Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 23

Ämne: Rostiga bromsskivor

  1. #11
    Medlem Chappys avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Mitt i småland
    Inlägg
    335
    Citat Ursprungligen postat av Cubalibre Visa inlägg
    Kanske finns någon väldigt fin stålull som man kan "slipa" lite försiktigt med...
    Då uppstår ju genast problemet...-...Expressen eller Aftonbladet?

    Trollull eller Svinto Trollull eller Svinto

    Kanske det beror på märke o modell på hoj!
    En sa va förveten o spörja om en sa få sport nå´t

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Chappy Visa inlägg
    Då uppstår ju genast problemet...-...Expressen eller Aftonbladet?

    Trollull eller Svinto Trollull eller Svinto

    Kanske det beror på märke o modell på hoj!
    Fungerar kanske om man inte tillsätter vatten

    Nu seriöst: Du har bromskiva av järn (OK, stål) Järn rostar och om man rengör ordentligt och slipar blankt på kvällen så kan man nog se att det minst börjat svartna (Fe3 O4) dagen efter och sen blir det rött (Fe2 O3), även inomhus. Du bor ju på västsidan där förhärskande sydvästliga vindar driver saltstoft in över land med fuktig luft. Inget ökenklimat alltså.

    Det bästa du kan göra är att inte göra något för det kommer bara att rosta igen och ny rost är rödare och syns tydligare. Om du far omkring och använder bromsen kommer damm från väg och belägg att svärta ner rosten så den inte syns så tydligt.
    Ove

  3. #13
    Medlem Cubalibres avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    355
    Det finns väl rostfritt stål, och det är väl något man tycker att dom skall använda till en motorcykel som man vistas med ute. Det kanske blir problem med bromsskivorna ur säkerhetssynpunkt, det vet jag inte, men övriga delar så som växelspak, broms m.m

    -Titta, detta är min nya hoj, endast 200 mil på mätaren

    -Men varför är den rostig överallt?

    -Det skall vara så

    ;-)

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Rostfritt funkar riktigt dåligt som bromsskiva.....det ska rosta med andra ord.
    Bilar har ju skivor av gjutjärn t ex rostar som fan om det står still.

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Cubalibre Visa inlägg
    Det finns väl rostfritt stål, och det är väl något man tycker att dom skall använda till en motorcykel som man vistas med ute. Det kanske blir problem med bromsskivorna ur säkerhetssynpunkt, det vet jag inte, men övriga delar så som växelspak, broms m.m
    Som Borken skriver, rostfritt funkar inte, men du kan ju köpa kolskivor. Dom är nog svindyra men rostar inte och bör vara ordentligt varma för att ta optimalt.

    Krom och MC är egentligen oförenligt. Den repas och läcker på delar man använder och på avgasrör spricker den av värmeväxlingar och läcker så rost kommer på kromade ytor om man inte putsar hela tiden. Oftast dålig kvalitet så det rostar även där den bara är - typ backspeglar, styre och sånt. Finns ju bättre ytbeläggning, guld t.ex.
    Ove

  6. #16
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    ähh, man behöver inte vara särskilt försiktig. En roterande stålborste till borrmaskinen löser det hela om man man tycker det är jobbigt. Ett fint sandpapper fungerar väl också antar jag, fast likt Markus hade jag inte lagt någon större tid på det.

    Ska du sitta med stålull för hand lär du ha och göra resten av sommaren.

    /Freddo

  7. #17
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Gissningsvis är skivorna medvetet gjorda för att "rosta" lite grann. Det finns olika grader av rostbenägenhet och det utnyttjas lite olika beroende på användningsområde. I det här fallet handlar det väl i så fall om att man får lite högre friktion, utan att den blir för hög.

    Kolfiberskivor finns men fungerar sådär enligt vad jag hört. De enda som jag känner till använder dessa frekvent är de inom banracing. Nu läste jag nyligen att det kommit nya till cykel och kanske har de blivit bättre än innan. Tidigare hade de väldigt ojämn bromsverkan och bromsmodulation.

    /Freddo

  8. #18
    Medlem Cubalibres avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    355
    Okej, skivorna skall rosta och se hemska ut ;-)

    Och tydligen skall allt annat i stål och metall på hojar som inte är målade eller lackade också rosta.

    Jaja, men då vet jag att det skall vara så.

  9. #19
    Mc-Bosse
    Gäst
    De andra delarna kräver ju omsorg för inte är det rostfritt utan snarare någon form av krombeläggning. Lite Autosol eller motsvarande och puts gör de delarna skinande blanka igen. Jag köpte något hos Biltema på burk istället för Autosol och det fungerar utmärkt om man nu vill putsa. Skivorna ser ut som de gör och så är det och ingen tycker att det är något konstigt vid ett köp. Men lite puts där var beläggen inte griper om skivorna kan säkert öka helhetsintrycket på en välhållen hoj vid försäljning.

    Tvättar jag bilen och inte kör så är där ytrost på skivorna nästa dag, ytrost som helt försvinner vid första inbromsningen.

  10. #20
    Jåke
    Gäst

    Sv: Rostiga bromsskivor

    Tillverkaren vill inte lägga ner de extra pengar i kostnad och tid det blir för att använda rostfria bultar eller för att smida/fräsa detaljer i rostfritt som man kan gjuta i annat material. Produkten blir för dyr.

    De flesta brukar istället lacka såna där ytor för att minska problemet, men det verkar inte som man gjort det på den modellen...

    Skickat från min LT25i via Tapatalk 2
    Senast redigerat av Jåke den 2013-05-26 klockan 10:02.

Liknande ämnen

  1. Rostiga bromsar, låst framhjul
    Av DanKvi87 i forum Mekhörnan
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2018-02-07, 01:17
  2. Rostiga bult.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-05-02, 20:55
  3. Bromsskivor
    Av Smoegen i forum Mekhörnan
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2013-03-14, 06:58
  4. Måttbeställa bromsskivor
    Av Olle Å i forum Mekhörnan
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-06-18, 08:38
  5. Bromsskivor
    Av Figurehead i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-07-22, 17:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •