Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 29

Ämne: Motul olja

  1. #11
    Hondamannen
    Gäst
    40 000 mil på motorcykel eller är det på andra fordon som du menar? Under hur många har du avverkat dessa mil?


    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Går på samma linje som RobbeS! Har funkat utmärkt för mig under de runt 40.000 mil jag avverkat så här långt...Bara det är rätt kvalitet så kvittar märket för min del!

  2. #12
    Hondamannen
    Gäst
    Kanske var det så att det biltema olja som du använde inte var Jaso klassad? Är den inte det så kommer det att slira. Det är iaf min erfarenhet.



    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    Körde med Motul på bla Sevenfiftyn innan jag skulle bli ekonomisk i dessa oljesammanhang och hällde i Biltema mc olja.Gick ju inget bra alls.Motorn gick varmare, svårväxlad och slirade på kopplingen samt att jag fick byta oljan efter bara halva tiden jämfört med t ex Motul.Gick tillbaka till Motul och problemen försvann.Så visst, någon skillnad på dessa oljor är där säkert.Numera går även plastraketen på Motulolja.

  3. #13
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    40 000 mil på motorcykel eller är det på andra fordon som du menar? Under hur många har du avverkat dessa mil?
    Det handlar om motorcykel!

    Har kört sedan sommaren -75 så det är några år som passerat. Är väl inne på min tjugofemte hoj vid det här laget tror jag...
    ~ Mats

    Min blogg

  4. #14
    Ankan1
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    Kanske var det så att det biltema olja som du använde inte var Jaso klassad? Är den inte det så kommer det att slira. Det är iaf min erfarenhet.
    Biltemas motorolja för mc är JASO klassad.Men det tycker inte jag spelar någon roll om den inte håller ihop enligt mina egna specifikationer på en bra olja som t ex Motul klarar av.Har hört att Biltemas helsyntetsolja ska vara bättre så mitt försök med deras mineraloljevariant i Sevenfiftyn slog väl fel.
    Senast redigerat av Ankan1 den 2013-05-20 klockan 13:41.

  5. #15
    Medlem swedans avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    385
    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    Biltemas motorolja för mc är JASO klassad.... Biltemas helsyntetsolja ska vara bättre....
    Det var Biltemas helsyntet jag testade med.
    I teorin skulle den ha fungerat då den uppfyllde alla krav.
    Men i praktiken fungerade det inte med min hoj iallafall.
    Varför vet jag inte....
    Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd

  6. #16
    Ankan1
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av swedan Visa inlägg
    Det var Biltemas helsyntet jag testade med.
    I teorin skulle den ha fungerat då den uppfyllde alla krav.
    Men i praktiken fungerade det inte med min hoj iallafall.
    Varför vet jag inte....
    Där ser man.Då var det uppenbart inte enbart mitt mineraloljeval som ställde till det.Märkte direkt att motorn gick varmare och när jag efter ca 250 mil kollade oljan så åkte den ur och såg allmänt knepig ut samt luktade riktigt bränd som de annars inte bruka göra.Påminde mig mer om en bilolja som rullat kanske 3000 mil.

  7. #17
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Motul 7100 i båda hojarna

  8. #18
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Motul 7100 i båda hojarna
    Här blir de Biltema mc-Racing i den ena GW:n (har 5-6lit redan hemma se f året) och nån Castrol helsynt för mc i den andra, VF750C.
    En CB125T har rullat fint med BT:s mineral, 10W-40. Inte ens JASO-approved men bra gick det, även kopplingen....

    "Man tager vad man haver" - även i oljeväg...

  9. #19
    En normal svensk motorcyklist byter väl olja en gång per år. Det är alltså inte tusenlappar man tjänar, utan kanske ett par hundringar. Dessutom, är man lite förutseende så brukar handlarna ha olja som lite lockvara på våren, så det är ju bara att handla en dunk i förebyggande syfte.

    Är man lite inbilsk vad gäller Biltemaoljan och vill inte ligga vaken i fosterställning för att man tryckt i Biltemaolja, så är det då garanterat värt att lägga på dryga hundralappen extra och köpa typ Motul 5100.

    Såg nu att Biltema tagit bort mineralen och det har då kommit en delsyntet.....en förbättring känns det som.

    Sen är det ju så också att, vissa hojars koppling klarar inte vissa oljor. Tex Motul 5100 klibbar fast kopplingen på ER-5, så Castrol funkar bättre. Men och andra sidan, när ZX-9:ans koppling släpper på sjätte växeln vid fulla varv, så avhjälps det med Motul 5100.
    Senast redigerat av V Saarela den 2013-05-20 klockan 16:42.

  10. #20
    Medlem Foosis avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    skogen
    Inlägg
    479
    min Rotax Twin i Aprilian "tycker" jag går lite mjukare i motorgången på Motul 5100, lite mindre skrammel och tickande mot Castrol GPS röda, samt något mjukare i växlarna, så jag har kört på Motul 5100 i Aprilian sedan jag upptäckte denna för ett par år sedan )
    beställer från tyskland ett lite större parti åt en polare med så fixar det frakten + lite till.

    någon gång har en polare som pendlar med lastbil till Finland handlat åt mig där, Moto.... nåt kommer inte ihåg namnet just nu, typ kedja i Finland säljer Motul mm.
    även Motuls chainlube Road ( nya är svart flaska) är nåt i hästväg bra tycker jag. Riktigt tunn när du sprayar på den så den kryper in men sen efter 10 minuter är den torr och sitter där den skall.

    men Castrol verkar lyckats bra i Sverige får man säga.... varenda djävla ställe har de lyckats trycka in sina produkter, allt från verkstäder till hårsalonger.... det är marknadsföring som heter duga som svenne åkt på !

Liknande ämnen

  1. Vilken olja?
    Av Krokmark i forum Mekhörnan
    Svar: 51
    Senaste inlägg: 2014-05-24, 09:59
  2. Ny olja och filter.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-04-24, 19:53
  3. Biltema Mc-Olja
    Av grieg i forum Mekhörnan
    Svar: 103
    Senaste inlägg: 2010-07-24, 16:12
  4. Olja på motorn!!
    Av Ove i forum Mekhörnan
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-09-02, 22:27
  5. Ölja..
    Av tomahs900 i forum Mekhörnan
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-08-17, 14:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •