Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Sjungande missljud från bakhjulet

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    13

    Sjungande missljud från bakhjulet

    Hej! Har en Honda VT 600 C Shadow 1996 som gått 2000 mil. Nyligen servad och besiktigad ua, nytt bakdäck och ny bromsskiva fram.

    Undrar ifall någon har upplevt något liknande eller har en aning om vad det kan vara för något. Missljudet uppstod efter att jag rengjort hojen i helgen. Det låter som en liten sågklinga när jag kör i 40 kmh exakt. Kör jag saktare eller fortare så försvinner missljudet. Det är inte motorn utan det beror på farten. Min teori var att bakhjulet kommit i någon slags obalans och att det svänger som kraftigast just i 40 kmh men när jag känner efter med fingrarna så finns det god marginal kring bakhjulet. Det tar inte i någonstans.

    Ja, vad tror expertisen om detta fenomen?

    Mvh! Rolf

  2. #2
    Medlem Twenty2s avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    414
    Kan det vara bromsskivan som slår emot beläggen i just den hastigheten? Kam få samma fenomen med att det låter lite från framhjulet på en av mina hojar det brukar dock ge sig efter några hundra meter. Antagligen att skivan pressar in bromscylindern lite efter ett tag. Bromsar jag sen lite lätt kan ljudet komma tillbaka

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    20
    Har tvättat med högtryck kan det nog vara risk för att hjullagret har gett sig. Det kan i och för sig ge sig utan högtryck också.

    Skickat från S3-luren

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Misstänker ett bromsok som kärvar lite. Om det är bak du tror ljudet kommer från, så kör en bit i den hastigheten. Stanna utan att använda bakbromsen och snabbt känn om skivan är varm.
    Antar att service inte innebär kontrol lav lagren.
    Senast redigerat av Olle Å den 2013-06-11 klockan 20:19.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    13
    Tack för tips. Jag har inte tvättat med högtryck, Nä, det är bromstrumma bak och den blir inte varm. När jag rullar utan motorn igång hörs det inga missljud och hojen rullar som den ska. Har ju bara gått 2000 mil. Missljudet låter precis som från en sågklinga på ett sågverk i miniatyr. Det sitter lite chromdetaljer runt kedjespännarna. En av dem satt och skallra men nu har jag böjt till den så det blev tyst. Ska testa om det tar bort missljudet i morgon som uppstår exakt i 40 khm, Varken mer eller mindra. Ja, flera tips välkomna.

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2019-05-02, 16:16
  2. Min hoj :-( (missljud)
    Av Hondamannen i forum Mekhörnan
    Svar: 62
    Senaste inlägg: 2014-01-17, 19:39
  3. missljud från sambons savage 650
    Av Valbobo i forum Mekhörnan
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-05-16, 20:13
  4. På bakhjulet!!
    Av Hornet i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-11-24, 23:38
  5. Tjipp! sa bakhjulet
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-22, 19:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •