Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 31

Ämne: Här snackar vi äventyr

  1. #11
    Medlem Cubalibres avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    356
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Lätt att döma andra till att vara dumma i huvudet om man lever i den skyddade delen av världen. Här går väl säkerhetstänkandet lätt till överdrift när det gäller en del företéelser men i annat är det helt OK att vara fullständigt livsfarlig, ex.vis i skidbacken.

    Den absoluta majoriteten av MC-isterna kör nog utan något som helst skydd, möjligen en hjälm. Här är det lätt att ta på sig - vi har råd och vi har ett klimat som tillåter kläder utan att man får värmeslag.

    OM jag skulle gjort en likadan resa hade jag gjort som han.
    Hmmm skidbacken? där man har skidoverall på sig och glider på snön då man går omkull och inte får ett enda skrapmärke. Ja det kan man ju jämföra med att få en 200kg motorcykel på sig glidandes längs med asfalten i 120km/h i bara t-shirten :-/

  2. #12
    Medlem swischmcs avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    infödd 08, dvs förortsbo :)
    Inlägg
    74
    Titta på killens hemsida också. Bl.a. Har han lagt upp en hel del hilights, riktigt roliga!

    En liknande resa står på min önskelista. (Vilket årtionde som helst. )

  3. #13
    Medlem LinusEs avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Skåne / Harlösa
    Inlägg
    185
    Srt o lämna barn, hus o fru i 1,5 år bara
    Men hade så gärna gjort något liknande !!
    Linus E
    -------------------
    Besök görna min äventyrssida där jag löpande läger upp
    mina förberedelser, resor stora som små o ideer kring de mesta...
    www.facebook.com/AdventureLinus

  4. #14
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    Precis vad jag vill göra efter en usel dag på jobbet. Krävs dock en del deg tyvärr.

  5. #15
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg

    Den absoluta majoriteten av MC-isterna kör nog utan något som helst skydd, möjligen en hjälm. Här är det lätt att ta på sig - vi har råd och vi har ett klimat som tillåter kläder utan att man får värmeslag.

    OM jag skulle gjort en likadan resa hade jag gjort som han.
    Jag med! Jag slarvar även till vardags beroende på hur varmt det är men se det kan man ju knappt skriva för då blir det liv i luckan. Hjälmen är ju dock obligatorisk alltid utan undantag vilket jag tror är fallet för de flesta som kör hoj i världen.

    Jodå det har hänt att jag i högsommarvärme kört 5 km till byn i bara hjälm, kortbyxor, t-shirt och tofflor. Tofflor har ett bra tryck mot växelspaken, ni skulle prova!
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2013-05-29 klockan 02:22.

  6. #16
    Jag slarvar inte ens med handskarna eller en buff. Stenskott eller en geting på halsen gör ont. Jag vet en dam som var ute och cyklade och fick en sten på halsen. Det blev operation.
    Jan-Olov

  7. #17
    Moderator Markuss avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Skåne, Dalby
    Inlägg
    295
    Hjälm har jag alltid, men skall jag ner till affären så slarvar jag helt klart med resten. Det är 40km/h i byn där jag bor, så jag kör inte fortare en ungarna på EU-moppe (som då kör i badkläder och oknäppt hjälm….). Nu vet jag att det inte egentligen är ett argument för att slarva, men så tänker jag.

    Har funderat på att köpa en kevlar hoodie att använda till dessa korta turer, vi får se. Funkar dom ens ifall man åker i backen?
    Don't grow up, it's a trap!

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Jag gillar killens hojval inför resan - en begagnad Kawasaki 650. Förstår helt hans argument att välja som han gjorde. Smidig, lätt att hantera och lättmekad. Måttlig men väl övertänkt utrustning. Skön stil!

    Citat Ursprungligen postat av Cubalibre Visa inlägg
    Hmmm skidbacken? där man har skidoverall på sig och glider på snön då man går omkull och inte får ett enda skrapmärke. Ja det kan man ju jämföra med att få en 200kg motorcykel på sig glidandes längs med asfalten i 120km/h i bara t-shirten :-/
    Hmm! Beror nog lite på HUR man åker skidor. Jag har sett och själv gjort vurpor som värsta MC-klass i skidbacken. Fan va skogen är nära när man studsar runt medan skidor, stavar och allt löst bara sprätter i alla riktningar. Jo glider på snön gör man ju de sista metrarna om man inte stannat mot något.
    Ove

  9. #19
    Medlem Susies avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    218
    [QUOTE=Ove;78389] Jag gillar killens hojval inför resan - en begagnad Kawasaki 650. Förstår helt hans argument att välja som han gjorde. Smidig, lätt att hantera och lättmekad. Måttlig men väl övertänkt utrustning. Skön stil!

    Jamen eller hur, skön laid back stil men väldigt väl planerat..

    Själv är jag så pass grön i hojåknings sammanhang att jag inte tror jag skulle vilja välja bort viss skyddsklädsel, men det är rätt varmt i Sydamerika så ja ibland tar man seden dit man kommer. Använder inte hjälm vare sig i backen eller på trampcykeln, valet är fritt.

  10. #20
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    [QUOTE=Susie;78391]
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Jag gillar killens hojval inför resan - en begagnad Kawasaki 650. Förstår helt hans argument att välja som han gjorde. Smidig, lätt att hantera och lättmekad. Måttlig men väl övertänkt utrustning. Skön stil!

    Jamen eller hur, skön laid back stil men väldigt väl planerat..

    Själv är jag så pass grön i hojåknings sammanhang att jag inte tror jag skulle vilja välja bort viss skyddsklädsel, men det är rätt varmt i Sydamerika så ja ibland tar man seden dit man kommer. Använder inte hjälm vare sig i backen eller på trampcykeln, valet är fritt.
    Visst kan jag väl hoppa över skyddskläder för en tur att köpa glass eller en tidning, men aldrig utan hjälm. Det sitter i ryggmärgen efter en rejäl marksyning på moped och senare, ridning. Hästar ÄR opålitligare än hojar.

Liknande ämnen

  1. Svar: 13
    Senaste inlägg: 2015-11-30, 21:10
  2. Följ Anders äventyr runt jorden
    Av Jochen i forum Touring
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-03-20, 16:28
  3. Svar: 31
    Senaste inlägg: 2011-08-02, 14:46
  4. Äventyr till Skottland
    Av tommysollen i forum Träffar & Körningar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-07-29, 22:36
  5. Diverse äventyr inklusive varg!!
    Av Gurrag i forum Offroad
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2011-06-19, 20:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •