Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: Problem med laddning Honda cb750-81

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    8

    Question Problem med laddning Honda cb750-81

    Hej!

    <såg att det fanns liknade trådar, men jag behöver inte bara råd utan tankar och synpunkter också... Har planer på MC-kort. Har ytterst lite körvana sedan tidigare. Min tanke var att skaffa en billig cykel i år och träna som f-n hela sommaren. Därefter förhoppningsvis gå en intensivkurs nästa sommar. Jag vill inte ha en snygg dyr cykel, utan en jag inte behöver vara rädd om. Om ni fattar vad jag menar... Hittade en Honda cb 750 år -81. Helt ok cykel vad jag kan se (har bar sett den på bild än). Hördes funka riktigt bra. Problemet var att den inte laddade utan tappade strömmen och dog efter ett tag man kört. Till mig att köra krypövingar osv kanske det funkar iaf om man har batteriet på laddning när den inte används... Är en total sopa både på mc och mek, men hoppas det ska bli ändring på båda och nån stans må man ju starta. 7000:- var begärt för cykeln. Jag tänker laddningsregulator, kol i generatorn, linda generatorn eller bara nytt batteri? Vad tror ni? Vad hade ni gjort i mitt ställe? Tack på förhand från confused.

  2. #2
    Jåke
    Gäst
    Du kan få en hel och fungerande hoj för nästan de pengarna, ta det istället. Att tro att du kan krypköra med den som den är och ladda batteriet mellan körningarna kommer inte funka utan du kommer bara förstöra batterier och troligen generatorn på hojen om den inte redan är bränd.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Välkommen i gänget!

    Instämmer helt med Jåke. Ska du köpa en billig så köp en som funkar. Om du inte kan meka och ändå köper något som du vet är trasigt så kommer du nog snabbt att tröttna. I den prisklassen och lite upp finns det faktiskt ganska fina hojar, som funkar. Bättre att lägga till på en sån än att lägga det på reparationer direkt - för dom kommer ändå så småningom.
    Ove

  4. #4
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Instämmer, satsa på något fungerande!
    Från runt 10.000:- och uppåt bör det gå att hitta något att övningsköra med!
    ~ Mats

    Min blogg

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    8

    Tack för svar

    Ja, börjar nästan tänka i de banorna... var ju inte riktigt de prisklasserna jag hade tänkt till att börja med, fast å andra sidan lär ju mitt intresse falna rätt snabbt om man ska meka varje gång man ska ut, samt misstro cykeln totalt... Ja, nu vet jag varken ut eller in. Har även pratat med två firmor, som trots att de inte haft ngt att erbjuda själva rekommenderat lite dyrare cyklar. Lutar just nu mot en -91:as Zephyr för 16000:-. Lär bli tvungen att tänka lite mera...

  6. #6
    Jåke
    Gäst
    Ska du bara övningsköra och inte har några krav på att den måste uppfylla uppkörningskrav kunde ju nåt sånt här funka kanske? http://www.blocket.se/vi/46875575.htm?ca=4

  7. #7
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Svärfar köpte Kawasakis motsvarighet från 83 för 8000:- om jag minns rätt. Fullt fungerande och det enda han behövt laga är en packbox vad jag vet. Men sånt kommer ju med automatik på gamla prylar. 7000:- är för mycket för en mc med laddfel från den tiden. Om det går att få tag på nya reservdelar så lär de kanske inte vara gratis och ska du leta begagnat så kan det ta tid istället.

    För även om man tänker sig att bara hålla till hemma på gården så kan det ju vara skönt att åka iväg på en tur utan att behöva ladda upp med batterier(ursäkta den fåniga ordvitsen).

    /Freddo

  8. #8
    Kan vara batteriet också(vilket inte är ovanligt)....
    Enkel procedur att mäta och testinstrument finns på Biltema för fr. 99:- (annars också ett bra "verktyg" i garaget)

    Nyladdad bör den väl ligga optimalt på cirka 12,7 och igång med cirka 2-3000 varv cirka 13,7


    En gammal cykel kräver också ändå att man bör kunna själv(eller kompis) serva och reparera åtminstone lite enklare saker. Dom kan ha hyfs för sig och det kan fort bli lite halvtomt i börsen om man inte fixar lite saker själv.....för att inte tala om tiden den kan stå still.
    Senast redigerat av V Saarela den 2013-05-16 klockan 06:15.

  9. #9
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Tittar precis över min laddning på exakt cb750 81:a och repkost ligger mellan 500-3000 beroende på vad som är felet. Men då mekar jag ju själv, vilket någon ovan skriver att man kanske bör kunna göra om du skaffar en från tidigt 80-tal.
    Dom pengar du kommer få lägga på delar ( plus att alla delar inte växer på träd längre ) skulle jag nog rekommendera en något nyare cykel och lägga pengarna där istället. Tex Honda VFR 750 finns från 15kkr i redigt fint skick.

    Du kanske är grym på att hitta delar på ebay mm och vet exakt vad du behöver, då är det kanske annorlunda, men kanske finns det en liten risk också att krångel övertar kul och så skall du inte behöva ha det :-)
    Senast redigerat av jrutgers den 2013-05-16 klockan 10:43. Anledning: Stava

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    8
    Tack för svar! Är just det jag är orolig över, att krånglet ska ta över nöjet med cykeln så att säga. Att jag måste meka till viss del är jag medveten om, och köper man begagnat vet man ju faktiskt aldrig exakt vad man får, men risken är ju större att man slipper med en nyare cykel. Lutar just nu åt en Kawasaki Zephyr 750 1991 ist. Lite snyggare än jag hade planerat faktiskt, men jag får väl se till att inte ligga i diket alltför ofta och därmed kvadda den allt för mycket. =D

Liknande ämnen

  1. Suzuki GS750 - Problem med laddning!?
    Av swegoof i forum Mekhörnan
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-05-01, 19:27
  2. Start problem cb750 -83
    Av Kentrm i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-08-22, 09:45
  3. Problem med laddning av batteri - CB 500
    Av cb500 i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-12-30, 20:27
  4. Min Honda CB750
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-12-04, 15:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •