Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 22

Ämne: Vibrationsdämpande handtag

  1. #11
    Jag har en gammal radfyra från -83, en GSX550
    Märker att sittställningen påverkar mycket. Använder jag svanken och rätar upp ryggen blir det bättre eftersom jag hänger på styret mycket mindre. Hänger jag på styret domnar handen efter ett par mil.
    Hållar jag upp med ryggen blir det lite träning också! :-)

  2. #12
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Tror inte gamla Bettan uppskattar cross alls, och förmodligen inte jag heller :-) Inte med den hojen iaf.
    Men jag skall testa.. testar man inte så vet man inte..tack Alla!

  3. #13
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Citat Ursprungligen postat av magnusda Visa inlägg
    Jag har en gammal radfyra från -83, en GSX550
    Märker att sittställningen påverkar mycket. Använder jag svanken och rätar upp ryggen blir det bättre eftersom jag hänger på styret mycket mindre. Hänger jag på styret domnar handen efter ett par mil.
    Hållar jag upp med ryggen blir det lite träning också! :-)
    Så du menar att du inte "kutar" så mkt med ryggen?

  4. #14
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av magnusda Visa inlägg
    Jag har en gammal radfyra från -83, en GSX550
    Märker att sittställningen påverkar mycket. Använder jag svanken och rätar upp ryggen blir det bättre eftersom jag hänger på styret mycket mindre. Hänger jag på styret domnar handen efter ett par mil.
    Hållar jag upp med ryggen blir det lite träning också! :-)
    Håller med. Det gäller att inte använda styret för att hålla körställningen. Använd ryggen och luta dig mot fartvinden och håll lätt i styret. Du blir trött som fan i ryggen i början eftersom du håller emot fartvinden utan att dra i styret. Jag vande mig dock efter ett tag och nu känner jag ingenting i ryggen och mindre vibrationer känner jag i styret också för jag håller inte krampaktigt i det.

    Jag kan ju rekommendera några tjockare handtag som jag personligen tycker isolerar bort lite av vibrationerna plus att de är tjockare än mina original vilket jag uppskattar. Jag köpte och kör med några från Biltema sedan några år tillbaka. Det börjar bli mindre spänstiga nu så ett nytt par ska inhandlas.

    http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Til...om-2-st-82202/
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2013-06-04 klockan 21:39.

  5. #15
    Citat Ursprungligen postat av jrutgers Visa inlägg
    Så du menar att du inte "kutar" så mkt med ryggen?
    Ja, jag har en tendens att lägga all tyngd på styret. Får tänka på att låta ryggen göra jobbet istället. Gör jag det, kan jag slappna av i händerna och de domnar inte alls på samma sätt.

  6. #16
    Medlem Månnes avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    232
    Nja nu tänkte jag inte specifikt cross utan vi kan ta tävlingscyklister istället, en felinställd cykel är en pina att trampa på och en rätt onställd en dröm men alla MC kommer ju enligt devisen One size fits all så det är värt att laborera lite.
    Never ever look back you're not going in that direction!

  7. #17
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Domningar i händer lider jag ofta med,spelar ingen roll på hoj,styre,handtag,bly,höjare utan har man jobbat hårt med händerna så blir dom förstörda,går ej att göra nått åt.Ibland så känns det bara efter ett par mil och ibland så kan jag åka en vecka i typ Norge utan att känna nått.Är ju lika med träsmak,får man ju lika ofta på vilken hoj som helst.Ofta är ju problemet på vad man har under stället,bomull kan man ju aldrig andvända,och sedan beror det väl ju lite på hur man är byggd.Vältränad röv får man ju ont bara av att sitta på en stol i 5 minuter eller van att sitta jämt=mjuk röv =bekvämare

  8. #18
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Jag har läst vad ni skriver och jag kommer nog laborera lite och till att börja med kommer jag byta handtagen, och laborera med min körställning som förefaller vara a-o för att inte få kramp-domningar i händerna.
    Alltså, jag är ju trots allt rookie och emellanåt så spänner jag mig kanske omedvetet för mycket, så kanske släpper det efter något när jag mer vågar lita på att det är en klar nackdel att krampaktigt hålla i styret.
    Sen är det klart att när Honda skapade cb 750 F 1981 så tänkte dom nog inte på Orustarn som var 1,90 & dryga 100 pannor, men jag kan ju glädjas åt min inte så vältränade röv som hjälper mig att kunna sitta lääänge, länge utan att få träsmak i alla fall.

    I värsta fall får jag väl köpa mig en nyare cykel som kanske inte vibrerar på samma sett som en gammal? (Det låter ju riktigt trevligt)

    Tack alla för att ni tog er tid att hjälpa mig med tips!

  9. #19
    Medlem rakarörs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    137
    Det kan nog stämma att du spänner dig i onödan.
    När jag körde hem min Sportster (återfall efter 15år utan hoj) så var jag ovan vid framflyttade fotpinnar och spände mig i onödan med kramp i ljumskarna som följd, när jag vande mig efter några mil och började slappna av så gick det mkt bättre. Träsmaken i röven lindrar jag ibland genom att variera körställningen, jag lägger helt enkelt fötterna på passagerarfotpinnarna när jag ligger och pressar efter landsvägen.

    Du kan testa styrhöjare, ev. byta styre och flytta arslet en bit på sadeln (om det är möjligt).
    Känner man sig van och hemma på hojen så spänner man sig inte, det låter som att du inte känner dig tillräckligt bekväm och rutinerad för att lita på att du har kontroll över hojen, det kommer med tiden.

    Lycka till!
    Fjädring är överskattat..

  10. #20
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Då tror jag att jag fått svar på mina vibrationer.
    Jag köpte nya skumgummihandtag, och det blev lite bättre, men långt ifrån bra.
    Så, plötsligt händer det..var hos den lokala däckfirman och la om framdäck, då det visar sig att tidigare ägare (som det alltid står i alla annonser om negativa saker som hänt en mc) har fyllt i däcklagning i däcket, så ca en halv deciliter vätska skvalpade runt när jag har kört. Inte undra på att det varit obalans.
    Gött å bli av med den skiten tillsammans med däcket som var från 96.

Liknande ämnen

  1. montering av handtag till suzuki intruder?
    Av karlsson84 i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-05-22, 23:22
  2. Ställbara handtag till Suzuki GS1100
    Av Krokmark i forum Mekhörnan
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-04-12, 09:18
  3. Problem med nya handtag och styrändar
    Av Cubalibre i forum Mekhörnan
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-04-11, 14:57
  4. Vibrationshämmande handtag
    Av Mc-Bosse i forum Mekhörnan
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-08-30, 22:07
  5. Bälte med handtag
    Av Gert i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-01-10, 16:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •