Sidan 3 av 10 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 21 till 30 av 99

Ämne: Ni som arbetar, hur tar ni er tid till att köra hoj?

  1. #21
    Medlem Twenty2s avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    414
    Nu har folk försökt att tipsa dig om hur dom gör och hur du skulle kunna göra.
    Det enda som kommer tillbaks är att det inte funkar i din situation och att du inte orkar annat.
    Är det så att du inte orkar eller kan. Ja då är det tyvärr så det ser ut. Du har några alternativ kvar då helt enkelt....

    Antingen lever du med att du inte orkar/prioriterar att köra hoj, betalar din försäkring (och en eventull avbetalning på hojen) för att köra de få milen per år. Blir ganska så dyra mil. Och slutar gnälla om att det är som det. Ditt liv , ditt val!

    Tar dig i kragen och får styr på dina prioriteringar. Sen vad du prioriterar det är upp till dig. Om det är att åka hoj, att sitta och pilla dig i naveln, knyppla eller vad du känner att du vill lägga din tid och energi på. Det är upp till dig. Men gör något du själv vill.

    Inser att du inte kommer att åka mer än vad du gör. Säljer hojen och skaffar dig något som är billigare att äga och försäkra för att få ner kostnaden för de stackars få milen som du kör per år. Eller bara säljer hojen och ger fan i att skaffa en ny för att du inte tycker det är värt besväret att ha en hoj för att det ändå inte finns tid till att köra.

    Som sagt. Ditt liv, ditt val. Men se till att välja något som du känner att du kan stå för inför dig själv.
    Det är faktiskt det ansiktet du ska se i ögonen varje gång du går för bi en spegel.

    Jag vet det låter sjukt bittert.... men jag tror att du kan må bra av att någon faktiskt ruskar om dig lite så att du fattar att det är upp till dig att antignen äga situationen eller bli ägd av den.

  2. #22
    Medlem Cubalibres avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    356
    Att sälja hojen och skaffa mig något billigare var precis vad jag hade tänkt att göra. Det har jag skrivit om i en annan tråd. Men då det har kommit firmor som säljer hojen för 30-40000:- billigare än listpriset så fick jag avbryta den försäljningen tyvärr. JAg tänker inte lägga ut 130.000:- för att sälja den för 80.000:- bara ett år efter, och med endast 180 mil på mätaren. Då kände jag att jag hellre behåller den. Nu vet jag dock inte vad jag skall göra riktigt. Jag har betalat 4000:- i försäkring för 3 månader, och på dom 3 månaderna har jag kört 15 mil. Snart skall jag in med 4000:- till.....känns inte värt det bara. Och att sälja hojen blir en jätteförlust tack vara dessa nya ställen som säljer hojen för 30-40.000:- billigare än alla andra :-(

  3. #23
    Moderator Markuss avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Skåne, Dalby
    Inlägg
    295
    Hej

    Jag tycker att du har lite fel fokus, kör så mycket du vill och hinner och var glad för den tiden du faktiskt kör. Det är nog få förunnat att kunna köra precis så mycket som man vill, men att du kunnat köra 15 mil på tre månader låter faktiskt som en prioriteringsfråga.
    Känner du att du har en för dyr hoj i förhållandevis till vad du använder den så byt, svårare än så är det faktiskt inte. Det är en ganska dyr hobby, ingen som har påstått något annat.

    Sen kan jag rekommendera morgonturer på helgerna, jag sticker upp innan barnen och kör någon timme, käkar frukost ute någonstans och sen drar hem när resten av familjen börjar vakna till. Ett helt fantastiskt sätt att börja dagen på.
    Don't grow up, it's a trap!

  4. #24
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Svårt att säga till dig vad du skall göra. Jag jobbar normalt 8-18 på vardagar plus en del resor och har ändå lyckats klämma bortåt 400 mil hittills i april och maj. Nu är det ju ingen tävling i att köra mest... Men en fingervisning om att man ibland kan/måste prioritera det som är roligt.

    Igår t ex, körde jag först hoj till Tjolöholm Classic Show, kollade på hojar/bilar/Spitfire och klippte sedan gräset under sena eftermiddagen. I den ordningen. När man har gjort det roliga är det enklare att ta tag i det tråkiga.

    Dela upp helgen. T ex "lördag 11-15 är det hojåka med grabbarna" (eller ensam om man inte har någon att leka med just den dagen). Från 16.00 och framåt är det fix hemma, laga middag, å sånt.

    Detta var som ett konkret exempel. För i lördags körde jag och ett par hojkompisar Orust runt på småvägar. Hur kul som helst. 27 mil senare var jag hemma. Gôtt!

    30 maj sticker vi ett gäng till Norge i fyra dagar. Två dagar semester + två dagar helg blir till en kanonresa via Flekkefjord, Lysebotn och en mass mer go'a vägar. 160-180 mil blir det säkert. En sådan urladdning lever man gott på mentalt i flera veckor.

    Så prioritera upp hojköringen. Man blir laddad och glad av bara farten!
    Senast redigerat av TMax500 den 2013-05-20 klockan 18:08.

  5. #25
    Medlem Cubalibres avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    356
    Jag kan tänka mig att det är kul att ha någon att köra med, då hade jag säkert försökt att ge mig ut mer än vad jag gör nu.

  6. #26
    Jag fattar ingenting! Du har köpt en hoj men prioriterar annat och kör därför minimalt! Du har gjort ett val. Finns tre sätt att lösa detta på.

    1. Sälj hojen, ta förlusten och forsätt prioritera det du tycker är kul. Svider kanske i plånboken men varför ska hojen bara stå där och kosta pengar när du ändå inte kör?

    2. Gör som jag. Kör TILL jobbet, FRÅN jobbet och I jobbet! :-)

    3. Sälj, ta smällen och köp en gammal Honda CB 750 från 70-talet och entusiastförsäkra. Finns grymt fina till bra pris men är i princip gratis att äga. Kör sen de få mil du hinner.
    Vårda din klassiker och när du inte hinner köra kan du iaf glädja dej åt att ha den!

    Jag hinner absolut inte köra så mycket som jag skulle vilja. Gammalt hus, Sambo som inte förstår varför jag vill köra så mycket , fyra jyckar som är ett lika stort intresse som hojen, men eftersom jag ändå måste frakta mig från punkt A till punkt B rätt ofta så blir hojen ersättning till bil 6 månader per år om man har tur.

    Så... sälj och kör inte alls, sälj köp billigare, eller prioritera om. Kör hoj, inte bil!

    Magnus

  7. #27
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Måste hålla med om att arbetstiderna är värdelösa..9.30-19.30??mån-fred.Kör själv lastbil och har superschema.Har många lediga dagar,min sambo sköter städning,mat,handling bortskämd som jag är.Byt jobb tycker jag,kanske inte så lätt och börja 9.30 som chaufför?? dom dagar jag har sovmorgon börjar jag 05.00 =1 dag i månaden annars 01.30,03.00,04.00 perfekt då har man hela eftermiddan ledig att åka.Kör powerwalk/löpning minst 3mil i veckan.Kan ta hojen till jobbet nån enstaka gång på sommaren=5km i arbetskläderna så klart.Har kompisar som åker moped till jobbet och dom åker också i arbetskläder.Men 1.7 km, tar väl en kvart att gå typ och får motion samtidigt.Men som sagt mycket har ju med arbetstiderna att göra och dina suger ju.Själv jobbar jag bara må-tis denna vecka så nu blir det en vända på hojen söderut,Halland-Skåne 4-5 dar och njuta av fina hojvägar

  8. #28
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Måste hålla med om att arbetstiderna är värdelösa..9.30-19.30??mån-fred.Kör själv lastbil och har superschema.Har många lediga dagar,min sambo sköter städning,mat,handling bortskämd som jag är.Byt jobb tycker jag,kanske inte så lätt och börja 9.30 som chaufför?? dom dagar jag har sovmorgon börjar jag 05.00 =1 dag i månaden annars 01.30,03.00,04.00 perfekt då har man hela eftermiddan ledig att åka.Kör powerwalk/löpning minst 3mil i veckan.Kan ta hojen till jobbet nån enstaka gång på sommaren=5km i arbetskläderna så klart.Har kompisar som åker moped till jobbet och dom åker också i arbetskläder.Men 1.7 km, tar väl en kvart att gå typ och får motion samtidigt.Men som sagt mycket har ju med arbetstiderna att göra och dina suger ju.Själv jobbar jag bara må-tis denna vecka så nu blir det en vända på hojen söderut,Halland-Skåne 4-5 dar och njuta av fina hojvägar
    Helt rätt. Missade punkt 4, ett inlägg upp.
    4. Byt jobb! Som sagt... det handlar om prioriteringar.

  9. #29
    Medlem Cubalibres avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    356
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Måste hålla med om att arbetstiderna är värdelösa..9.30-19.30??mån-fred.Kör själv lastbil och har superschema.Har många lediga dagar,min sambo sköter städning,mat,handling bortskämd som jag är.Byt jobb tycker jag,kanske inte så lätt och börja 9.30 som chaufför?? dom dagar jag har sovmorgon börjar jag 05.00 =1 dag i månaden annars 01.30,03.00,04.00 perfekt då har man hela eftermiddan ledig att åka.Kör powerwalk/löpning minst 3mil i veckan.Kan ta hojen till jobbet nån enstaka gång på sommaren=5km i arbetskläderna så klart.Har kompisar som åker moped till jobbet och dom åker också i arbetskläder.Men 1.7 km, tar väl en kvart att gå typ och får motion samtidigt.Men som sagt mycket har ju med arbetstiderna att göra och dina suger ju.Själv jobbar jag bara må-tis denna vecka så nu blir det en vända på hojen söderut,Halland-Skåne 4-5 dar och njuta av fina hojvägar
    Dina arbetstider är dom värsta man kan ha! Alltid då man diskuterar arbetstider med kollegorna så är det värsta man alltid kommer fram till är att börja jobba mitt i natten. Men det är ju bra att du trivs med dom.

    Dessa tider jag har nu funkar skitbra! Kan vara uppe till midnatt utan problem och alltid sova ut ordentligt.

    Nu är hojen ute på annons iallafall. Men jag lär ju aldrig få sålt den. Får väl ställa av den och låsa in den i någon källare nånstans.

  10. #30
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    du är ledig från 19.30 till midnatt men orkar inte köra hoj under den tiden,sitta på soffan och glo på tv och dator går däremot bra
    hoppas du får hojen såld

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2018-05-07, 08:17
  2. Köra upp ktm 690
    Av Mackeman i forum MC-kort
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-09-21, 16:17
  3. När kan man köra upp till våren i Sthlm?
    Av apollo m i forum MC-kort
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-01-14, 00:40
  4. Köra och SMS:a
    Av pewa i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-03, 18:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •