Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 29

Ämne: Motul olja

  1. #1
    Hondamannen
    Gäst

    Motul olja

    Hej,

    Normalt brukar verkstäderna i Sverige hälla i castrol gp 1 i min hoj. Tror det är en delsyntetisk olja. Här i Tyskland kör de mest Motul. För mig har det hittills varit en obekant tillverkare men enligt den verkstad jag har varit i kontakt med så är den världens näst största tillverkare av mcoljer. Castrol ligger tydligen på tredjeplats. Är det ngn som har erfarenhet av detta märke?försökte googla fram ursprungslandet men det var svårt. Det verkar inte vara ett tyskt märke.

    Mvh

    Hondamannen

  2. #2
    Jåke
    Gäst

    Sv: Motul olja

    Inget konstigt med Motul, de har funnits med ett tag och har iaf tidigare legat prismässigt ganska högt. Personligen använder jag mycket hellre det än Castrol, men rent praktiskt/kemiskt tror jag inte det skiljer så mycket alls.

    Skickat från min LT25i via Tapatalk 2

  3. #3
    Jag har hällt i dom senaste 15-20 åren i mina hojar enbart Motul 5100 eller Castrol GPS(som heter nu Power1)

  4. #4
    Hondamannen
    Gäst
    Oki var bara lite orolig för att det skall vara ett billigt märke med sämre kvalité.

  5. #5
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Talking

    Oljor är som relion. Man blir salig på sin tro.
    Jan

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    Oki var bara lite orolig för att det skall vara ett billigt märke med sämre kvalité.
    Du kan använda i princip vilket oljefabrikat som helst bara den inte är såld i öppnad dunk av en mystisk man i en gränd i ett ruffigt område i Amsterdam. Kolla bara så att specifikationerna stämmer överens med din mc tillverkares krav.
    Det intressanta är att Motul och din Castrol olja kan vara tillverkade i samma raffinaderi eftersom det idag bara finns ett litet fåtal raffinaderier som gör olja.

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Oljor är som relion. Man blir salig på sin tro.
    Jepp....och därför är det alltid bäst att svara bara på frågan. Annars så drar det iväg åt.....ja, det var RobbeS som började

  8. #8
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Går på samma linje som RobbeS! Har funkat utmärkt för mig under de runt 40.000 mil jag avverkat så här långt...Bara det är rätt kvalitet så kvittar märket för min del!
    ~ Mats

    Min blogg

  9. #9
    Medlem swedans avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    385
    Jag kör på Motul sedan ett par år.
    Blev rekommenderad det av Yamahabutiken när jag skulle köpa olja.
    En säsong testade jag på "billig" olja som uppfyllde specifikationerna.
    Jag hörde ett slags missljud från motorn som jag inte hört varken tidigare eller senare.
    Innan var jag "övertygad" om att det inte kunde vara någon större skillnad på billigare och dyrare oljor, men numera vet jag inte.
    Jag tänker inte prova igen med något som jag inte vet om det är lika bra iallafall. :-)
    Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd

  10. #10
    Ankan1
    Gäst
    Körde med Motul på bla Sevenfiftyn innan jag skulle bli ekonomisk i dessa oljesammanhang och hällde i Biltema mc olja.Gick ju inget bra alls.Motorn gick varmare, svårväxlad och slirade på kopplingen samt att jag fick byta oljan efter bara halva tiden jämfört med t ex Motul.Gick tillbaka till Motul och problemen försvann.Så visst, någon skillnad på dessa oljor är där säkert.Numera går även plastraketen på Motulolja.

Liknande ämnen

  1. Vilken olja?
    Av Krokmark i forum Mekhörnan
    Svar: 51
    Senaste inlägg: 2014-05-24, 09:59
  2. Ny olja och filter.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-04-24, 19:53
  3. Biltema Mc-Olja
    Av grieg i forum Mekhörnan
    Svar: 103
    Senaste inlägg: 2010-07-24, 16:12
  4. Olja på motorn!!
    Av Ove i forum Mekhörnan
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-09-02, 22:27
  5. Ölja..
    Av tomahs900 i forum Mekhörnan
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-08-17, 14:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •