Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 25

Ämne: Custom och sittställning

  1. #1
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542

    Custom och sittställning

    Ni som kör customhojar, har ni en sådan sittställning så att ni kan köra riktigt långa turer?

    Jag har kört 100 mil på min costomhoj nu och har inga problem med svanskotan längre, vilket jag hade de två första dagarna. Men jag märker att jag blir mer trött och öm i ryggmusklerna än jag blev på min BMW.

  2. #2
    Medlem swedans avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    385
    Har inte fått till den optimala sittställningen ännu.
    På önskelistan står ett par risers så att jag får styret c:a 5 cm längre bak.
    Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av swedan Visa inlägg
    Har inte fått till den optimala sittställningen ännu.
    På önskelistan står ett par risers så att jag får styret c:a 5 cm längre bak.
    Är inte den optimala ställningen, den som man har då man sitter på en stol??
    Att sitta som många gör dvs, som en räka, kan väl absolut inte vara optimalt, utan bara en sorts stil??
    Hur kan en räka vara trafiksäker??

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    För man gör ju stolar för att vara obekväma, eller?

    Jag har sett folk sitta rakt upp och ner som en pinne på vissa standardhojar. Hur kan en pinne vara trafiksäker?

  5. #5
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Jag cyklar ju en del och där sitter man verkligen som en räka och det är inga större problem. När man väl tränat upp bålen vill säga.

    Men jag tycker man kan sträck ut ryggen rätt bra om man vill, det handlar mest om vana tror jag. Jag sitter som en räka på körskolans gatmoppe också så det har nog inte så mycket med cykeln att göra.

    /Freddo

  6. #6
    Medlem Hamres avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Lysekiiil
    Inlägg
    435

    Sv: Custom och sittställning

    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Är inte den optimala ställningen, den som man har då man sitter på en stol??
    Att sitta som många gör dvs, som en räka, kan väl absolut inte vara optimalt, utan bara en sorts stil??
    Hur kan en räka vara trafiksäker??
    Det är ju coolt att sitta så, tror jag! Annars hade väl ingen normalt funtad person kommit på iden att sitta så jävla obekvämt!

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
    Put something nice between your legs, Street Triple.
    Jag Vägrar Kategoriskt Customhoj!

  7. #7
    Hondamannen
    Gäst
    När jag hade min en cm 400t samt yamaha sr 250 special sa hade jag samma bekymmer. Rygg och svanskota belastas en hel del.

  8. #8
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    Ett bekvämt ryggstöd kanske?

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Körställningen är ju beroende på typ av åkning och hoj. Kör du på jäkligt dåliga vägar med genomslag i fjädring både fram och bak, då kan du ju inte sitta som en räka , utan måste kunna ställa dig upp emellanåt och ha en sits lite framåtlutande, som utgångsläge. Om du bara åker hoj måste du trots allt sitta bekvämt och vara en effektiv medtraffikant, vilket jag betvivlar en räka är.

  10. #10
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    På min BMW kunde jag bara sitta på ett sätt pga utformningen av styre, fotpinnar och sadel. Högt uppskjutna knän pga ganska höga och långt bak sittande fotpinnar och framåtlutad pga styrets utformning. Det funkade bra för långa turer när det gällde ryggen, men jag var inte nöjd med benvinkeln.

    Det som händer med min nya hoj är att fotpinnarna sitter så att jag kan sitta rätt upp och ner, ungefär som på en stol som någon sa. Dessutom är styrets utformning sådant att jag kan sitta bakåtlutad med raka armar, som en räka (eller möjligen säck potatis) och nå fram bra till styret. Men jag kan också sitta framåtlutad med rak rygg, ungefär som på BMW:n, men med väldigt lösa och lediga armar, och jag har märkt att jag inte får samma trötthet i ryggen då. Så på denna hoj måste jag själv tänka på att sitta rätt, på BMW:n skedde det "automatiskt". Men med betydligt sämre benvinkel dock .

    När det gäller svanskotan känner jag inte av den alls längre, så det var väl bara en "rumptillvänjning" som behövdes kanske . Jag använder också en Airhawk som sökert hjälper till.

    Så detta ska nog bli bra. Första långturen ska komma efter midsommar då jag planerar en tur i Tyskland (om jag kommer loss från jobbet).
    Senast redigerat av Jourtjänst den 2013-06-11 klockan 00:41.

Liknande ämnen

  1. Köp av Custom
    Av MrAlex i forum Custom
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2015-04-17, 09:23
  2. Råd beg custom hoj
    Av lassebe i forum Custom
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2014-04-18, 09:23
  3. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-10-02, 16:31
  4. Touring vs Custom 0-1
    Av Jonas i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 52
    Senaste inlägg: 2010-07-22, 12:04
  5. Custom packväska
    Av kriegserklärung i forum Custom
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-04-09, 19:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •