öppningsbar Schuberth på mc-mässan, satt som gjuten efter min skalle så en sån köpte jag. Jag behöver öppningsbara då jag använder glasögon. Shoei är jag nyfiken på, ska ta och prova en inom nära framtid.

    Jag har provat Biltemas, satt inte alls bra på mig. Deras crosstövlar var bristfälliga direkt vid provning. Nej jag är inte direkt hårdhänt men de ska tåla att provas tycker jag.

  3. #13
    Medlem Månnes avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    232
    De svarta crosstövlarna är värdelösa men de vita har jag kört med i två år nu.
    Never ever look back you're not going in that direction!

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    154
    Citat Ursprungligen postat av Månne Visa inlägg
    Nja hjälmens skadeskydd kan nog inte värderas i hur mycket den kostar. Caberg Duke fick bäst i krocktest och är den enda hjälmen som är godkänd som Jethjälm också dvs med korvluckan öppen och den ligger på en tvåtusenlapp vilket är ett shysst pris.
    När jag säger att jag är rädd om skallen så menade jag inte bara skydds faktorerna. Visst kan många hjälmar klarar de tester som myndigheter/ media tar fram. Men jag är lika rädd om hörsel och synen.

  5. #15
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Har haft ett par hjälmar där jag kan nå framdelen om jag skjuter fram hakan ; det gillar jag inte alls!
    Känns obekvämt av någon konstig anledning,,,? Någon annan som upplever det så?
    Det där med vindbrus hit o dit stör mig väldigt lite; finns ju hörselproppar, det räcker.
    Det viktigaste är att hjälmen är godkänd, inte för gammal och sitter bekvämt o säkert.

  6. #16
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Jag får nog göra det vid tillfälle för hjälmen jag använder är fyra år gammal och börjar bli rätt snuskig på insidan. Går inte inredningen att ta ut heller så...
    Om jag inte är helt ute o cyklar (vilket händer ibland ) ; det finns väl medel att tvätta hjälmens insida med? Kanske t.o.m går med skummtvätt för bil-interiör?

  7. #17
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Den här hittade jag; för insidan av hjälmen.
    http://shop.northbike.se/personlig-u...interior-clean

  8. #18
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542

    En fråga om öppningsbara hjälmar.

    Citat Ursprungligen postat av pentti01 Visa inlägg
    Om jag inte är helt ute o cyklar (vilket händer ibland ) ; det finns väl medel att tvätta hjälmens insida med? Kanske t.o.m går med skummtvätt för bil-interiör?
    Doppa inredningen i vatten med diskmedel, skölj, krama ur lätt och häng på tork. Som nytt igen och den gamla passformen är tillbaka. Källa: Ronny på körskolan

  9. #19
    Medlem ThompaBs avatar
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    143
    Hej, jag är ny här på forumet.

    Intressant hur lite ni nämnt Schuberth C3. Har inte väldig erfarenhet av öppningsbara integralhjälmar, men denna passade ungefär lika bra som Neotec men är lättare. Dessutom är denna tyst oavsett hur du vrider huvudet i höga hastigheter.

  10. #20
    Medlem Zeeuuss avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Värmdö
    Inlägg
    136
    Citat Ursprungligen postat av ThompaB Visa inlägg
    Hej, jag är ny här på forumet.

    Intressant hur lite ni nämnt Schuberth C3. Har inte väldig erfarenhet av öppningsbara integralhjälmar, men denna passade ungefär lika bra som Neotec men är lättare. Dessutom är denna tyst oavsett hur du vrider huvudet i höga hastigheter.
    Jo, jag har en kompis som har den. Han lovordar den varje gång, men den ligger i helt fel prisklass för mig. Den måste också bytas ut om fem-sex år. Det gör att årskostnaden blir för hög, även om jag använder den varje dag.

    De är mina fem öre....
    /Zeeuus

Liknande ämnen

  1. Hjälmar
    Av Hondamannen i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-01-16, 10:27
  2. Hjälmar
    Av honda500 i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2012-05-05, 08:36
  3. Hjälmar
    Av Gurrag i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-08-07, 20:19
  4. Coooola hjälmar!!
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-07-28, 11:00
  5. Ang hjälmar
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-05-01, 20:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •