Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 34

Ämne: Byta packbox i framgaffel. Yamaha XJ 400 -82

  1. #11
    Citat Ursprungligen postat av erikn Visa inlägg
    Hmm. Ska ta och köpa hem packboxar till att börja med.



    Jag antar att det är detta man ska göra med de luftventilerna som sitter längst upp på gaffelbenen, att kunna justera hårdheten på fjädringen.
    Nejdå, luftnipplarna är till för att fylla i luft i gaffeln. Jag har på en av hojarna såna och använder dom inte. Luft får ej fyllas på med tryckluft utan man måste handpumpa. Locket är bara att skruva ur, har ingen funktion mer än att det är en luftnippel i locket

    Mäta luftspalt finns ett speciellt mätverktyg för. Man kan mäta med en tumstock. För att få exakt mängd så köper man verktyget, eller tillverkar en själv och får ganska exakt.


    Hittar ingen uppgift på oljemängd, däremot höjden på luftspalt. Kanske luftspaltmåttet är också bättre att använda när man inte tagit isär gaffeln? Spruta som oljesug, tumstock och en tejpbit som markerar höjden på luftspalten. På Transalp 650 sägen specen att den ska vara 141 mm.


    Måttet mäts med fjädern borta och gaffeln i botten.

  2. #12
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Aha, jag ska se om jag hittar luftspaltmåttet. Vad det nu heter på engelska

    Det är ju bara att suga upp, när den suger luft är ju luftspalten på rätt nivå.

    Så här ser den ut:







    Räcker det med att köpa det här eller är det mer grejor man behöver?

    http://www.24mx.se/mc/p|7502/packbox...400-1982/16257
    /Erik

  3. #13
    Medlem Månnes avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    232
    Citat Ursprungligen postat av erikn Visa inlägg

    Räcker det med att köpa det här eller är det mer grejor man behöver?

    http://www.24mx.se/mc/p|7502/packbox...400-1982/16257
    Dammskydden måste du byta ut med, det är de som är överst, därefter kommer fjäder, packbox, bricka och glidhylsa i nämnd ordning och med tanke på hojens ålder så skulle jag byta allt jag nämnde utom plåtbrickan.

    12,13,14 & 16 enligt skissen.

    Never ever look back you're not going in that direction!

  4. #14
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Månne, menar du att dammskydden har en tätande effekt också?
    Frågar eftersom jag packat om min gaffel nyligen men ser att sen fuktar lite ändå

    Ledsen för trådlån, men jag har samma gaffel så svaret berör även ditt problem :-)

  5. #15
    Här finns en enkel beskrivning från när jag bytte fjädrar och packboxar i min gaffel på en xjr 1300, ser nog ganska likt ut på din hoj.
    Moment på bultar och oljemängd samt viskositet stämmer förmodligen inte så det får du ta reda på vad som gäller till din hoj,
    http://www.xjr1300.se/dokument/Wirth...gs_xjr1300.pdf
    If carlsberg made bikes, it would have been an XJR

  6. #16
    Medlem Månnes avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    232
    Dammskydden är till för att förhindra att smuts tränger in och förstör packboxarna och de har en viss tätande egenskap därigenom.
    När man byter packboxar lägger det sig en del olja i anslutningen till packboxen så de första milen kan det synas lite att det fuktat. Stålhylsan är viktig då den håller gaffeln ren ifrån repor som blir av stenskott och dylikt, därför är det viktigt att den sluter tätt med.
    När man tittar på stålhylsan så är den delad men den ska sitta tight mot gaffelbenet, är det en stor glipa har materialet "tröttnat" och funktionen försvinner.

    Har man däremot lagt runt 20 mil på hojen och det fortfarande blir kraftigt markerade ringar så kan det vara risk för att man skadat de nya packboxarna. Det enklaste är att köra och låta gaffeln jobba och efter körningen torka med papper, får man då olja på pappret så läcker det.

    Dock går det ju att köra utan problem om det håller sig till enbart fuktning men börjar det söla nerför gaffelbenen bör man definitivt göra om jobbet då oljeförlusten gör dämpningen ojämn och hojen instabil. I sämsta fall wobblar hojen i högre farter och kurvstabiliteten blir obefintlig eller iaf väldigt dålig.

    Har man bytat packboxar och fortfarande upplever att hojen är trögstyrd och vill gå rakt fram så att man närmast får "bryta" ner den i kurvorna är det styrlagret man får byta.
    En dålig bakdämpare kan dock ge samma effekt. Enklast lyfter man upp framhjulet och det ska då gå att styra utan något som helst motstånd utan upplåsning i mittläget.
    Never ever look back you're not going in that direction!

  7. #17
    Citat Ursprungligen postat av erikn Visa inlägg
    Så här ser den ut:

    Räcker det med att köpa det här eller är det mer grejor man behöver?

    http://www.24mx.se/mc/p|7502/packbox...400-1982/16257
    Ja, alltså det skadar ju inte att byta allt, typ stålhylsan och dammskydden såsom Månne är inne på. Dock så känns det som, varför byta det som funkar. Kan inte minnas att jag nånsin bytt varken dammskydd eller styrhylsa(stålhylsa), isåfall länge sedan.

    Dammskydden på bild ser trasiga ut, eller är det fett? Styrhylsan märker du om den är dålig(glapp).

    Innan du nu beställer grejjor och demonterar gafflarna från hoj....börja med att rengöra innerbenet ordentligt och kolla att det inte finns ärjningar och andra skador på gaffelbenet från stenskott etc på den delen där packboxen glider. Lite trist om man beställer hem grejjor och märker sen att innertuberna är skadade.....

  8. #18
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Googlar på luftspaltmått. Jag får google-bingo (1 träff), den här tråden.

    Heter det något annat egentligen?

    Förlåt, det var luftspaltmått yamaha som jag sökte på.
    Senast redigerat av erikn den 2013-06-03 klockan 12:23. Anledning: La till sökbegrepp
    /Erik

  9. #19
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Sökte på luftspalt i stället, då blev det bättre...

    Hittade den här tråden där man ringt till Yamaha, post 6. 116 mm luftspalt blir nog bra, eller 250 ml gaffelolja.

    http://www.hojen.nu/forum/showpost.php?p=67314
    /Erik

  10. #20
    Mc-Bosse
    Gäst
    Det är en gammal hoj i bruksskick vi pratar om och jag är i sådana fall benägen att bara byta precis vad som behövs.

    Jag bytte bara packboxen och inget annat på min Kawasaki -81, vänster ben. Kolla på de andra delarna och ser de ok ut så skulle jag aldrig byta. Byter du bara t ex fjäder i det ena benet så är den nya kraftig eftersom den är ny och den andra fjädern kan det vara mindre spänst i. Det ska ju vara likadant i båda benen tycker jag.

    Luftspaltsmått? Jag såg till att det var helt tömt på olja och fyllde sen på den mängden av gaffelolja där ska vara i båda gaffelbenen. Snacka om att den gamla var svart och ny är genomskinlig. Vad gäller luften så kan du egentligen strunta i den helt. Ofta läcker nipplarna. Många häller i lite mer olja istället så får man samma dämpningsegenskaper.

    Om nu luft ska i så ska det i min inte vara mer än 0,6 bar och max 1,0 bar. Jag fyllde i luft häromdagen med hjälp av min inte alltför kraftfulla kompressor som kopplas till ett cigguttag. 2-3 sek räckte för att få i vad där skulle. Dock fick jag trycka i 2 bar för att jag märke att när jag tog bort anslutningen från nippeln så läckte 1 bar ut innan nippeln hann stänga.

    Luft eller inte, jag märker ingen skillnad även om jag inte överfyllt med olja men det är kanske bara jag som inte har känslan...
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2013-06-03 klockan 13:44.

Liknande ämnen

  1. Yamaha GTS1000 A hojen utan framgaffel!
    Av Racetrucker i forum Min hoj
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2014-03-19, 22:45
  2. Byta Packningar till framgaffel
    Av Allaandranamnvarupptagna i forum Mekhörnan
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-08-11, 10:53
  3. Svar: 37
    Senaste inlägg: 2011-06-30, 20:57
  4. Byte av packbox/axeltätning, Rödqvarna
    Av metica i forum Veteran
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-08-18, 11:20
  5. Yamaha XT125R framgaffel
    Av robertlundqvist i forum Mekhörnan
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-04-15, 13:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •