Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 18

Ämne: Kedjetvätt /Smörjning ?

  1. #1
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232

    Kedjetvätt /Smörjning ?

    Jag ska byta Mc och den har kedja, så därför undrar jag; Vad är det bästa sättet att tvätta en Mc-kedja (o-ring resp."vanlig") Jag vet att det finns speciella kedjetvätt-kemikalier att köpa, är dom bra/bäst ?
    Är det skadligt att använda avfettning?
    Vad anser ni är lämpligast som smörjning; Kedjespray , klisterolja eller vad?

  2. #2
    Medlem Foosis avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    skogen
    Inlägg
    479
    har själv aldrig använt någonslags avfettning och eller kedjerengörning utan jag tankar en dunk med diesel och tvättar med borste. Fungerar bättre tror jag iaf och avfettar inte helt utan lite olja är det ju i dieseln.
    tycker inte om att avfetta allt för mycket oringar och dylikt...

    som kedjespray tycker jag Motul Chainlube Road eller Motorex Chain Lube Racing överlägsna vad gäller att smörja och sitta kvar på kedjan.
    Senast redigerat av Foosi den 2013-06-11 klockan 00:58.


    akt garage:
    Buell X1 Lightning



    tidigare hojar:

    Kawasaki ZZR 1200
    Yamaha XV1600 Wildstar
    BMW R1150RT
    Aprilia SL1000 Falco
    Intruder 1400 *2
    Kawasaki VN900 Classic
    Honda CB600 Hornet
    Suzuki 380

    SMC medlem
    SCRC Medlem


  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    309
    När jag körde med kedja, var den utan o-ringar, då återfettade jag med ett speciellt kedjefett, som låg i en burk som upphettades.
    Man stack in en ståltråd i kedjan, så man kunde lyfta upp den för att dropptorka över burken efteråt.
    Tror att detta är något liknande http://www.motoaction.se/mx/drev-och...jefett-denicol

    Diesel till rengöring tycker jag verkar bra.

    Ett alternativ är tunn olja som fylls i en flaska som smörjer kedjan under körning, då både smörjs kedjan samtidigt som den rengörs eftersom den tunna oljan droppar av.
    http://forum.svmc.se/showthread.php?...re-%C4r-de-bra

    edit Lite märkligt att heltäckande kedjeskydd inte är vanligare.
    Senast redigerat av Per Lindström den 2013-06-11 klockan 12:03.

  4. #4
    Medlem AT-gubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Vallentuna norr Stockholm
    Inlägg
    174
    I dag är det väl ingen som använder kedja utan o-ring, det gjorde man förr. Nu gäller o-ring som har bra hållbarhet och är lättskötta. Tvätta med diesel låter väl förnuftigt själv blir det med matolja som gånger jag tar mig tid att rengöra kedjan. och det blir inte ofta, ibland aldrig Men diesel dunstar och sen blir det torrt men det kanske matolja också gör så därför använder jag kedjevax på sprayburk som jag tycker fungerar bra. Jag kör en Honda Arica Twin och kör väldigt gärna på grusliga underlag och ett drivpaket håller ca 1500 mil med min körstil.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    148
    Lysfotogen är det bästa "tvättmedel" för kedjan. Kostar 39,- /liter på JULA och räcker i flera år.

  6. #6
    Medlem Månnes avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    232
    Jag kör ju året runt och får salt och skit på kedjan.
    En gång i månaden på en höft så lägger jag kedjan i diesel över natten oh borstar sedan av den med mässingsborste/grillborste under rinnande vatten varvid den blir som ny igen.
    Smörjer alltid med Silkolene silikonspray som inte suger åt sig skit.
    Never ever look back you're not going in that direction!

  7. #7
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Går det att montera loss en O-rings kedja? Dom har väl inga kedjelås eller finns det att köpa länkar som man nitar ihop?
    Vore bra för då kunde man ju lägga den i ett bad, både för tvätt o smörjning ?
    Fast en smörjning i varm olja som jag tänkte på, kanske skadar kedjan?

  8. #8
    Medlem Månnes avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    232
    Det går att beställa kedja både med och utan kedjelås och jag kör med kedjelås vis av erfarenhet.
    Och O-ringarna tål ganska hög värme, friktionsvärmen går nog enkom den upp i hundra grader?
    Senast redigerat av Månne den 2013-06-12 klockan 00:19.
    Never ever look back you're not going in that direction!

  9. #9
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Månne ; Tack för svar,nu vet jag hur jag kan göra i.a.f

  10. #10
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av Foosi Visa inlägg
    har själv aldrig använt någonslags avfettning och eller kedjerengörning utan jag tankar en dunk med diesel och tvättar med borste. Fungerar bättre tror jag iaf och avfettar inte helt utan lite olja är det ju i dieseln.
    tycker inte om att avfetta allt för mycket oringar och dylikt...

    som kedjespray tycker jag Motul Chainlube Road eller Motorex Chain Lube Racing överlägsna vad gäller att smörja och sitta kvar på kedjan.
    Dieselolja fungerar mycket bra. Det använde vi till sjöss i maskin på malmfartygen för att tvätta alla typer av maskindelar.

Liknande ämnen

  1. Smörjning av wire.
    Av Ogre i forum Mekhörnan
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-10-14, 15:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •