Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 34

Ämne: Byta packbox i framgaffel. Yamaha XJ 400 -82

  1. #1
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816

    Byta packbox i framgaffel. Yamaha XJ 400 -82

    Jag skaffade min första hoj för ca 1,5 månad sedan. Det är som rubriken säger en Yamaha XJ 400 -82. Jag har ingen manual, ingen Haynes-bok eller liknande så man känner sig rätt tafatt. Bilarna mekar jag med rätt mycket (2 st gamla 945).

    Jag har försökt googla på nätet efter någon guide, hittar lite guider men ingen till en sån jag har. Men jag har i alla fall fått en ungefärlig arbetsmodell på hur man går tillväga.

    I någon text jag hittat så står det om ett specialverktyg som man måste ha, men ingen bild och ingen beskrivning om hur det ska se ut. Någon som vet?

    Sedan så har jag längst upp på varje ben en luftnippel. Man ska vad jag förstått kunna fylla luft för att ändra karaktären på stötdämparna. Frågan är om det ställer till det när man ska plocka isär dem.

    Hur mycket olja ska man ha i sedan? Har inte lyckars hitta någon uppgift om hur mycket man ska ha i.

  2. #2
    hej.kolla denna länk om den kan vara till någon hjälp.....
    http://rapidog.com/search.php?q=+Yam...400+-82+manual
    Bättre göra något kul idag!än att vänta till i morgon

    Min hojsida http://viragomannen.bloggo.nu/category/start

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Vet inte riktigt vilket specialverktyg som åsyftas men tror det kan röra sig om ett mothåll för det inre röret.
    Röret sitter ju oftast fast med en insexskruv i botten, och för att man skall kunna skruva ur den så krävs ett långt mothåll med sexkantskalle (man kan se röret som en stor insexskruv).

    Enklast är att tillverka ett verktyg medelst gängstång å lite muttrar(å svets om man har) tror det var 17 mm nyckelvidd på min gamla xj550. Alternativt kan det funka med bara en mutterpicka dvs utan mothåll.

    Nån gång har det funkat med att ta en tändstiftshylsa (brukar finnas sexkantsskalle på dom) vända den åt fel håll å använda vanliga 1/2" förlängningar.

  4. #4
    Som Borken nämner så är det väl det verktyget dom menar. Har bytt massor av packboxar och en endaste gång gått bet och inte fått lös insexbulten längst ner. Annars har dom alltid lossnat och det utan att använda mutterpickan som ligger på hyllan.

    Så....innan du lossar där uppe (locket osv), så tar du lös framhjul osv och börjar med att ta och lossa insexbulten längts ner(lossa, inte ta lös)
    Vise versa när du monterat tillbaka allt, dra åt det sista på insexbulten när allt är på plats.....

  5. #5
    Medlem Månnes avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    232
    Är det inte lite svårt att få i oljan då Veijo?

    En annan lösning som jag brukar göra är att banka ner ett tillspetsat kvastskaft, funkar kalas!
    Never ever look back you're not going in that direction!

  6. #6
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Tar inte ni loss benet helt då när ni byter? Och tyvärr var det inte manualen man fick hem via länken ovan, utan något hemligt program som ville installera alla möjliga saker på min dator. Det ville inte jag...

    Hur mycket olja ska man ha i?

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Månne Visa inlägg
    Är det inte lite svårt att få i oljan då Veijo?

    En annan lösning som jag brukar göra är att banka ner ett tillspetsat kvastskaft, funkar kalas!
    Börjar man lossa insexbulten under samt locket längst upp så slipper man skruva fast gaffeln sen i skuvstädet. Dessutom så funkar fjäderbelastningen lite som det sk specialverktyget.
    Trodde med orden "börja...... så var det underförstått att man sen ska ta lös gafflarna

    Fördelen med att lossa insexbulten är också att.....tar man ut fjädern och sen börjar lossa insexbulten så finns det inget motstånd alls och ett sk specialverktyg måste användas.

    @erikn
    oljemängden skiljer från hoj till hoj. Hittar du ingen manual så sök på ett utländskt forum. Ibland anges en mängdmått och ibland ett sk luftspaltmått.
    Hittar du inget så kanske du då kan använda luftspaltmåttet genom att ta ett självbestämt mått, montera tillbaka gafflarna och sen fylla på eller suga ut olja beroende på om gafflarna blev för hårda eller för lösa.

    Sök först och återkom om du inte hittar nåt. Vi kan säkert komma fram till ett mått som är bra att börja med.
    Hur man tar isär gafflar, byter packboxar, mäter luftspalt finns det nog många här som kan hjälpa dig framåt i processen.....

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    På 550:n var det 230 ml i varje gaffelben, kan inte vara för stor skillnad.

    Klart man tar loss rören dom lär vara fulla med skit.

  9. #9
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Hmm. Ska ta och köpa hem packboxar till att börja med.

    Hittar du inget så kanske du då kan använda luftspaltmåttet genom att ta ett självbestämt mått, montera tillbaka gafflarna och sen fylla på eller suga ut olja beroende på om gafflarna blev för hårda eller för lösa.
    Jag antar att det är detta man ska göra med de luftventilerna som sitter längst upp på gaffelbenen, att kunna justera hårdheten på fjädringen.

    Ang. mängden olja så har jag tillbringat ett antal timmar framför google och sökningar på min modell av cykel samt guider och manualer m.m.

    Ska ta lite bilder och lägga med, en bild säger mer än tusen ord heter det. Men det kanske dröjer några dagar, äldsta dottern tar studenten på tisdag och det är lite körigt med förberedelser.

    Det är ju min första hoj, jag tog körkort i oktober förra året (nyss fyllda 48 år då) och en 30 år gammal hoj har ju sina krämpor. Finns lite att pyssla med, kan skriva en mindre roman om det som hänt mig på mina 230 mil sedan den 14:e april.

    Lite kul var det att det var nästan exakt 30 år mellan mina uppkörningar, 30:e november 1982 tog jag körkort för bil.
    Senast redigerat av erikn den 2013-06-01 klockan 23:06. Anledning: Glömde en sak.

  10. #10
    Medlem Månnes avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    232
    Köp packboxar, dammskydd och glidhylsor och byt samtidigt. Fjädern som låser packboxen brukar vara rostig och därmed en bov i dramat på läckande packboxar då den fäller av sig rost som drar sönder packboxen.

    Så här gör jag när jag byter. ( enligt bilden)
    Ibland vill inte insexan i botten lossna ens med mutterdragare och med toppmuttern kvar och då tar jag fram specialen, ett tillspetsat kvastskaft som jag drämmer ner lite lagom med en gummiklubba. Dock får man ta det lugnt med drämmandet, på vissa MC modeller ex. 1100 virago är bottenhylsan av plast.

    [IMG][/IMG]
    Senast redigerat av Månne den 2013-06-01 klockan 23:27.
    Never ever look back you're not going in that direction!

Liknande ämnen

  1. Yamaha GTS1000 A hojen utan framgaffel!
    Av Racetrucker i forum Min hoj
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2014-03-19, 22:45
  2. Byta Packningar till framgaffel
    Av Allaandranamnvarupptagna i forum Mekhörnan
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-08-11, 10:53
  3. Svar: 37
    Senaste inlägg: 2011-06-30, 20:57
  4. Byte av packbox/axeltätning, Rödqvarna
    Av metica i forum Veteran
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-08-18, 11:20
  5. Yamaha XT125R framgaffel
    Av robertlundqvist i forum Mekhörnan
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-04-15, 13:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •