Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 22

Ämne: Väldigt snedslitna däck!

  1. #1
    Medlem swischmcs avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    infödd 08, dvs förortsbo :)
    Inlägg
    74

    Väldigt snedslitna däck!

    Bifogar några bilder så ni förstår vad jag menar. (Nej, jag har inte tränat knäskrap 2000 varv i en rondell...)

    Köpte hojen, en Honda cbf 1000 -06:a för tre år sedan. Efter några mil var framdäcket slut på vänster sida. Lyssnade runt och fick förklarat att det berodde på vägens bombering. Detta har jag aldrig upplevt på tidigare hojar: Honda cbf -07:a, Yamaha 500 -04:a, Yamaha xj6 -11:a och Suzuki Bandit 1250 -08:a.

    Bytte bak och framdäck eftersom jag misstänkte att de var originalen som satt kvar och satte på Michelin Road 3. 600 mil (!) senare var framdäcket nästan nere på korden på vänster sida. (Bakdäcket hade normalt slitage.) Bytte akut under semesterresan och satte på Dunlop Roadsmart, den däcksort jag haft tidigare och varit nöjd med.

    Under denna säsong har jag mixtrat med sittställning, maniskt kört på höger sida i vänster däckspår, brutit ned min svängteknik i mikrober för att se om jag lägger ned olika mycket och bett Honda-meck, däck-kille och några smc-instruktörer att förklara för mig hur det kan bli så här.

    För att slippa fler akuta däckbyten har jag haft ständig koll på framdäcket. Tog en extra runda för några dagar sedan och kollade bakdäcket. Hur det ser ut syns på bilderna... Akut byte av backdäck! Framdäcket börjar bli slitet, men inte mer än vad man kan förvänta sig efter 500 mil.

    Min fråga är: varför slits däcken så mycket på vänster sida? Jag har fått hjälp att kontrollera att hojen spårar, att kugghjulen sitter i linje och en okulär kontroll av att inget ser snett ut.

    Det är inte normalt att slita ut touringdäck på 600 mil och dessutom enbart slita så mycket på ena sidan. Hjälp!
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  2. #2
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Var med om samma fenomen på en BMW K1200RS. Däcket som satt på när jag köpte hojen slets på liknande sätt som ditt. Kommer inte ihåg märket. Bytte till Maxxis både fram och bak. Efter 700 mil var bakdäcket slut medan framdäcket var nästan som nytt. Det var definitivt inte snedslitet. Funderar på om det kan haft med lufttrycket att göra. Gick upp ganska rejält i lufttryck på framdäcket. Vill minnas jag höjde runt tre hekto jämfört med instruktionsbokens rekommendation. Någon du skulle fråga är Kjelle på Wheelerdealer. Det han inte vet är inte värt att veta!
    ~ Mats

    Min blogg

  3. #3
    Har sett ett par hojar med ruggigt slitet däck på vänster sida. Kan säga att dina bilder är ingenting i jämförelse med dom. Bakdäcken var som gropar på vänster sida.

    Den ena var en tyska på genomresa(försöker minnas hojmärke) och den ena var en CBF1000 årsm 2006. Det dom hade gemensamt var att båda däcken var pilot road 1 och att båda hade storlek 160/60-17.

    Tyskans hoj vet jag ju inget om, men CBF:ens ägare känner jag till, han köpte den ny, aldrig varit omkull, kört relativt försiktigt. road 1 satt på CBF:en när den säldes ny 2006.

  4. #4
    Medlem Cubalibres avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    355
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Var med om samma fenomen på en BMW K1200RS. Däcket som satt på när jag köpte hojen slets på liknande sätt som ditt. Kommer inte ihåg märket. Bytte till Maxxis både fram och bak. Efter 700 mil var bakdäcket slut medan framdäcket var nästan som nytt. Det var definitivt inte snedslitet. Funderar på om det kan haft med lufttrycket att göra. Gick upp ganska rejält i lufttryck på framdäcket. Vill minnas jag höjde runt tre hekto jämfört med instruktionsbokens rekommendation. Någon du skulle fråga är Kjelle på Wheelerdealer. Det han inte vet är inte värt att veta!

    Varför öka du trycket i framdäcket om det var bakdäcket som var slut? eller skrev du bara fel? och hjälpte det?

  5. #5
    Jåke
    Gäst
    Är svingen rak? Även om hjulen linjerar kan ju bakhjulet luta...

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

  6. #6
    Medlem swischmcs avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    infödd 08, dvs förortsbo :)
    Inlägg
    74
    Citat Ursprungligen postat av Cubalibre Visa inlägg
    Varför öka du trycket i framdäcket om det var bakdäcket som var slut? eller skrev du bara fel? och hjälpte det?
    Jag hade problem med framdäck nr 2 och höjde trycket i det för att slippa slita det ännu mer innan bakdäcket var slut. Jag tänkte aldrig på att även bakdäcket slets snett och körde därför med det däcktryck tillverkaren rekommenderar. Innan bakdäcket byttes hade jag 2,7 fram och 2,9 bak. Nu har jag 2,7 fram och 3,0 bak.
    Senast redigerat av swischmc den 2013-06-01 klockan 17:46.

  7. #7
    Medlem swischmcs avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    infödd 08, dvs förortsbo :)
    Inlägg
    74
    Citat Ursprungligen postat av Jåke Visa inlägg
    Är svingen rak? Även om hjulen linjerar kan ju bakhjulet luta...

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
    Borde det inte märkas när man kör?
    Björn Compier har provkört hojen och märkte inget konstigt.
    Jag har också fått hjälp att mäta kedjan, dvs att främre och bakre kugghjulet sitter rakt, och det gjorde den. Man tog ett lasermått och mätte längsmed kedjan. Den var exakt i linje.

  8. #8
    Medlem swischmcs avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    infödd 08, dvs förortsbo :)
    Inlägg
    74
    V Saarela: kanske är det cbf:en som inte gillar Michelin? Nu sitter Dunlop fram och bak, jag hoppas att det är så enkelt!

    Mats Liifv: jag ska höra med Kjelle på Wheelerdealer. Tack för tipset!

  9. #9
    Jåke
    Gäst
    För sent.

  10. #10
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av swischmc Visa inlägg
    Nu har jag 2,7 fram och 2,5 bak.
    Det är ju garanterat ett sätt att få felaktigt slitage. Vänd på siffrorna så går nog hojen bättre också.

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

Liknande ämnen

  1. Just nu blev jag väldigt sugen på:
    Av jrutgers i forum Off topic
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2016-05-05, 00:48
  2. Svar: 74
    Senaste inlägg: 2013-05-01, 13:57
  3. Väldigt slö hoj och kallt avgasrör, gsx750f
    Av livewire i forum Mekhörnan
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-07-07, 10:49
  4. Nya däck
    Av cribbe i forum Street
    Svar: 88
    Senaste inlägg: 2012-01-10, 10:50
  5. Däck?
    Av Mange i forum Mekhörnan
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2010-08-11, 22:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •