Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 22

Ämne: Vibrationsdämpande handtag

  1. #1
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379

    Vibrationsdämpande handtag

    Hej alla!
    Äntligen har mitt körande kommit igång, och jag njuter till fullo var tur jag tar :-)

    I alla fall, jag har noterat att jag blir lite trött i armarna/fingrarna efter typ 7-8-10 mils körning, och jag har lite problem me vita fingrar som gör sig påmint när jag kör.
    Visst, jag är rookie så kanske spänner jag mig i onödan fast jag jag tänker på det hela tiden.

    Ok, till saken, finns det några bra handtag som jag kan ersätta mina skumgummihantag anno 1981 (läs hårda som fein)

    Jag har ingen erfarenhet om dessa handtag är mjuka från början eller inte men nu är dom duktigt hörda i alla fall.


    Mycket tacksam för hjälp, för det tar lite av glädjen.

    Tack!

  2. #2
    Medlem Månnes avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    232
    Min erfarenhet är att det inte är i själva handtagen det ligger utan att motorn transporterar vibration genom ram och styre så bästa sättet är att hitta en lösning för att göra styrinfästningen gummiupphängd om du får dylika problem.
    Never ever look back you're not going in that direction!

  3. #3
    Jåke
    Gäst
    Skippa skumgummihandtagen helt, även nya, och montera dit tunna vanliga istället. Mer vilsamt för handen om du inte har jättestora händer. Kolla om du kan montera vikter i änden på styret om det inte redan sitter såna, de gör mer nytta än tjocka skumgummisvampar.
    Du kan också underlätta för dig själv genom att köra lite fingergymnastik när du kör, slappna av, räta på fingrarna, "spela piano". Det underlättar cirkulationen, dina vita fingrar kommer sig nämligen av att de små vibrationerna rubbar cirkulationen i fingrarna.
    Jag lider av samma problem sedan ett antal år, och det är större eller mindre lite beroende på motorgång och körstil. Det som hjälper mig mest är det sista, att se till att hjälpa cirkulationen.
    Senast redigerat av Jåke den 2013-06-02 klockan 21:36.

  4. #4
    En sådan här hjälper högerhanden så att du kan släppa greppet lite http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Til...jalp-MC-82170/ Tänk bara på att det krävs att du blir van vid gashjälpen innan det känns bekvämt.
    Jan-Olov

  5. #5
    Medlem rolfmms avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Dalsland
    Inlägg
    304
    Jag fylte styret med ca 2kg blyhagel som hålls på plats med tunga styrändar för att minska vibrationer. Funkar jättebra och nu är nu är det inga problem längre
    * Min tidvis dåliga svenska beror på att jag egentligen är norsk.....

  6. #6
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Tack för alla svar! Troligtvis är jag mer förvirrad nu än innan :-) men det är bra att ha lite olika tips att testa.
    Någon som testat styrhöjare? Alltså distanser att sätta för att få upp styret en bit?
    Har en pryl med nacken som troligtvis hade mått bättre av att få upp styret en bit i kombination med vibra dämpning?!

  7. #7
    Jåke
    Gäst
    Med tanke på hur du sitter nu, tror jag inte ännu mer uppåt hjälper. Men det är väl bara att testa. Några höjare hittar du nog möjligen på eBay isf.

    Skickat från min LT25i via Tapatalk 2

  8. #8
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Citat Ursprungligen postat av Jåke Visa inlägg
    Med tanke på hur du sitter nu, tror jag inte ännu mer uppåt hjälper. Men det är väl bara att testa. Några höjare hittar du nog möjligen på eBay isf.

    Skickat från min LT25i via Tapatalk 2
    Ja, såg att Bilhmpf-ma hade några för 200 spänn, så jag skall testa å se om det kanske kan hjälpa!?

  9. #9
    Medlem Månnes avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    232
    Jo styrhöjare kan göra underverk för sittställningen, fråga vilken crossförare som helst.
    Never ever look back you're not going in that direction!

  10. #10
    Jåke
    Gäst

    Sv: Vibrationsdämpande handtag

    Nu är det ju inte cross som ska köras med den hojen misstänker jag...

    Men för 200 på Biltema är det bara att testa, det är det värt.

    Skickat från min LT25i via Tapatalk 2

Liknande ämnen

  1. montering av handtag till suzuki intruder?
    Av karlsson84 i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-05-22, 23:22
  2. Ställbara handtag till Suzuki GS1100
    Av Krokmark i forum Mekhörnan
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-04-12, 09:18
  3. Problem med nya handtag och styrändar
    Av Cubalibre i forum Mekhörnan
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-04-11, 14:57
  4. Vibrationshämmande handtag
    Av Mc-Bosse i forum Mekhörnan
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-08-30, 22:07
  5. Bälte med handtag
    Av Gert i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-01-10, 16:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •