Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 34

Ämne: Byta packbox i framgaffel. Yamaha XJ 400 -82

  1. #21
    Medlem Månnes avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    232
    Jag utgick iaf för att båda gafflarna behöver renoveras, hojen är ju ändå 30 år gammal...
    Never ever look back you're not going in that direction!

  2. #22
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Jo, båda sidor behöver nya packboxar. Men då packboxarna bara kostar 129 kr på 24mx så kommer jag att börja med att bara byta dem. Ser jag vid bytet att jag borde byta fler delar så blir det en omgång 2, dessutom ser jag det här som ett sätt att lära mig mer om att meka båge, idag finns kunskapen mest till Volvo rödblock och världens snabbaste traktor, 240/940.

    Jag har andra problem också, den går skit på tomgång. Men jag ska testa med lite startgas ikväll för att se om den tar ljuvluft vid insuget vilket är mycket troligt då det är sprickor i den delen mellan cylinder och förgasare. Men lite orolig är man där då det är 4 förgasare som ska synkas på något sätt.
    /Erik

  3. #23
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Ja då har man bytt dem då. Ska jag göra det igen kommer jag att skaffa dessa verktyg:

    Insex 8 mm och 19 mm krafthylsa med 1/2" fäste. Med mina två förlängare i min gamla Biltema-sats som är närmare 20 år gammal så räcker det ner. Och om mitt skjutmått visar rätt så ska det vara en 19 mm insex i hylsan inuti.

    Jag hittar bara den här på Biltema, finns det lösa någonstans till lägre pris kan ni gärna tipsa om det.

    http://biltema.se/sv/Verktyg/Handver...ex-9-st-71020/

    8 mm ska vara från andra hållet, utifrån från undersidan.

    När jag var och köpte gaffelolja på Biltema fick jag syn på den här, den var enkel att ställa in och använda då den var graderad på pipen man sticker ner i gaffeln.

    http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Ver...ffelben-82399/



    Då röret som mitt centralstöd sitter i är sönderrostat så fungerar inte det. Förhoppningsvis kommer jag få hjälp av en kille på verkstan på jobbet en kväll nästa vecka att svetsa ihop det hela. Därför köpte jag den där bocken på biltema, syns på ett par bilder. I alla fall så var det ganska självklart de första sakerna som skulle bort.



    Sedan var jag livrädd första toppmuttern som jag skulle ha av, trodde att fjädern skulle ponga iväg locket med större kraft. Märkte när jag skruvade av första locket att jag glömde tömma den på luft, för det pös ordenligt. Fattar inte hur luften kunde stanna kvar när den läckte så mycket olja. I alla fall var det inte mycket olja kvar, totalt fick jag nog ur ca 1-1,5 dl.

    En del av den gamla oljan var svart, men det mesta (det som fanna kvar) var rödfärgad. Den nya oljan jag hällde i var helt klar.











    Låsring och dammskydd tyckte jag såg helt ok ut, även själva gaffelbenet. Det finns lite rost i kromet, men jag är ganska säker på att det är ovanför där packboxen rör sig.







    Sedan när jag var klar och skulle köra en provtur ca 23 så kom jag ca 20 m innan jag kände att något är fel. Tog ytterligare 10 m innan jag kom på vad det var, inget lyse. Var bara att åka tillbaka...

    Kollade lite snabbt men hittade ingenting. Vet inte om det hände nu eller om jag åkte hem från jobbet utan lyse. Det är bara lyset som inte fungerar, blinkers, tuta, växellampan för friläge, tankmätaren allt det fungerar. Så nu måste man skaffa ett elschema så att man kan felsöka lite enklare. Annars blir det till att följa kablar, i så fall åker tanken av.
    /Erik

  4. #24
    Medlem pumpe3s avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    142
    8mm insex finns lös på Biltema också http://biltema.se/sv/Verktyg/Handver...a-insex-71156/

  5. #25
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Men inte 19, jag kan inte hitta någon i alla fall.
    /Erik

  6. #26
    Medlem Månnes avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    232
    Nej de har tagit bort de lösa insexorna ur sortimentet, nu kan man endast köpa hela satser.
    Never ever look back you're not going in that direction!

  7. #27
    Medlem pumpe3s avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    142
    Citat Ursprungligen postat av erikn Visa inlägg
    Men inte 19, jag kan inte hitta någon i alla fall.
    Sry missuppfattade

  8. #28
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Joråsåatteee...
    Det som hade kunnat vara ett 5 minuters jobb (max) om jag bara sett säkringen tog närmare 2 timmar. Vet inte varför, men säkringsboxen är ersatt med lite löst hängande säkringar och jag missade en. Den var det, och tyvärr hittade jag inte varför den gått. I alla fall blev det rätt mycket bortplockat på hojen för att följa kablarna.

    Det positiva i det hela är att jag nu har lampor i mätarhusen så att jag ser hur fort jag kör när det är mörkt, och att jag fått en liten inblick i hur kablarna går.

    Senast redigerat av erikn den 2013-06-13 klockan 22:58. Anledning: La till bild
    /Erik

  9. #29
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    19 mm insex får du som sagt om du vänder en tändstiftshylsa upp och ner (man får ta bort gummiringen som sitter i hylsan)

  10. #30
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Är det inte en sån gammal glassäkringsbox i dessa hojjar?
    Tror att jag har bytt en 4-5 dylika till standard flatstiftsboxar, dom gamla ärgar sönder å bidrar till att göra livet mer intressant än nödvändigt.

Liknande ämnen

  1. Yamaha GTS1000 A hojen utan framgaffel!
    Av Racetrucker i forum Min hoj
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2014-03-19, 22:45
  2. Byta Packningar till framgaffel
    Av Allaandranamnvarupptagna i forum Mekhörnan
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-08-11, 10:53
  3. Svar: 37
    Senaste inlägg: 2011-06-30, 20:57
  4. Byte av packbox/axeltätning, Rödqvarna
    Av metica i forum Veteran
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-08-18, 11:20
  5. Yamaha XT125R framgaffel
    Av robertlundqvist i forum Mekhörnan
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-04-15, 13:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •