Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 18 av 18

Ämne: Kedjetvätt /Smörjning ?

  1. #11
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    O eller Xringskedja ska, enligt en artikel jag läste i MC Guiden (tror jag det var), man inte använda något alls för att rengöra med annat än att man borstar eller torkar bort allt skräp som fastnar på kedjan.




    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  2. #12
    Medlem Oden68s avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Åmål
    Inlägg
    124

    Kedjetvätt /Smörjning ?

    Har man en hoj med många kusar i så är ett nitlås att rekommendera. Då vet man att det håller för alla påfrestningar som kedjan utsätts för.
    Ang. Tvätt av densamme så finns det lika många teorier som det finns hojägare.
    Läste om en som aldrig rengjort sin kedja pga att "skiten" skyddar kedjan som dessutom redan är smörjd (o-ring).
    Jag brukar borsta av det värsta ibland och smörjer någonstans mellan 50-100 mil beroende på väderlek. Vid regn lite oftare.

  3. #13
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Körde ett test med min Honda Varadero. När jag köpte den hade den gått 700 mil. Kedjan var i gott skick och helt ren. Bestämde mig för att testa hur länge kedjan skulle hålla utan underhåll. Vid 2,700 mil var det dags att byta ut den. Då hade jag varken justerat, gjort rent eller smort den någon gång. Inga länkar som kärvade på något sätt. Bara blivit utsträckt. Kommer göra likadant i fortsättningen, bara torka av den någon gång emellanåt.
    ~ Mats

    Min blogg

  4. #14
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Citat Ursprungligen postat av Oden68 Visa inlägg
    Ang. Tvätt av densamme så finns det lika många teorier som det finns hojägare.
    .
    Jag är beredd att hålla med men intet ont om detta; var o en får bli salig på sin fason
    Min fråga baserade sig mycket på att jag tycker om att få pyssla, o sköta om hojen
    (men kedjetvätt kanske man tröttnar snart på, vad vet jag?)

  5. #15
    Medlem Oden68s avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Åmål
    Inlägg
    124

    Kedjetvätt /Smörjning ?

    Haha, gillar du att greja och pyssla med hojen så tycker jag definitivt att du ska göra det. Finns ju riktigt snygga kedjor i guld m.m som skulle se riktigt bra ut på en del hojar OM man tvättar dom med jämna mellanrum.
    Jag har ju touringhoj och har inte det intresset (tyvärr), brukar försöka göra det mesta på vintern så jag kan köra på sommaren.

    Måste ju erkänna att det svider lite i hjärtat när man har nytt drivpaket och det ser gammalt ur efter ett par månader...

  6. #16
    Citat Ursprungligen postat av MEHall Visa inlägg
    O eller Xringskedja ska, enligt en artikel jag läste i MC Guiden (tror jag det var), man inte använda något alls för att rengöra med annat än att man borstar eller torkar bort allt skräp som fastnar på kedjan.
    Helt rätt.
    Har alltid sett O-ringskedja som "forever-smord". En "rengöring" sabbar allt fett som finns på plats..
    Sen finns det ju vi som har kardan...
    Och möjligen byter smeten i bakväxeln vart tredje år...
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  7. #17
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Citat Ursprungligen postat av LowTech Visa inlägg
    Sen finns det ju vi som har kardan...
    Och möjligen byter smeten i bakväxeln vart tredje år...
    Har precis bytt bort min Honda VF750 med kardan mot en Honda utan,,,

  8. #18
    Medlem rakarörs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    137
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Körde ett test med min Honda Varadero. När jag köpte den hade den gått 700 mil. Kedjan var i gott skick och helt ren. Bestämde mig för att testa hur länge kedjan skulle hålla utan underhåll. Vid 2,700 mil var det dags att byta ut den. Då hade jag varken justerat, gjort rent eller smort den någon gång. Inga länkar som kärvade på något sätt. Bara blivit utsträckt. Kommer göra likadant i fortsättningen, bara torka av den någon gång emellanåt.
    Fjädring är överskattat..

Liknande ämnen

  1. Smörjning av wire.
    Av Ogre i forum Mekhörnan
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-10-14, 15:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •