Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Öronproppar

  1. #1

    Öronproppar

    Är det någon som vet var man kan köpa Husqvarnas koniska öronproppar?

    Jag har prövat Ears gula koniska men de är för sladdriga och (tror jag) har för liten diameter för det känns som om de dämpar mycket lite och ljudet liksom går förbi dem.

    Ear Classic dämpar ganska bra men spränger i hörselgången.

    Husqvarnapropparna expanderar långsammare och är hårdare. De är de bästa proppar jag prövat när det gäller passform och dämpning.

    Så här ser de ut :http://www.kjell.com/sortiment/hus-h...-1100sp-p48013

    Kan det rent av vara samma proppar?

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Apoteket säljer proppar som är ganska mjuka och man klämmer ihop dem och sedan expanderar de.
    de har formen av ett T, som gör att de inte åker in för långt. Dämpar även det värsta customoljudet till acceptabel nivå. Sin egen hoj hör man bara lite grann av, dämpar även vindbrus.

  3. #3
    Medlem Baja192s avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    54
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Apoteket säljer proppar som är ganska mjuka och man klämmer ihop dem och sedan expanderar de.
    de har formen av ett T, som gör att de inte åker in för långt. Dämpar även det värsta customoljudet till acceptabel nivå. Sin egen hoj hör man bara lite grann av, dämpar även vindbrus.
    Dessa proppar (Max Lite) är suveräna på långturer när man vill ha det riktigt tyst och skönt.
    Till och med Bulldogen spinner som en modern touringhoj med dessa proppar i, kör man utan hör man att toleranserna i motorn är liiite större.

    Tyvärr håller de bara för två insättningar och har man otur måste man stanna och göra om vilket är mycket frustrerande.

    I stan och turer med mycket stopp föredrar jag proppar som dämpar lite mindre, dels för att höra trafiken och vad tjejen i glassluckan säger.

    Testat det mesta på marknaden och hittills är jag mest nöjd med Alpine Motosafe (tappade en) och Noizzez från Bellman som jag kör med nu. Fördelen är att de kommer i 4 storlekar eftersom passformen är viktig. Dämpar lagom och man kan samtala utan att plocka ut dem. Tyvärr lite dyra!

    Liknande är Happy Ears, nya och billiga (typ 40-50 kr på apoteket) kan användas många ggr. Dämpar lite mindre än Noizzez och om man inte placerar dem enligt instruktionerna så glider de in för långt. Inget trevligt läge.

  4. #4
    Medlem franssons avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Smauland
    Inlägg
    146
    Citat Ursprungligen postat av Diversion Visa inlägg
    Är det någon som vet var man kan köpa Husqvarnas koniska öronproppar?

    Jag har prövat Ears gula koniska men de är för sladdriga och (tror jag) har för liten diameter för det känns som om de dämpar mycket lite och ljudet liksom går förbi dem.

    Ear Classic dämpar ganska bra men spränger i hörselgången.

    Husqvarnapropparna expanderar långsammare och är hårdare. De är de bästa proppar jag prövat när det gäller passform och dämpning.

    Så här ser de ut :http://www.kjell.com/sortiment/hus-h...-1100sp-p48013

    Kan det rent av vara samma proppar?


    Om det nu är Husqvarnas proppar bör dom väll finnas hos närmsta motorsågsförsäljare som för Husqvarna

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av fransson Visa inlägg
    Om det nu är Husqvarnas proppar bör dom väll finnas hos närmsta motorsågsförsäljare som för Husqvarna
    Tyvärr verkar de ha utgått, på deras hemsida finns andra proppar men inte dessa. Jag är tämligen säker på att Husqvarna inte tillverkar dem själva utan köper dem även om det står Husqvarna på förpackningen. De är suveräna, kan tvättas och håller länge innan man måste ta ett nytt par.

Liknande ämnen

  1. Öronproppar - EARfoon
    Av gunther i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2015-03-29, 20:38
  2. Öronproppar
    Av Jourtjänst i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2013-03-22, 19:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •