Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 46

Ämne: Mc/skoter?

  1. #21
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542

    Mc/skoter?

    En MC är trots allt alltid en MC. Även i objektiv mening. Och där platsar trots allt inte en scoter. Den är inte cool nog, den är inte kraftfull nog och den är inte teknisk nog (trots alla automatsystem etc).

  2. #22
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Ja men för att slippa växla.skydd för benen och automat för dom som inte kan växla sen då?.Tex en yamaha fjr 1300 får man ju en rätt ny för 94000.Och då har man ju en hoj som transporterar packning,damer och dylikt runt jorden.Dessutom hänger av många sporthojar om man vill det,även på bana,en mycket potent hoj.Vespor är vespor och mc är mc för mig.
    Det handlar inte om att hänga av sporthojar eller ha packning (även om en scooter har bra förvaringsutrymmen under sadeln utan att behöva topbox eller sidoväskor). Det handlar inte heller om att kunna växla eller inte. Det handlar om ett annat förhållningssätt till en tvåhjuling som du enligt vad du skriver inte kan förstå. Det måste inte vara kraft och en massa hk utan en skoter är som jag skrivit ett annat sätt att förhålla sig till en tvåhjuling.

    Din inställning har med all önskvärd tydlighet framkommit då du kallar skotrar för vespor och försöker nedvärdera dem. Alla tycker inte som du men du måste av någon egendomlig anledning hela tiden framföra din åsikt som om den är den enda rätta.

    Du hälsar säkert aldrig på en mötande storskoter heller antar jag (jag kastar ut handen till mopedister för de blir så glada så!). Hade du framfört dina negativa åsikter om skotrar på ett italiensk eller spanskt forum för motorcyklar hade du blivit fullständigt utskälld för där är en skoter ett verkligt fordon som ingen fnyser åt.
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2013-06-05 klockan 00:55.

  3. #23
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Jourtjänst Visa inlägg
    En MC är trots allt alltid en MC. Även i objektiv mening. Och där platsar trots allt inte en scoter. Den är inte cool nog, den är inte kraftfull nog och den är inte teknisk nog (trots alla automatsystem etc).
    Jo det är ju skillnad och jag har aldrig hävdat något annat (och du hävdar inte heller att jag gör det). Du får inte den kraften i en skoter som i en ordinär motorcykel men jag tycker vad jag tycker för jag vet hur populärt det är med dessa automatväxlade skotrar i andra länder och försöker väl på ett patetiskt vis få oss i Sverige att ändra åsikt via detta forumet. *asg*

    Jag bara älskar draget och accelerationen i min hoj men nog kan jag även tycka om skoterkonceptet? Det behöver inte vara motpoler på något sätt.

  4. #24
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836

    Thumbs up

    Bra Bosse! Jag gillar din inställning till tvååhjulingslivet, du sitter inte fast i nån fålla.

    Motorcykel är en grej som går på två hjul på linje, ev tre, och drivs av motor. Scooter är en hoj med golv och kåpa framtill oavsett om den heter Piaggio, Kymco, Victory Vision eller Harley Davidson Elektra Glide.
    Utformningen av "riktiga" motorcyklar glider allt mer över åt scooterhållet med kåpor, rutor och inklätt med plast, kanske inte så vackert men bra för komfort och aerodynamik. Sporthoj eller kinamoppe? Till förväxling lika om man ser dom framifrån och inte tittar på framhjulet.

    Cylindervolym, hästkrafter, fartresurser - spelar roll? Det är den som sitter på och kör som ska avgöra om det känns OK.
    Ove

  5. #25
    Ja jävlar (ursäkta språket) vad jag blir trött på alla diskussioner om vad som är rätt eller fel i MC-världen. Vad spelar det för roll om man kör Touring, äventyrshoj, sport, Custom eller just Scooter. Var och en blir väl lycklig på sitt sätt! Stod häromdagen och pratade med en man utanför ICA där jag bor som körde en Silvervinge. Tyckte faktiskt den var rätt cool. Vi diskuterade lite kring detta med automat och visst....han kunde själv se nackdelar men tyckte att fördelarna övervägde.
    Så vad vi har mellan benen spelar ingen roll så länge vi har kul med det!

  6. #26
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836

    Thumbs up

    Citat Ursprungligen postat av magnusda Visa inlägg
    Så vad vi har mellan benen spelar ingen roll så länge vi har kul med det!
    Helt rätt!
    Ove

  7. #27
    Mc-Bosse
    Gäst
    Sättet man använder en motorcykel skiljer också. Skulle jag köpa en storskoter skulle det inte vara för att köra så sällan som jag nu gör med min hoj. Den skulle verkligen användas dagligen för att pendla 3,6 mil till jobbet även vid sämre väder.

    Med risk för att tråden går över i diskussioner om vad man bör ha för skyddsutrustning så sitter jag lite mer löst och ledigt utan alla mc-kläder och ryggskydd på en skoter. Det blir helt enkelt bekvämare med bara hjälm och en enkel overall över min arbetsuniform. Jag gjorde just som ovanstående under två års tid då jag hade halva sträckan till jobbet, 1,8 mil. Jag körde då Eu-moped på bara småvägar (mellan Höör och Eslöv) och då i upptill 65-70 km/tim i nerförsbackarna.

    Inte hade jag en tanke på att ta på mig en hel mc-utrustning med allt vad det innebar. Det fanns inte på kartan att göra det. Overall på och overall av väl på jobbet och jag var klar att gå ut till bussen.

    En skoter är ju det perfekta transportmedlet i stadstrafik som har mycket stop and go hela tiden. Faktum är ju att beroende på var man bor och jobbpendlar till så räcker en EU-moped med fartspärr i 45 km/tim. Ta Malmö t ex. Att pendla innanför Inre ringvägen innebär numera en maxfart av 40 km/tim och full gas med en moped resulterar i fortkörning.

  8. #28
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Ta Malmö t ex. Att pendla innanför Inre ringvägen innebär numera en maxfart av 40 km/tim och full gas med en moped resulterar i fortkörning.
    Sedan när håller folk 40? Det känns som undantagsfall oavsett vad skyltarna säger

    Oavsett...Scootrar är himla praktiska. Väderskyddet man får är inte ens jämförbart med vanliga motorcyklar.

  9. #29
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Jag har också pendlat med moppe under de senaste 3 åren. Den första var något trimmad, men den gick sönder och då gick jag över till en mindre moppe men oj vad den går fast den inte är trimmad.

    Jag har arbetsplats åt två håll, landsväg 3 mil (träligt på moppe) eller Huddingevägen 3 mil åt andra hållet, mycket trafik. Det gick hyfsat eftersom moppen otrimmat gick närmare 70, och då lyckas man hålla jämna steg med lastbilarna, men det kan vara rätt otrevligt ändå. Särskilt när man ska bromsa eftersom den har trumbroms...

    Därför blev det MC. Det jag saknar från moppetiden är enkelheten, hjälm på och iväg. Ja, man kanske gör sig illa som fan om man vurpar, men det gör man även med vanliga jonnen (trampcykeln) om man kör omkull. Där är det inget snack om skyddskläder förutom hjälm.

    När det är varmt håller man ju på att smälla av. Men jag är ju rookie, och har bara ett ställ och för mig påminner det om skidbrallor. Ganska varma när det är soligt alltså, men väldigt sköna var de i april utan någonting extra under. Så det är väl något man ska skaffa till varmare årstider är ett annat ställ som är säkert men ändå inte så fruktansvärt varmt, det förtar lite av nöjet faktiskt när man håller på att koka bort.
    /Erik

  10. #30
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Jag tycker inte alls att storskotrar är ruggigt dyra. Nu kollar jag bara på Hondas sida och om man tar bort Integran för 94 000 och Silver Wing för 90 000 så ligger de andra från 52 900 och neråt .... ...Dyrt är ju i betraktarens ögon och anser man att en skoter är mindre värd än en ordinär och kraftfull mc så blir de ju dyra....
    Måste invända lite - vad gäller de största i alla fall. En ny TMax kostar 107 000. En BMW 650 går på 110-120 000 kr. Burgmann 650 runt 115 000 kr.

    Medan man får loss en Kawa ER6:a, Suzuki Gladius, Honda 500/700 eller Yamaha XJ6 ("vanliga" hojar på 500-680 cc) för runt 70 000 kr. En viss skillnad.

    Låt oss se vidare på Hondas prispolitik. Deras "vanliga" 700 cc kostar runt 70 000, i scooterutförande (Integra) vill de ha 94 000 kr.

    Så visst finns det ett mönster här. Man tar mer betalt för en stor scooter än en motsvarande traditionell hoj. Observera att jag dissar inte scootrar! Jag kör själv scooter sedan 2001. Men jag kan även räkna...

    EDIT: bry dig inte om vad Engström, Jourtjänst m fl säger. De har inte fattat grejen.
    ("Hä' ä svårt å förklara för nån som int' begrip" - fritt efter Ingemar Stenmark)
    Senast redigerat av TMax500 den 2013-06-05 klockan 16:00.

Liknande ämnen

  1. MC-Skoter för vintern.
    Av Per Lindström i forum Scooter
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-07-01, 14:08
  2. Tips på hur man sköter om sin hoj
    Av moses i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-07-29, 19:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •