Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 18

Ämne: DN: "Polisen ska hårdbevaka MC-förare i sommar"

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2013
    Ort
    Kalmar (fel sida av järnvägen)
    Inlägg
    73

    Thumbs up DN: "Polisen ska hårdbevaka MC-förare i sommar"

    Som rubriken säger:

    http://www.dn.se/nyheter/sverige/pol...orare-i-sommar

    Nu är väl detta inget som påverkar medlemmarna på det här forumet, ni är ju alla sansade och laglydiga medborgare.

  2. #2
    Ankan1
    Gäst
    Pffft ...

  3. #3
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379

    Thumbs up

    Citat Ursprungligen postat av Grusbusen Visa inlägg
    Som rubriken säger:



    Nu är väl detta inget som påverkar medlemmarna på det här forumet, ni är ju alla sansade och laglydiga medborgare.
    Exakt!

  4. #4
    Jåke
    Gäst
    Jag tycker Bengt Svensson's uttalande är helt underbart:

    "Problemet för bilister som ska svänga ut på raksträckor är att det inte går att upptäcka motorcyklarna om dessa inte kör i lagliga hastigheter. "

    Så om jag kör 71 km/h på 70-väg så syns jag inte och jag behöver heller inte oroa mig för poliskontroller. Eftersom jag inte syns... Jag kommer nog fortsätta köra lite för fort på vissa ställen.

  5. #5
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Jåke Visa inlägg
    Jag tycker Bengt Svensson's uttalande är helt underbart:

    "Problemet för bilister som ska svänga ut på raksträckor är att det inte går att upptäcka motorcyklarna om dessa inte kör i lagliga hastigheter. "

    Så om jag kör 71 km/h på 70-väg så syns jag inte och jag behöver heller inte oroa mig för poliskontroller. Eftersom jag inte syns... Jag kommer nog fortsätta köra lite för fort på vissa ställen.
    Den logiska slutsatsen...
    ~ Mats

    Min blogg

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den logiska slutsatsen...
    Då blir ju slutsatsen den att de grupper som skall ut och åka verkligen kollar så att de inte fått någon spion i gruppen. En som filmar och fotograferar åkarna för att kanske lagra bilderna och sedan ha dem som identifikation vid någon hastighetsövervakning.

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Grusbusen Visa inlägg
    Nu är väl detta inget som påverkar medlemmarna på det här forumet, ni är ju alla sansade och laglydiga medborgare.
    OoooJaa!
    Ove

  8. #8
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Jag e laglydig, annat är det med Gamle Härken,,,

  9. #9
    Medlem Foress avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    skåne
    Inlägg
    48
    Jag kan lätt påstå att det är fler bilister som kör för fort, så jag tycker det jag betalar lönerna för dvs. polisen borde sätta in resurserna där. Plus införa avrostning till bilister med jämna mellanrum för att lära sig något vettigt och inte bara köra sin vanliga rutt på rutin. För att bara säga när olyckan är framme att "jag såg inte mcn" till polisen, efter som den kör på rutin och antar att det är fritt.

  10. #10
    Medlem GeländeSports avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Tyskland
    Inlägg
    85
    Det finns ju en mycket liten grupp hojåkare (och här avser jag inte 1%-kategorin) som genom sitt beteende ställer till problem för hur hela kollektivet "motorcyklister" uppfattas av allmänhet och ordningsmakt. Som jag tolkar artikeln är det ju mot denna grupp som som den ökade bevakningen kommer att riktas, och då tycker i alla fall jag som "normal" motorcyklist att detta kan vara helt i sin ordning.

    Visst, det kommer säkert att innebära att en del vanliga hojåkare fastnar i specialinriktade hastighetskontroller (tillsammans med några bilister) men om man genom den övergripande aktionen kan få bort en del av busåkningen från de mest populära motorcykelvägarna så tror jag att det gagnar den stora majoriteten av motorcyklisterna.

    Kan man dessutom spara några liv och kanske få några att välja att ägna sig åt denna typ av körning på bana istället för på allmäna vägar är ytterligare vunnet.

    Senast redigerat av GeländeSport den 2013-05-17 klockan 10:06.

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-07-02, 12:34
  2. Svar: 25
    Senaste inlägg: 2015-12-23, 14:05
  3. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-10-24, 11:46
  4. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-09-14, 17:24
  5. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2009-08-17, 16:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •