Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 21 till 30 av 30

Ämne: Vind-fenomen och avhyvlad väg

  1. #21
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    140
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    a) Det är väl en skööön känsla......
    b) Nä! Krampkänsla efter bara 10 mil är INTE ett tecken på att du sitter rätt, d.v.s. om du kör på vägen.......
    a) Det är sant Onödigt att oroa sig över det kan man ju tycka haha. Måste sluta med det.

    b) Överdrev väl lite när jag skrev att det krampade, men absolut har du nog rätt, det måste ju vara ett tecken på att jag sitter fel på något sätt. Har faktiskt inte åkt så mycket längre sträckor än typ 12 mil i sträck.

    Jag tror att jag tänker för mycket på allt.

  2. #22
    Medlem Lottajes avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    37

    En hoj till

    Citat Ursprungligen postat av Evavind Visa inlägg
    Tack Ove! Roligt att få så konkreta tips på hojar! TMax500, tack för dessa iaktagelser från er som körde över bron i vind. Tänker ibland på alla dem som ofta korsar de höga broarna i Göteborgsområdet och i övriga landet. Pendlar man så skaffar man sig så klart en massa erfarenheter av olika sorts väder. Mohlin, tack för att du berättar om dina erfarenheter. Lycka till med din andra uppkörning nu!
    Tänkte bara förlänga listan av hojtips med Honda Deauville. Lagom stor, bra med packplats, stadig i vind :-) och rolig att köra tycker jag som är en medelstor kvinna i mina bästa år...

  3. #23
    Citat Ursprungligen postat av Evavind Visa inlägg
    Hej! Idag hade jag sett fram emot att med lugn körning komma igång lite efter vinter. Till saken hör väl också att jag knappt kört alls förra säsongen.
    Jag vet att jag behöver jobba med att slappna av i armar och överkropp när det blåser och jag har blivit bättre på sånt. Men idag uppträdde ett fenomen på motorvägen E6an, att jag medan jag körde rakt fram sakta drev år sidan och jag behövde luta hojen för att komma rakt fram. Ok, blicken långt fram, slappna av, håll jämn gas. Men jag undrar om jag och min hoj har nåt mer som krånglar för oss? Jag är en lång och lätt person som kör en liten hoj, CB 250 från 1981. Kanske vi är ett extra känsligt vindfång?

    Jag skulle ändå behöva lite tips och råd om avslappning och körställning.

    Något senare på en lite mindre väg var det vägarbetsområde och flera kilometer av avhyvlad räfflad väg. I det läget blev det lite too much att hojen ormade sig fram och levde sitt get liv. Jag tröttnade faktiskt och körde åt sidan och parkerade. Då märkte jag att min puls var skyhög. Så jag bestämde mig för att verkligen pausa.

    När jag fortsatte köra idag på kvällen, på väg hem, då var det ihållande regn, men trots dålig sikt och regnvatten som går att hälla ur stövlarna efter resan så var hemresan bra mycket mer behaglig än vinden och spårig räfflad vägbana på ditvägen. Väl hemma igen känns det som att detta med hojkörning är bäst när man kommer hem och får kliva av hojen.

    Finns det hjälp att komma till rätta med detta?

    Eva
    Hej Eva
    Jag är en återfallsknutte som inte kört på många år. Började igen förra våren/sommaren med en gammal Suzuki GSX 550 från 83
    En viktig sak som jag fick lära mig av den lokala däckgurun var att däcktrycket är enormt viktigt. Jag klagade på att hojen "ormade" sig och spårade. Fick frågan om däctryck och svarade att enligt servicemanualen ska jag ha 1,8 fram och 2.0 bak. Fick nästintill en utskällning. Servicemanualen är 30 år gammal och anpassad efter däck som fanns då. Dagens MC-däck är en helt annan sak. Jag vill inte ge mig in på en diskussion om däcktryck och nämner därför inga siffror, men åk in till en bra däckfirma och be de kolla. Rätt tryck gav mig en ny hoj!!

    När det gäller vind är det övning och åter övning som sagts flera gånger. Många är vi väl som kört långa sträckor på små och i många fall gamla 125.or. Om man tycker det är en obehaglig upplevelse på en liten hoj har jag svårt att se hur det skulle kunna lösa sig med en större.
    Utmana dig! Träna i sistuationer du upplever jobbigt. Välj en hastighet som passar dig.

    När jag började köra igen förra våren var min största fasa omkörningar som innebar att jag måste över de vita strecken. Jag var faktiskt rädd den första tiden. Hojen vinglade till något hemskt. Nästa utmaning var möte med långtradare. Var också hemskt jobbigt i början. Nu efter övning och rätt däcktryck är varken linjer, vind eller möte med långtradare något obehagligt. Nu känner jag att jag har kontroll.

    Men en vädjan... ge inte upp. Obehaget går över. Jag vet det med säkerhet! :-)

    Magnus

  4. #24
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Magnus resonerar väldigt vettigt. ÖVA ,öva. Så kommer rutinen.

  5. #25
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    52
    Intressant!
    Simon Wellander, jag känner så väl igen det där att tänka för mycket på allt. Ofta har jag sett det som en bra egenskap när jag kör hoj, då det är bra att ha snabba kopplingar i huvudet och vara alert och medveten. Sen har jag ibland insett att det nästan går till överdrift, om det kan göra det.

    Lottaje, jag ska kolla Honda Deauville.

    Magnusda, tack för påpekanden om däcktrycket. Jag ska nästa gång se till att få det fixat av kunnig person på Kenneths MC. Nu är jag trött på alla usla pumpar som finns på bensinmackarna runt omkring. Min körlärare (för 10 år sedan) sa att man gott kunde ha högre däcktryck än vad som står i manualerna. På min står det 1.75 fram och 2.25 bak.

    Ja, jag tänker att jag ska träna mig. Och jag utgår alltid från en hastighet som passar mig, inte så extremt att jag blir en farlig medtrafikant, så gott det går passa in i övrig trafikrytm. Men att få köra i sin egen takt efter väglag, vind och sikt känns som en viktig del.

    Det var hällregn på hevägen i söndags och vid ett tillfälle var det en långtradare som ville om. Jag körde i 90 km/tim. Det var en bra upplevelse att öva på. Allt vatten den piskade upp på mig skymde ju sikten rätt rejält och så blir det vind-drag som ska genomlevas.

    Så, nästa tur blir till verkstaden och kolla däcktryck!! Nu har jag fått många råd i den riktningen och jag ska inte negligera den punkten mer.

    Eva

  6. #26
    Citat Ursprungligen postat av Evavind Visa inlägg
    Magnusda, tack för påpekanden om däcktrycket. Jag ska nästa gång se till att få det fixat av kunnig person på Kenneths MC. Nu är jag trött på alla usla pumpar som finns på bensinmackarna runt omkring. Min körlärare (för 10 år sedan) sa att man gott kunde ha högre däcktryck än vad som står i manualerna. På min står det 1.75 fram och 2.25 bak.

    Eva
    Med det däcktrycket fram så KAN inte din hoj gå annat än som en snok på vägen. Har gjort samma misstag själv så jag vet.

  7. #27
    Jåke
    Gäst

    Sv: Vind-fenomen och avhyvlad väg

    Citat Ursprungligen postat av magnusda Visa inlägg
    Med det däcktrycket fram så KAN inte din hoj gå annat än som en snok på vägen. Har gjort samma misstag själv så jag vet.
    Det sitter diagonaldäck på den hojen, inte samma tryck som radial. Den rek på runt 2 kg som finns är ganska rätt.

    Skickat från min LT25i via Tapatalk 2

  8. #28
    Medlem Månnes avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    232
    Kyla och värme förändrar också däcktrycket liksom din egenvikt plus ev passagerare så det bästa är egentligen att laborera dig fram.
    Never ever look back you're not going in that direction!

  9. #29
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    309
    Jag är en återfallsknutte och märkte att jag har gått från våghalsig till feg på MCn, men jag tyckte aldrig att det kändes bekvämt att köra på räfflad väg även under min aktiva period, då hade jag ändå 15 år kanske 10 000 mil i sadeln bakom mig.

    Tänk på att ingen kan tvinga dig att köra fortare än du vill, det skall vara kul att köra även när man är ringrostig eller ovan, flytet kommer med tiden.
    Kör inte fortare än vad som känns bekvämt för dig, känns det inte OK att köra 70 på 70 väg kör vad som känns säkert, tex 60 eller 50 km/tim.

    Var en väglus om du vill och låta andra köra om, man kan gärna hålla sig lite till höger för att underlätta omkörningar men bara om det känns säkert, har man en kö efter sig kan man köra in på parkeringsficka och släppa förbi den.
    Åker man med andra MC som kör fortare än vad som känns bra, är det bara att släppa dem.
    Tänk på alla glidarbilar med köer efter sig, tillåt dig att att glida med din mc och njuta av färden, det finns ingen lag som säger att en motorcyklist måste köra fort.

  10. #30
    Citat Ursprungligen postat av Per Lindström Visa inlägg
    Jag är en återfallsknutte och märkte att jag har gått från våghalsig till feg på MCn, men jag tyckte aldrig att det kändes bekvämt att köra på räfflad väg även under min aktiva period, då hade jag ändå 15 år kanske 10 000 mil i sadeln bakom mig.

    Tänk på att ingen kan tvinga dig att köra fortare än du vill, det skall vara kul att köra även när man är ringrostig eller ovan, flytet kommer med tiden.
    Kör inte fortare än vad som känns bekvämt för dig, känns det inte OK att köra 70 på 70 väg kör vad som känns säkert, tex 60 eller 50 km/tim.

    Var en väglus om du vill och låta andra köra om, man kan gärna hålla sig lite till höger för att underlätta omkörningar men bara om det känns säkert, har man en kö efter sig kan man köra in på parkeringsficka och släppa förbi den.
    Åker man med andra MC som kör fortare än vad som känns bra, är det bara att släppa dem.
    Tänk på alla glidarbilar med köer efter sig, tillåt dig att att glida med din mc och njuta av färden, det finns ingen lag som säger att en motorcyklist måste köra fort.
    Kloka ord och kloka råd!

Liknande ämnen

  1. Köra i storm/stark vind
    Av Mohlin i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2013-06-04, 03:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •