Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 18 av 18

Ämne: DN: "Polisen ska hårdbevaka MC-förare i sommar"

  1. #11
    Jåke
    Gäst

    Sv: DN: "Polisen ska hårdbevaka MC-förare i sommar"

    Du har så rätt GS. Tyvärr framgår detta aldrig i media.


    Skickat från min LT25i via Tapatalk 2

  2. #12
    Medlem GeländeSports avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Tyskland
    Inlägg
    85
    Nej Media är dessvärre nästan alltid duktiga på att kategorisera oss motorcyklister i negativ bemärkelse...

  3. #13
    Ankan1
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av GeländeSport Visa inlägg
    Nej Media är dessvärre nästan alltid duktiga på att kategorisera oss motorcyklister i negativ bemärkelse...
    ... och man kan ju undra varför när mc är ett av de tidigaste sätten att ta sig fram på långt innan bilen blev överkomlig prismässigt.

  4. #14
    Medlem GeländeSports avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Tyskland
    Inlägg
    85
    En gissning är att en försvinnande liten del av journalistkåren är motorcyklister och att det därför är lätt att sparka på en utsatt grupp man själv inte tillhör

  5. #15
    Ankan1
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av GeländeSport Visa inlägg
    En gissning är att en försvinnande liten del av journalistkåren är motorcyklister och att det därför är lätt att sparka på en utsatt grupp man själv inte tillhör
    Så är det nog ibland.Det man inte förstår eller inte vill försöka förstå uppfattas ofta som ett hot istället.Ibland har jag som hojåkare fått frågor från folk som kan tyckas vara ganska egendomliga om man djupstuderar dessa frågor.

    Undrande person : Är det inte farligt att köra på en sån där !?.

    Ankan1 : Jag är ju mer utsatt på min hoj jämfört med en bilist som har en kaross runt sig men bortsett från det så är det ett fordon för vägen som många andra.

    Undrande person : Men varför ska de ha så stora motorer och gå så fruktansvärt fort ibland !?.

    Ankan1 : En del mc påminner om bilvärldens värstingar och där är det ju aldrig någon som opponerar sig.

    Undrande person : Är det den härliga och fria känslan som gör att man väljer att köra hoj och inte bil !?.

    Ankan1 : Ja, till skillnad från att sitta instängd i en bil så har man som mc åkare direktkontakt med världen när man färdas på hojen.Jag utsätts för blåst, solsken, regn, värme, kyla, ljud, lukter samt många fler intryck från min omgivning som aldrig någon bilist får uppleva.

    Undrande person : Är det svårt att köra mc !?.

    Ankan1 : Inte svårare än att lära sig cykla men beroende på farten på en mc tillsammans med annan trafik så kräver den ofta mycket mer körrutin och utbildning än en peronbil när skaderisken för om du misslyckas under din färd är måååånga gånger högre jämfört med en bil.

    Undrande person : Man skulle kanske prova på någon gång i livet.

    Ankan1 : Gör du det.Flertalet ångrar aldrig detta val som blev en ny del av deras liv.

    Mvh Ankan1.

  6. #16
    Medlem GeländeSports avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Tyskland
    Inlägg
    85
    Jättebra Ankan! Vi är alla ambassadörer för motorcyklismen och genom att svara på frågor från undrande på ett bra sätt och uppträda på ett schysst sätt i rollen som hojåkare vinner vi över de "ofrälsta" på vår sida, kanske rentav en journalist då och då.

    Trevlig mc-helg!

  7. #17
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Citat Ursprungligen postat av GeländeSport Visa inlägg
    Det finns ju en mycket liten grupp hojåkare (och här avser jag inte 1%-kategorin) som genom sitt beteende ställer till problem för hur hela kollektivet "motorcyklister" uppfattas av allmänhet och ordningsmakt. Som jag tolkar artikeln är det ju mot denna grupp som som den ökade bevakningen kommer att riktas, och då tycker i alla fall jag som "normal" motorcyklist att detta kan vara helt i sin ordning.

    Visst, det kommer säkert att innebära att en del vanliga hojåkare fastnar i specialinriktade hastighetskontroller (tillsammans med några bilister) men om man genom den övergripande aktionen kan få bort en del av busåkningen från de mest populära motorcykelvägarna så tror jag att det gagnar den stora majoriteten av motorcyklisterna.

    Kan man dessutom spara några liv och kanske få några att välja att ägna sig åt denna typ av körning på bana istället för på allmäna vägar är ytterligare vunnet.

    Väl sagt!

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Tänk om alla hojar vore försedda med en kortläsare för körkortet för att kunna köras.

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-07-02, 12:34
  2. Svar: 25
    Senaste inlägg: 2015-12-23, 14:05
  3. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-10-24, 11:46
  4. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-09-14, 17:24
  5. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2009-08-17, 16:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •