Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 29

Ämne: Får ont av ryggskydd

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    140

    Får ont av ryggskydd

    Tänker börja med att länka ryggskyddet som jag använder:

    http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC...kydd-L2-82568/

    Problemet är att jag får ont i både magmusklerna och ryggen redan efter typ 3 mil och detta är såklart sjukt störande.

    Inga permanenta smärtor verkar det som, utan bara under resans gång. När jag tar av skyddet försvinner smärtorna ganska fort.

    Jag brukar ha ryggskyddet ganska hårt fastspänt (man vill ju inte att det ska kunna röra på sig), så jag trodde det var problemet först, men efter att ha provat att nästan allt så vet jag inte längre vad problemet är. Har alltså provat att ha väldigt löst spänt, ganska löst spänt, mellanhårt spänt och hårt spänt men får ont ändå.

    Tycker ryggskyddet är skönt så länge jag inte sitter på hojen, kanske att min sittställning på hojen är något fel?

    Någon som har något tips? Förutom att köpa ett nytt ryggskydd då, det är ju den sista utvägen. Har ganska ont med pengar just nu också. Tack!

  2. #2
    Mc-Bosse
    Gäst
    Så länge kardborreremmarna sitter nedanför revbenen så är det lugnt. Spänner jag en bit upp över revbenen så värker det. Nu är vi alla olika byggda men min mage är inte överdrivet stor så remmarna funkar över magen.

  3. #3
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Simon,
    Säker på att du har rätt storlek på skyddet?
    Du får väl testa å laborera med de 5 inställnimgmöjligheterna & se om det hjälper

    Jag har fö samma skydd, men inga problem. Fast jag sätter det inte hårdare än att det inte kan flytta på sig.

  4. #4
    Jåke
    Gäst
    Ryggskyddet behöver inte dras fast jättehårt så länge ni inte har för stora kläder. Är de rätt storlek håller de skyddet på plats, det ska sitta fast men bekvämt.
    Simon, är det rätt storlek som jrutgers är inne på? Har ju ingen aning om hur du sitter, hur bra form du är i eller hur du ser ut så det är nästan omöjligt säga nåt annat.

    Skickat från min LT25i via Tapatalk 2

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    140
    Citat Ursprungligen postat av jrutgers Visa inlägg
    Simon,
    Säker på att du har rätt storlek på skyddet?
    Du får väl testa å laborera med de 5 inställnimgmöjligheterna & se om det hjälper
    Jag vet inte riktigt om jag har exakt rätt storlek på det :/ Var inte så noga med det när jag köpte det. Provade det och tyckte det satt bra på mig i butiken och slog till.

    Vad menar du med de 5 inställningsmöjligheterna?

    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Så länge kardborreremmarna sitter nedanför revbenen så är det lugnt.
    Det ska alltså sitta under revbenen, bra, då har jag tänkt rätt.

    Citat Ursprungligen postat av Jåke Visa inlägg
    Ryggskyddet behöver inte dras fast jättehårt så länge ni inte har för stora kläder. Är de rätt storlek håller de skyddet på plats, det ska sitta fast men bekvämt.
    Simon, är det rätt storlek som jrutgers är inne på? Har ju ingen aning om hur du sitter, hur bra form du är i eller hur du ser ut så det är nästan omöjligt säga nåt annat.
    Ja precis, det ska sitta bra men inte för hårt. Förstår att det är svårt att säga något mer utan en bild.

    Tack så mycket för svaren! Jag ska prova lite andra positioner på det och se om jag kommer fram till något nytt.

  6. #6
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Citat Ursprungligen postat av simonwellander Visa inlägg
    Jag vet inte riktigt om jag har exakt rätt storlek på det :/ Var inte så noga med det när jag köpte det. Provade det och tyckte det satt bra på mig i butiken och slog till.

    Vad menar du med de 5 inställningsmöjligheterna?
    Fram, båda nedre sidor samt "hängslen"

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    140
    Citat Ursprungligen postat av jrutgers Visa inlägg
    Fram, båda nedre sidor samt "hängslen"
    Jahaaa, du menar det

    Ja, jag får experimentera lite mer med det.

  8. #8
    Jag var på Classons mc i bromölla för någon vecka sedan och testade ett av deras ryggskydd, kommer inte på vad den hette men, materialet var väldigt likt sådan här Tempur material man brukar ha i kuddar och madrasser, jag kände inte ens att jag hade skyddet på mig och de formades perfekt efter ens ryggtavla!

    Ett hett tipps för dig ?
    Det blir inte roligare än vad du gör det till

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av simonwellander Visa inlägg
    Tänker börja med att länka ryggskyddet som jag använder:

    http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC...kydd-L2-82568/

    Problemet är att jag får ont i både magmusklerna och ryggen redan efter typ 3 mil och detta är såklart sjukt störande.

    Inga permanenta smärtor verkar det som, utan bara under resans gång. När jag tar av skyddet försvinner smärtorna ganska fort.

    Jag brukar ha ryggskyddet ganska hårt fastspänt (man vill ju inte att det ska kunna röra på sig), så jag trodde det var problemet först, men efter att ha provat att nästan allt så vet jag inte längre vad problemet är. Har alltså provat att ha väldigt löst spänt, ganska löst spänt, mellanhårt spänt och hårt spänt men får ont ändå.

    Tycker ryggskyddet är skönt så länge jag inte sitter på hojen, kanske att min sittställning på hojen är något fel?

    Någon som har något tips? Förutom att köpa ett nytt ryggskydd då, det är ju den sista utvägen. Har ganska ont med pengar just nu också. Tack!
    Kan ge dig ett tips på ett skydd du inte märker, som jag själv använder. Det är en Airbag-väst med insydda fickor som blåses upp av en kolsyrepatron och skyddar överkroppen, svanken och fixerar nacken om man exvis trillar av hojen. Råkade köra på en bil som tvärstannade förra hösten och for i backen. Kände absolut ingenting av markkontakten för västen blåstes upp.
    Har själv ett Biltemaskydd jag använt ganska mycket, men aldrig haft problem även efter heldagskörning.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Har själv exakt samma ryggskydd och har heller ej haft några problem.Då vi provade ut skydden på Biltema så letade vi upp en stol och provsatt med ryggskydden på.Har en tendens att sjunka ihop när jag kör och har även lite problem efter en operation av magmunnen vilket gör att jag måste ha njurbältet ganska hårt fastspänt för att behålla en bra körställning vid längre körningar.Har som sagt inga som helst besvär av ryggskyddet.
    En korkad fråga,men har du tagit bort skyddet som finns i mc-jackan,om du nu har något sådant ?

Liknande ämnen

  1. Ryggskydd
    Av jrutgers i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2014-07-15, 07:41
  2. Ryggskydd
    Av honda500 i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2012-02-12, 14:57
  3. Ryggskydd
    Av cribbe i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-09-18, 19:10
  4. Ryggskydd
    Av Nina i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-07-28, 16:30
  5. Ryggskydd
    Av pewa i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2008-08-21, 14:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •