Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 25

Ämne: Nere idag...

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    8

    Nere idag...

    Hej där alla glada!

    Snabb presentation. 35+ med tre barn, hus två hundar. Har velat ha MC-kort hela livet, men har alltid hört "du har ju ingen balans, det går ju inte!" Fick ett ryck av jävlar anamma i våras och köpte mc. Tänkte ta det lugnt och träna i år, då jag aldrig ens kört moped tidigare och satsa på körkort ev nästa sommar. Har kört då jag har möjlighet (helger) och det har varit jättekul! Har varit både nöjd och glad att jag handlade mc och iaf har kommit igång. Igår var allt skit! Det var tråkigt, jag hade dålig kontroll på reglage, ingen balans. Ja, you name it! Börjar fundera om det verkligen var så bra idé det här. Är tydligen oerhört trög, inget verkar stanna kvar. Noll självförtroende när det kommer till praktiska saker, så har det alltid varit. Känner mig mycket tveksam om jag verkligen ska fortsätta med planerna. Om det hade varit nån för mig, skulle jag väl tycka det var kul, även igår... Vet inte va jag ville eg, skrev bara av mig lite... Ha en bra dag och kör lugnt!

  2. #2
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    " Noll självförtroende när det kommer till praktiska saker, så har det alltid varit."

    Där har du garanterat största problemet, utan att känna dig så gissar jag att ditt balanssinne inte avviker särskilt mycket från folk i allmännhet.

    Är man osäker och inte tror på sig så fummlar man, man sänker blicken osv och allt det påverkar körningen till det sämre.

    Klart du ska ta kort.

    /Freddo

  3. #3
    Moderator Markuss avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Skåne, Dalby
    Inlägg
    295
    Vissa dagar tyckte jag övningskörningen var skit, man hade ju en föreställning om att glida runt lite glamoröst i solen på en snygg hoj, inte svära över koner på en parkering 

    Men det är faktiskt värt det. Kämpa vidare så klarar du det, mycket sitter i attityden och självförtroendet.
    Don't grow up, it's a trap!

  4. #4
    Medlem Twenty2s avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    414
    Bara att bita ihop och köra. Det är helt klart värt det när man väl är klar.
    Minns de där svettiga dagarna runt koner på en parkerig när jag bara nötte och nötte på konbanorna. Självförtroendet dalar till och från men jäklar vad skönt det känns när man väl får den där aha upplevelsen och allt bara sitter på plats efter det.

    Håll ut och lycka till

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av ann77 Visa inlägg
    Hej där alla glada!

    Snabb presentation. 35+ med tre barn, hus två hundar. Har velat ha MC-kort hela livet, men har alltid hört "du har ju ingen balans, det går ju inte!" Fick ett ryck av jävlar anamma i våras och köpte mc. Tänkte ta det lugnt och träna i år, då jag aldrig ens kört moped tidigare och satsa på körkort ev nästa sommar. Har kört då jag har möjlighet (helger) och det har varit jättekul! Har varit både nöjd och glad att jag handlade mc och iaf har kommit igång.
    Men HALLÅ! Du vill köra och har skaffat möjlighet så kör på! Vad du däremot inte verkar ha så gott om är positiv feedback från din omgivning. Det är VIKTIGT att man får veta att man gör något bra...

    Noll självförtroende när det kommer till praktiska saker, så har det alltid varit. Känner mig mycket tveksam om jag verkligen ska fortsätta med planerna.
    Vanligt... vanligt.... vanligt... För det första är inte mc-körning särskilt praktiskt. och det lilla praktiska som ska tränas in för att få rull och stopp och svänga på hojen går nog ganska lätt bara du slappnar av och kan skratta åt ev. små missar som vi alla gör men inte alla erkänner. Om man tar för seriöst på att allt ska vara "rätt" från början till slut, så blir det gärna jobbigt och lätt att hoppa av. Vill man något så måste man våga annars så blir det väl till att börja knyppla och spela bridge.
    Ove

  6. #6
    Har du hunnit börja med konbana och krypkörning eller bara kört landsväg? Om inte så kan det vara en idé att (om du kör som privatist) ändå boka ett par lektioner på körskola för just de momenten. Deras hojar har ofta skyddsbågar så det gör inget om den tippar, då slipper du repa din egen hoj.

    Sannolikheten är stor att du kommer att tappa den en eller två gånger under resans gång, när du kör lite för försiktigt och kör tjuvstopp t.ex. Då är det skönt att slippa få repad kåpa/backspegel/avbrutet kopplingshandtag...

  7. #7
    Tycker du ska ta en intensivkurs och ta mc kortet snabbt, har hört att mc lärarna idag är riktigt duktiga. så går att snabbt och du har de frächt i minnet, sluta absolut inte om du tyckte de var skoj!
    Det blir inte roligare än vad du gör det till

  8. #8
    Medlem Månnes avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    232
    Man har bra och dåliga dagar så låt inte det slå ner dig.
    Det tar ett tag att komma in i reglagen om man är nybörjare, det är mycket att tänka på och för oss som kört hoj i snart trettio år sitter mycket i ryggmärgen.
    Övning, övning och åter övning och framförallt ta det lugnt och gör saker i din egen takt.
    Med kortet i hand har du många trevliga år på hoj framför dig!
    Never ever look back you're not going in that direction!

  9. #9
    Medlem Sandras avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    7
    Hej
    Jag är 32 har alltid drömt om kortet. I våras började jag och insåg vilken uppförsbacke det är. Har inget vanligt bilkörkort eller mopedvana. Tog 10 lektioner på körskola. Köpte hoj helt ny och lade mig i backen efter 10 min. Repade kåpan, bröt backspegel och koppling. Mitt självförtroende var mist sagt BOTTEN men dagen efter upp och nöta på parkering och nu 3 veckor senare längtar jag till nästa gång jag får köra. Terroriserar min handledare och vi kör nästan ca var 3je dag. Vilken förbättring i helgen körde jag 110km för första gång och jag wiiiii ade i intercomen underbart Ge inte upp!

  10. #10
    Medlem Susies avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    218
    Ja du, det är precis så det ser ut Up and Downs mest hela tiden...

    Du behöver tålamod
    Du måste nöta
    Du ska svettas
    Du kommer snora & grina
    Du blir euforisk

    Listan kan göras väldigt lååång men PLÖTSLIGT HÄNDER DET
    Så kom igen nu!

Liknande ämnen

  1. Startsidan nere
    Av pewa i forum Om hojen.nu
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2019-10-17, 07:42
  2. Re: Idag..
    Av Jan-Olov i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2018-10-18, 08:14
  3. Nere?
    Av iptrix i forum Om hojen.nu
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-07-08, 16:04
  4. Ny för idag !
    Av Jossan i forum Ny på forumet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-09-30, 08:35
  5. Bra för idag.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-06-11, 00:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •