Sidan 1 av 10 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 99

Ämne: Ni som arbetar, hur tar ni er tid till att köra hoj?

  1. #1
    Medlem Cubalibres avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    355

    Ni som arbetar, hur tar ni er tid till att köra hoj?

    Själv jobbar jag för tillfället 09:30 till 19:30 ungefär, måndag till fredag. Finns alltså ingen tid över huvud taget att köra någon hoj måndag-fredag. Sedan när helgen kommer så skall man hinna med allt annat som man inte har kunnat göra under veckan som gått. Det skall städas, tvättas,åka och handlas, lagas mat och mycket annat.

    Igår var det riktigt gott väder ute och jag ville verkligen ut och köra en sväng, vilket jag också gjorde. Men det blev väl 4 mil ungefär tror jag, och sedan hem för att fortsätta sysslorna hemmavid.

    För min del så kanske jag kan köra 10-15 mil i månaden, då jag jobbar. Sen på semestern så blir det givetvis mer. Men det känns ändå rätt värdelöst att inte kunna köra mer med en hoj som jag lagt ut 130.000:- för, och som jag betalar 11.000:- i försäkring för.

  2. #2
    Medlem Twenty2s avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    414
    Ja du.
    Jag jobbar fulltid och lite till.... Trots det så hinner jag med att beta av runt 1600mil per år.
    Väljer att ta hojen till jobbet så att jag kan åka en sväng direkt när jag har slutat. Tar hojen när jag ska åka någonstans i stället för att nyttja andra färdmedel. Försöker priodirtera så att jag gör syslor i hemmet de dagarna då det ser ut att bli dåligt väder.
    Planerar in möten med vänner och familj så att jag kan ta hojen över till dom för att umgås.

    som jag ser det så är mycket en prioriteringsfråga, vill man verkligen göra något så ser man till att man tar sig tiden, alternativt gör avkall på något annat för att tiden ska räcka till.

  3. #3
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Jag har ju inte kort ännu men jag tänker att man tar MC till jobbet, lite omväg på väg hem osv. Sedan handlar det om prioriteringar, man kan ju skippa långkoket och trycka i sig en fulburgare på donken och glida runt resten av kvällen. Det är ljust länge nu.

    /Freddo

  4. #4
    Medlem Cubalibres avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    355
    Verkar vara många som tar hojen till jobbet. Jag har gjort det en gång, aldrig igen. Men då kör jag lastbil också. Vilket betyder att jag får ha med mig en ryggsäck med arbetskläder och skor. Och efter att jag har kört 1,7km som jag har till lastbilen, så får jag försöka byta om inne i den, och sedan släpa runt på hjälm, handskar, mc-stövlar, byxor, jacka o.s.v när jag skall byta lastbil. Och efter att jag har jobbat i 10 timmar så skall jag försöka byta om till mc-utrustning inne i lastbilen igen för att åka hem 1,7km. Nej tack! ;-)

  5. #5
    Medlem rolfmms avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Dalsland
    Inlägg
    304
    Nån drar på fisketur, nån jagar, nån joggar(?), nån tvättar bilen och andra hojar.....!
    * Min tidvis dåliga svenska beror på att jag egentligen är norsk.....

  6. #6
    Medlem Twenty2s avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    414
    Ta en kväll eller två i veckan som du avsätter för att laga en massa matlådor, tvätta och göra alla husliga saker. Det behöver inte ta sjukt lång tid bara man har planerat det så att man kan göra flera saker samtidigt så att inte väntetiderna blir så jäkla långa. Då har du frigjort några timmar per kväll till att köra hoj om du nu vill det. Annars kan du nyttja tiden till att göra något som du hellre vill göra just då.
    Åter igen det handlar om prioriteringar vad man gör med sin tid. Det enda måstet som vi har är att vi förr eller senare måste kila runt hörnet och ta på oss "trä-fracken". Allt annat är val man gör. (Om man nu ska hårddra det)

  7. #7
    Medlem Cubalibres avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    355
    Citat Ursprungligen postat av Twenty2 Visa inlägg
    Ta en kväll eller två i veckan som du avsätter för att laga en massa matlådor, tvätta och göra alla husliga saker. Det behöver inte ta sjukt lång tid bara man har planerat det så att man kan göra flera saker samtidigt så att inte väntetiderna blir så jäkla långa. Då har du frigjort några timmar per kväll till att köra hoj om du nu vill det. Annars kan du nyttja tiden till att göra något som du hellre vill göra just då.
    Åter igen det handlar om prioriteringar vad man gör med sin tid. Det enda måstet som vi har är att vi förr eller senare måste kila runt hörnet och ta på oss "trä-fracken". Allt annat är val man gör. (Om man nu ska hårddra det)
    Jag kanske är slöare än dom flesta. Men när jag har vart igång och jobbat i 10 timmar i ett sträck och kommer hem 20:00 på kvällen så orkar inte jag ett skit mer än att titta på lite tv, surfa lite med datorn och sedan gå och lägga mig. Finns inte ens en pytteliten chans till att jag skulle komma hem, käka något, byta om till mc-kläder och ge mig ut vid 21:00 på kvällen för att köra en sväng. Lika lite som jag orkar ställa mig och laga mat eller göra något annat på kvällen efter jag kommit hem ifrån jobbet. Allt sånt får jag ta till helgen, plus att man skall försöka vila upp sig under helgen också. Svårt att få ihop.

    Förstår inte hur människor som är i förhållanden gör, och dom som har barn.

  8. #8
    Ankan1
    Gäst
    En proriteringsfråga som så mycket annat i livet där man får väva in kostnader och tid i förhållande till mycket annat i ens vardag.Kör hoj till arbetet när vädret inte är allt för dåligt.Ryggsäck på de flesta längre rundor.Tycker man det är jobbigt så är kanske mc fel val av fordon att färdas med.Har kört hoj sedan sjuttiotalet med kortare uppehåll då och då men har fortfarande inte tappat känslan för en motor och två hjul.Vi är alla olika.
    Senast redigerat av Ankan1 den 2013-05-19 klockan 16:01.

  9. #9
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    mycket gnäll och lite verkstad
    jag har 5 jobb,normal arbetsdag är 15 timmar, men bara ett jobb är obligatoriskt så inget större problem att vara lite flexibel
    är det vackert väder så åker jag hoj,regnar det så kan jag lika gärna jobba
    sommaren är kort,hemmasysslorna finns alltid kvar,dom kan man göra annan tillfälle
    känns som man aldrig är för trött för lite hojåka,men då gillar jag ju hojen min och körkänslan med den
    varför har du hoj som du bara gnäller på,dyr i inköp och dyr och ha, är det verkligen hojliv du vill ha, du verkar föredra hemmasysslorna på din lediga tid - din prioritering,helt ok,men då ska du inte gnälla att du inte åker hoj
    man finner alltid tid till det man verkligen vill

  10. #10
    Medlem Cubalibres avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    355
    Citat Ursprungligen postat av klaus Visa inlägg
    mycket gnäll och lite verkstad
    jag har 5 jobb,normal arbetsdag är 15 timmar, men bara ett jobb är obligatoriskt så inget större problem att vara lite flexibel
    är det vackert väder så åker jag hoj,regnar det så kan jag lika gärna jobba
    sommaren är kort,hemmasysslorna finns alltid kvar,dom kan man göra annan tillfälle
    känns som man aldrig är för trött för lite hojåka,men då gillar jag ju hojen min och körkänslan med den
    varför har du hoj som du bara gnäller på,dyr i inköp och dyr och ha, är det verkligen hojliv du vill ha, du verkar föredra hemmasysslorna på din lediga tid - din prioritering,helt ok,men då ska du inte gnälla att du inte åker hoj
    man finner alltid tid till det man verkligen vill
    Hmmm, det är ju bra att du kan välja om du vill jobba eller köra hoj en dag. Själv måste jag jobb måndag till fredag fram till 19:30-20:00, så jag har bara lördag och söndag att åka hoj på, och då är det andra saker som måste göras. Visst kan jag skjuta upp städning till nästa helg t.e.x, men det blir ändå väldigt lite med tid över.....tycker jag. Har man även slitit hela veckan med jobb så är iallafall jag rätt slut till helgen och känner att jag behöver en hel del vila. Och nej jag har inte samma intresse av att köra hoj som många andra. Jag tycker det är kul, och skulle vilja köra lite mer än vad jag har möjlighet till. Men det är mycket annat som går före.

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2018-05-07, 08:17
  2. Köra upp ktm 690
    Av Mackeman i forum MC-kort
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-09-21, 16:17
  3. När kan man köra upp till våren i Sthlm?
    Av apollo m i forum MC-kort
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-01-14, 00:40
  4. Köra och SMS:a
    Av pewa i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-03, 18:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •