Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Gammalt däck! Rekord?

  1. #1

    Gammalt däck! Rekord?

    Hej Alla
    Har en gammal Suzuki GSX 550 från -83. Är inne på andra säsongen med denna.
    Kunde inte låta bli att köpa den eftersom dess tidigare ägare var vår lokala mekaniker här i smålandsskogarna och han hade skött hojen som sitt barn genom åren.
    Dock körde han inte så mycket så den hade bara gåttt 3900 mil när jag övertog den. Hade stått still i 6 år.
    Förra våren bytte jag bakdäcket. Nu var det dags för framdäcket.
    Eftersom vi även har en lokal däckkrängare här i skogarna så fick han som vanligt göra jobbet.
    Det visade sig att han fick att göra med att bara få av däcket från fälgen. Däcket var som backelit! Efter utförd jobb tittade vi på datumstämpeln på däcket och det visade..... 1983

    Hojen hade altså efter 30 år och nu drygt 4000 mil på mätaren kvar originaldäcket!!

    Visst var däcket slitet näst intill blankt, men ändå! Däcket har faktiskt klarat 4000 mil och 30 år.

  2. #2
    Moderator Gerts avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Tormastorp-Hörby-Skåne
    Inlägg
    1 293

    Talking

    Ett säkerligen svårslaget rekord om man räknar med att den egentligen varit i trafik hela tiden mer eller mindre sedan 1983.
    Saddlebags can never hold everything you want, but they can hold
    everything you need.
    Gert Karlsson

  3. #3
    Ankan1
    Gäst
    Då var det ju tur att du inte körde i t ex regn med det däcket om det var hårt som bakelit.Kan ju inte ha funnits mycket fäste kvar i det.

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    Då var det ju tur att du inte körde i t ex regn med det däcket om det var hårt som bakelit.Kan ju inte ha funnits mycket fäste kvar i det.
    Fanns nog precis 0% fäste kvar i det däcket, men faktum kvarstår, jag HAR faktiskt kört i regn med det! Lite slirigt, men det har funkat! Visste ju inte att det var 30 år gammalt då!

  5. #5
    Ankan1
    Gäst
    Men du visste att det var blankslitet samt förmodligen uppförde sig egendomligt pga denna hårdhet.LOL.

    Hade ett par gamla regumerade dubbfria vinterdäck för mååånga år sedan på en bil som uppenbart aldrig ville slitas upp pga att de var hårda som sten men tyvärr även hade noll fäste vid dåligt väglag.

    Vilket får mig att tänka på ytterligare två vinterdäck på fälg till bilen som jag då hade och var i nyskick men som blev undanställda pga bilbyte för ca 30 år sedan där dessa däck hamnade långt nere i ett förråd.De är nog också ganska hårda nu skulle jag gissa.
    Senast redigerat av Ankan1 den 2013-06-06 klockan 14:01.

  6. #6
    Medlem rakarörs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    137
    Jag bytte nyligen båda däcken på Sportstern, en -02 som hade originaldäcken kvar efter drygt 1800mil och tyckte att de var gamla. Det var ju ingenting i jämförelse med 4000mil och 30år.
    Fjädring är överskattat..

Liknande ämnen

  1. Alternativ till gammalt luftfilter
    Av Jago i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-11-26, 00:20
  2. Nya däck
    Av Shaun i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-07-09, 17:02
  3. Nytt rekord! (Premiärtur)
    Av classe8 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-04-07, 10:15
  4. Däck?
    Av Mange i forum Mekhörnan
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2010-08-11, 22:06
  5. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-06-06, 07:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •