Sidan 4 av 5 FörstaFörsta ... 2345 SistaSista
Resultat 31 till 40 av 41

Ämne: En fråga om öppningsbara hjälmar.

  1. #31
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Min hockey-hjälm som jag köpte när jag var typ 16 eller liknande var rätt tvärhård inuti när jag gav upp den för ca 5 år sedan. Då var den 30 år gammal.
    /Erik

  2. #32
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av TheCrow Visa inlägg
    2. Du missar poängen, som är att material påverkas av solljus och uv-ljus. Hur mycket beror på materialet och hur mycket det exponeras.

    3. De hjälmar jag sett inom motorsport har inte alls blivit mjuka eller börjat smula. De blir precis som jag skrev, stumma och hårda. Oftast är det dock skalskyddet som tagit stryk av olika orsaker, en hjälm som faller hårt märks upp och tillåts inte användas inom motorsport(bil). Vi är väldigt restriktiva mot skador och nötningar på dylik utrustning.

    /Freddo
    2. Nejdå, jag missade inte poängen, tyckte bara det var lite långsökt. Plast är en stor grupp av olika produkter men väldigt olika egenskaper och du råkade peka på en som tål solljus väldigt dåligt.

    3. Frigoliten är deformationszon inuti hjälmen. Skall krascha ihop, helst utan att studsa tillbaka när det smäller. Den ska alltså vara hård intill en viss belastning där den sen kollapsar. Där efter är den mjuk och ger dåligt skydd. Det mjuka klädseln innanför frigoliten kan nog bli ganska trälig fort om man lever ett svettigt liv.
    Ove

  3. #33
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Jag har sett en del kraschade hjälmar och inte en enda har haft kollapsade frigolitpaneler, om det inte är komprimerade paneler du menar med kollapsade. Förvisso har jag bara haft med hjälmar inom bilsport att göra.

    /Freddo

  4. #34
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av TheCrow Visa inlägg
    Jag har sett en del kraschade hjälmar och inte en enda har haft kollapsade frigolitpaneler, om det inte är komprimerade paneler du menar med kollapsade. Förvisso har jag bara haft med hjälmar inom bilsport att göra.

    /Freddo
    Japp! komprimerade eller kollapsade kan vara samma sak. Det är alltså cellväggarna inuti som bryts, ytan kan se likadan ut som före.
    Ove

  5. #35
    Medlem speed triples avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    segerstad skaraborg
    Inlägg
    38
    Det kom en rekomendation att man skulle byta ut skogshjälmar vart femte år tror jag det var! Så jag tänkte att min var ju 25 år gammal så jag köpte en ny! Tog då den gamla och lade den på garage golvet och tog en hammare och slog på den men den gick inte sönder förän jag tog stor släggan!! Det var ju inte en mc hjälm men den var ju av plast!
    Skaraborgare

  6. #36
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Citat Ursprungligen postat av speed triple Visa inlägg
    Det kom en rekomendation att man skulle byta ut skogshjälmar vart femte år tror jag det var! Så jag tänkte att min var ju 25 år gammal så jag köpte en ny! Tog då den gamla och lade den på garage golvet och tog en hammare och slog på den men den gick inte sönder förän jag tog stor släggan!! Det var ju inte en mc hjälm men den var ju av plast!
    Om din arbetsgivare hävdade att det var onödigt att byta ut hjälmen enligt rekommendation, skulle det kännas okej? Om inte, varför känns det då okej att strunta i det när man själv ska slanta upp?

    /Freddo

  7. #37
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    Jag har för mig att avståndet mellan hakan och insidan på hjälmen inte ska vara för stort och inte för litet för att vara så säkert det kan vara. när jag köpte min hjälm fick jag information om att man precis ska kunna få in sitt lillfinger i glipan.

  8. #38
    Mc-Bosse
    Gäst

    Sv: En fråga om öppningsbara hjälmar.

    Citat Ursprungligen postat av Gurrag Visa inlägg
    Jag har för mig att avståndet mellan hakan och insidan på hjälmen inte ska vara för stort och inte för litet för att vara så säkert det kan vara. när jag köpte min hjälm fick jag information om att man precis ska kunna få in sitt lillfinger i glipan.
    Och där kom vi till min ursprungliga fråga... :-)

    Sent from my Samsung Galaxy Note.

  9. #39
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Och där kom vi till min ursprungliga fråga... :-)

    Sent from my Samsung Galaxy Note.
    Jag har också omvärderat mina åsikter om öppningsbara hjälmar lite. Det är ungefär 200g skillnad mellan många öppningsbara hjälmar och integralhjälmar. Kraften av de 200 grammen blir mycket vid en krock/krash. Fast förutom att det är bekvämt att kunna öppna framsidan av hjälmen så kan man också kanska enkelt hjälpa en person med konstgjord andning utan att ta av hjälmen. Det är bara att öppna upp.

    Därför blir det tummen upp till öppningsbara hjälmar.

  10. #40
    Mc-Bosse
    Gäst

    Sv: En fråga om öppningsbara hjälmar.

    Citat Ursprungligen postat av Gurrag Visa inlägg

    Därför blir det tummen upp till öppningsbara hjälmar.
    Och som rökare kan det ju vara praktisk att kunna röka medans man glider sakta... :-)

    Sent from my Samsung Galaxy Note.

Liknande ämnen

  1. Hjälmar
    Av Hondamannen i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-01-16, 10:27
  2. Hjälmar
    Av honda500 i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2012-05-05, 08:36
  3. Hjälmar
    Av Gurrag i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-08-07, 20:19
  4. Coooola hjälmar!!
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-07-28, 11:00
  5. Ang hjälmar
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-05-01, 20:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •