Sidan 8 av 10 FörstaFörsta ... 678910 SistaSista
Resultat 71 till 80 av 99

Ämne: Ni som arbetar, hur tar ni er tid till att köra hoj?

  1. #71
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    107
    Min är avställd i väntan på körkort. Inget problem alls. Garageförsäkring ska kunna tecknas, vilket jag dock inte gjort.

  2. #72
    Citat Ursprungligen postat av Cubalibre Visa inlägg
    Man kan väl inte ställa av hojar längre. Utan dom som gör det håller på och byter ägare på hojen fram och tillbaka.
    Jo det kan man. Vissa bolag har det, tex Folksam, länsförs etc etc. Årspremien blir då dyr, förmodligen 2-3 gånger mer, men som sagt, använder man hojen sällan så blir det mycket billigare.

    Jag hade senast min CBR 600 på Folksam med avställningsförsäkring(garageförsäkring) Nu har jag flyttat till ett annat bolag eftersom jag ska köra lite mer med den....

  3. #73
    Medlem Cubalibres avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    356
    När jag bytte från Bilsport & Mc till Svedea så ringde jag runt till Folksam, If, Länsförsäkringar m.m.....dom flesta skulle ha 40-50000:- i premie, då var 12000:- plötsligt väldigt billigt.

    Jag tycker det är helt galet att dom går efter postnummer. Bara för att man har postadress Göteborg så skall det vara så j*vla dyrt. Skulle jag flytta på mig 5 kilometer där kriminaliteten är MYCKET högre, där det begås inbrott och stölder varje vecka så blir premien 4000:- billigare. Och skulle jag flytta ett par mil bara så blir det 7000:- mindre än vad jag betalar idag. Och jag tycker själv att jag har min hoj ståendes väldigt säkert nu.

    Så jävla surt! :-/

  4. #74
    Medlem Gawriels avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Kinna
    Inlägg
    203
    Billiga gamla hojar som har vårdats bra av förre ägaren är svaret. Billiga i försäkring, billiga av at bli av med dem...
    Prioriteringar...
    Jobbar i Göteborg just nu, 6 mil hemifrån. nu när det är fint väder så tar jag hojen in, trots att jag kan åka med kollegan i firmabilen. Om vi måste flytta oss mellan byggena så tar jag hojen. Blir allt mellan 9 och 15 timmar per dag som vi jobbar.
    Finns alltid tid för hojåkande, inget annat är viktigare än så.
    Nån sa tidigare i ett inlägg att vi kommer alla ta på oss träfracken förr eller senare, lika bra att göra vägen dit trevligare!
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Tänk om alla hojar vore försedda med en kortläsare för körkortet för att kunna köras.

  5. #75
    Citat Ursprungligen postat av Cubalibre Visa inlägg
    När jag bytte från Bilsport & Mc till Svedea så ringde jag runt till Folksam, If, Länsförsäkringar m.m.....dom flesta skulle ha 40-50000:- i premie, då var 12000:- plötsligt väldigt billigt.

    Jag tycker det är helt galet att dom går efter postnummer. Bara för att man har postadress Göteborg så skall det vara så j*vla dyrt. Skulle jag flytta på mig 5 kilometer där kriminaliteten är MYCKET högre, där det begås inbrott och stölder varje vecka så blir premien 4000:- billigare. Och skulle jag flytta ett par mil bara så blir det 7000:- mindre än vad jag betalar idag. Och jag tycker själv att jag har min hoj ståendes väldigt säkert nu.

    Så jävla surt! :-/
    Jo, fast det är väl inte 50.000:- du betalar. Jag kan ju bara läsa vad du skriver i bl a ditt första inlägg på den här tråden(....och tidigare trådar) dvs, att du inte hinner köra hoj.

    Med det i tanke så är ju Svedeas 12.000 svindyrt. Kör du typ 20 gånger så blir ju premien 600:-/dag med Svedea, medan en avställningsbar försäkring som kostar tex 50.000:- blir då 137:-/dag.

    Tillkommer till 137:- garageförsäkring samt påställningsavgift. Vet inte vad en garageförsäkring kostar, men den brukar ju inte kosta många kronor i månaden.
    20 gångers körning är dessutom mycket om jag tolkar rätt dina trådar.

  6. #76
    Medlem Cubalibres avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    356
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Jo, fast det är väl inte 50.000:- du betalar. Jag kan ju bara läsa vad du skriver i bl a ditt första inlägg på den här tråden(....och tidigare trådar) dvs, att du inte hinner köra hoj.

    Med det i tanke så är ju Svedeas 12.000 svindyrt. Kör du typ 20 gånger så blir ju premien 600:-/dag med Svedea, medan en avställningsbar försäkring som kostar tex 50.000:- blir då 137:-/dag.

    Tillkommer till 137:- garageförsäkring samt påställningsavgift. Vet inte vad en garageförsäkring kostar, men den brukar ju inte kosta många kronor i månaden.
    20 gångers körning är dessutom mycket om jag tolkar rätt dina trådar.
    Du menar att man kan ha den försäkrad i en dag och sedan ställa av den 2 veckor och ställa på den en dag, ställa av den 3 veckor, och hålla på så?

    Jag trodde man ställde på den över sommaren, och sedan ställde av den under vinterhalvåret.

    Oavsett så låter det rätt jobbigt. Skall man ringa försäkringsbolaget en dag då man känner för att köra en timma, och sedan ringa igen och ställa av den...

  7. #77
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Cubalibre Visa inlägg
    Oavsett så låter det rätt jobbigt. Skall man ringa försäkringsbolaget en dag då man känner för att köra en timma, och sedan ringa igen och ställa av den...
    Nä du gör det över nätet hemma vid datorn eller via transportstyrelsen helt perfekta app för din smartphone. Denna app som även kan användas vid ägarbyte utan att några gula papper behöver skickas med slöpost.

    Första påställningen är gratis. De efterföljande kostar 50 kr varje gång. Försäkringen upphör/går över till garageförsäkring automatiskt utan att du behöver kontakta ditt försäkringsbolag. Tycker 50 kronor vid varje påställning är billigt med tanke på allt du sparar tiderna den är avställd. Jag vet faktiskt inte om det finns någon övre gräns för på/avställningar. Antagligen kan du inte ställa på och av samma dag utan vänta tills åtminstone nästa dag för att ställa av den.

    Det har funnits somrar då jag ställt av och på min sportbil både 2 och 3 gånger när den fallerat och det tagit tid att reparera den. Sparat 500 kr varje månad den varit avställd.
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2013-05-30 klockan 23:33.

  8. #78
    Citat Ursprungligen postat av Cubalibre Visa inlägg
    Du menar att man kan ha den försäkrad i en dag och sedan ställa av den 2 veckor och ställa på den en dag, ställa av den 3 veckor, och hålla på så?

    Jag trodde man ställde på den över sommaren, och sedan ställde av den under vinterhalvåret.

    Oavsett så låter det rätt jobbigt. Skall man ringa försäkringsbolaget en dag då man känner för att köra en timma, och sedan ringa igen och ställa av den...
    Jo, det var ju så jag skrev redan på sidan före, handlar om bara en knapptryckning i datorn så är den påställd. Dito vad gäller avställningen också. Inget ovanligt förekommande för tex sporthojsåkare med dyr försäkring som tex jobbar borta och kan köra bara typ varannan vecka. Inget ovanligt heller för dom som ids hålla på att ställa av och på.
    Nu har dom ju infört en sk påställningsavgift på 50:- så för dom som frekvent suttit och ställt på och av finns det väl ingen lönsamhet i det mer.

    Nu har du ju en årsförsäkring, så du bör väl kolla så att den inte ligger just nu precis i skarven vad gäller huvudförfallodag. Den huvudförfallodagen är ju svår att komma undan, ja om man nu inte gör ett "ägarbyte" förståss.....

    Själva förfarandet är enkelt efter att man tecknat en avställningsbar försäkring med garageförsäkring. Själva försäkringsbolaget har du då kontakt med bara en gång, sen sköts allat automatiskt.
    -du ställar av och på via här: http://www.transportstyrelsen.se/sv/...h-pastallning/
    Direktlänk: https://minasidor.transportstyrelsen...eregister.aspx
    Som du ser så finns det olika sätt att göra det. Jag brukar använda reg.handlingarna och välja menyn "
    Registreringsnummer med behörighetskod"
    Senast redigerat av V Saarela den 2013-05-31 klockan 04:48.

  9. #79
    Medlem LinusEs avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Skåne / Harlösa
    Inlägg
    185
    Klart inspirerande tråd detta....

    Ts frågar om tips o får tips o blir då sur för att denna inte vill köra hoj utan egentligen förköpt sig på en dyr hoj som kostar o försäkra o ni hojåkare som prioriterar att köra fast ni e trötta o har ont om tid är helt enkelt knäppa o elaka som säger det som ett tips på ett forum för dom som gillar o köra hoj

    En tråd som denna borde liga på flachback o inte här ?

    De e nog mitt ända tips förästen (om man nu får ge sådant)
    Byt forum till ett där dom inte häller gillar o köra hoj....
    Du borde närma dig 40 i ålder och har ingen ork till något annat än jobbet.
    Låter extremt tragiskt om de är så

    Själv har jag ungar, fru, gammalt hus, bilar, stall, hund, jobb o gissa vad.
    Jag hinner både träna 3 dagar i veckan och köra sådär 20-30 mil var vecka utan
    O försumma varken sömn eller familj och framförallt kör jag aldrig till jobbet

    Så kort o gott.
    Jag hinner med de jag vill för att jag numera har ett positivt synsätt på livet och då prioriterar lite bättre...
    (Har även problem med verk i både leder o rygg från jobb o hus fix, men tränna hjälpar som andra sagt här i tråden)
    Senast redigerat av LinusE den 2013-06-03 klockan 18:02.
    Linus E
    -------------------
    Besök görna min äventyrssida där jag löpande läger upp
    mina förberedelser, resor stora som små o ideer kring de mesta...
    www.facebook.com/AdventureLinus

  10. #80
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    5
    Håller helt med dig Linus E, man får prioritera det man tycker är viktigt.
    Jag har sambo, ungar, hus, hästar osv och ett jobb där det inte räcker med 40 timmar
    i veckan, nyss passerat 50 och kört hoj sen jag var 18, med undantag av några få års uppehåll.
    Hojkörning är fortfarande bland det roligaste som finns och det blir nästan bara roligare och roligare.
    Försöker få till turer åtminstone 1-2 gånger i veckan, kortare eller längre och har under senaste året kört ca 1000 mil, och om en vecka står en enveckas Norgetur på programmet. Man får helt enkelt försöka hitta tillfällena då det är möjligt, vilket såklart inte alltid lyckas
    /Hasse

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2018-05-07, 08:17
  2. Köra upp ktm 690
    Av Mackeman i forum MC-kort
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-09-21, 16:17
  3. När kan man köra upp till våren i Sthlm?
    Av apollo m i forum MC-kort
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-01-14, 00:40
  4. Köra och SMS:a
    Av pewa i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-03, 18:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •