Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 25

Ämne: Nere idag...

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    10
    Ge inte upp,det går upp och ner men du kommer greja det. Upp med blicken, ta ut svängarna i konbanan titta långt fram och inte på närmaste kona. Du fixar det här.

  2. #12
    Mc-Bosse
    Gäst
    Tänk så här:

    Alla motorcyklister du ser på vägarna kör ju sin motorcykel och har A på körkortet. En del fick A på köpet fram till 1976 men de flesta har ju ändå kört upp för just A. Inte kan det vara många som beslutat sig för att ta A och köpt motorcykel som sen lägger av för att "de inte klarar av det"? Öva, öva och öva och en dag börjar vissa moment ske per automatik och du tänker att det är ju inte så märkvärdigt det här, detta fixar jag!

    Själv har jag antagligen lätt för det för 10 lektioner på körskola och eget nötande med min hoj i full mc-mundering här ute på grusvägen var vad som behövdes. Andra kan behöva fler lektioner men vad jag vill ha sagt egentligen är att vem som helst kan lära sig köra motorcykel och ingen säger "nu lägger jag av för jag klarar inte av det".

    Lycka till!

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Som jag tjatat om förut. Tänk inte på konerna. Utan de är bara för att visa den väg du skall köra. Man skall alltså försöka att avdramatisera KONERNA.

  4. #14
    Medlem ThompaBs avatar
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    143
    Nu har det inte gått många dagar sen jag faktiskt tog mitt kort, men å andra sidan har jag väntat 10 år på att få denna dröm uppfylld.

    Bara att bestämma sig och köra all in så sätter du det!

  5. #15
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Som jag tjatat om förut. Tänk inte på konerna. Utan de är bara för att visa den väg du skall köra. Man skall alltså försöka att avdramatisera KONERNA.
    Lättare sagt än gjort dock.

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Jourtjänst Visa inlägg
    Lättare sagt än gjort dock.
    Visst är det så. men har man följt diskussionerna om uppkörningar så har det mesta handlat om de jäkla konerna som står i vägen och stjälper osv. FÖRSÖK BORTSE FRÅN DEM. De är bara vägvisare.

  7. #17
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542

    Nere idag...

    För mig handlade det mer om att slappna av riktigt rejält. Då först började jag verkligen känna hojen och "bli ett" med den. Och då börjar också konbanorna funka.

    Ett tips är att verkligen överdriva avslappningen. Du kommer ändå att kunna och behöva slappna av ännu mera.

  8. #18
    Har man aldrig kört tvåhjuling med motor så tycker jag moped en sommar är en bra grund innan man ger sig på en mc. Man får då lite inblick i balans, hur man lutar lite i kurvor osv....och det då med ett fordon som är så pass lätt att det ger en kontroll över ekipaget.

    Personligen tror jag att många som inte har kör-/motorvana har alldeles för stora ambitioner och framför allt, förväntningar när dom sätter sig på en mc.
    Det största misstaget är att dom ska ge sig direkt på konbanor och balansövningar. Förmodligen en tro på att man måste först kunna ratta runt koner innan man ger sig på en raksträcka. Ofta är det väl också en handledare som trycker på det där med konkörning och det med motiveringen att, såhär funkar det i mc-världen.
    Dom har ju fullt upp med att bara lära sig växla, bromsa och hålla balansen rakt fram. För att inte tala om, bara det där med att våga luta sig i en kurva har många väldigt svårt med i början eftersom det känns som att hela ekipaget ska tippa.

    Neeeh, har man ingen körvana så börjar man med bara vanlig landsvägskörning, lär sig luta i kurvor, växla bromsa. När detta börjar kännas rätt, man börjar få lite kontroll över hojen i samband med vanlig körning och framför allt, det börjar kännas roligt att köra.......då först ger man sig på konbanorna.

  9. #19
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Hoppas verkligen du inte ger upp. Jag är säker på att du har lika bra balans som alla andra, låt inte sådant prat sänka dig.
    Vet inte om du går på körskola men om jag vore du skulle jag "köra som jag behärskar" hemma,
    det ger inte bara självförtroende, det ger massor av glädje också
    Personligen tycker jag även om att pyssla med hojen, ännu en sak som ger sug efter att sticka ut o åka!

  10. #20
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Ale, 3 mil norr om Götlaborg
    Inlägg
    66
    Inget man får gratis eller lättvindigt i detta livet är värt något. Jag sitter i samma båt... håller på att ta kortet och det går allt från så jäkla bra till... tja, värdelöst.

    Så ge fasen inte upp och skriv gärna någon rad fram över hur det går för dig

Liknande ämnen

  1. Startsidan nere
    Av pewa i forum Om hojen.nu
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2019-10-17, 07:42
  2. Re: Idag..
    Av Jan-Olov i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2018-10-18, 08:14
  3. Nere?
    Av iptrix i forum Om hojen.nu
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-07-08, 16:04
  4. Ny för idag !
    Av Jossan i forum Ny på forumet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-09-30, 08:35
  5. Bra för idag.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-06-11, 00:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •