Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 46

Ämne: Mc/skoter?

  1. #11
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542

    Mc/skoter?

    Fortare än tåget men inte fortare än flyget

  2. #12
    Mc-Bosse
    Gäst
    Provkörning av Honda NC700D Integra. Får gott omdöme.

    http://www.fastbikes.se/index.php/re...egra-provkoerd

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    140
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Provkörning av Honda NC700D Integra. Får gott omdöme.
    Ser intressant ut tycker jag. Men så är min syn på motorcyklar är ganska öppen också.

    Sittställningen ser ganska bekväm ut.

  4. #14
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av simonwellander Visa inlägg
    Ser intressant ut tycker jag. Men så är min syn på motorcyklar är ganska öppen också.

    Sittställningen ser ganska bekväm ut.
    Hade jag ansett mig ha råd att betala 94 000 för en ny hoj så hade denna helt klart varit intressant. Får väl se när sportbilen är betald...

    Från artikeln om provkörningen: "Växlingarna sker mjukt utan konstigheter. Som jag tidigare nämnt är det här den andra generationens DCT-växellåda. Det betyder bland annat en del nya komponenter som bidragit till ett kompaktare format. Dessutom har mjukvaran till systemet uppdaterats, och blivit "smartare". Om man väljer automatläget återgår systemet alltid till det tillståndet efter att man växlat manuellt. Exempelvis hoppar det tillbaka till automatläget efter att du växlat ner manuellt inför en kurva (för snabbare, mer aggressiv nerväxling). Totalt sett stortrivs jag med den här växellådan och jag hoppas att Honda väljer att förse fler modeller med detta framöver."
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2013-05-17 klockan 21:08. Anledning: Stavfel och tillägg

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Tycker den ser rätt schysst ut...möjligtvis lite liten, men det är ju alltid svårt att uppskatta på bild. Körde en Aprilia Atlantic 500cc, fast det är ju mer en "riktig" mc-scooter.

    Jag diggar för övrigt också BMW's C650; flirtar lite på gränsen till motorcykel, men är nog fortfarande en scooter ändå.

  6. #16
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Inget illa menat alla gör väl som dom vill men vad är det som är så intressant med sådan skoter??.94 tusen för en ny får man ju en beg hoj som är bättre på allt.

  7. #17
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Inget illa menat alla gör väl som dom vill men vad är det som är så intressant med sådan skoter??.94 tusen för en ny får man ju en beg hoj som är bättre på allt.
    Det beror som du skriver på vad man själv tycker. Vill man ha en ny motorcykel men utan att behöva växla och tycker om konceptet så är denna bättre på allt jämfört med vilken begagnad ordinär hoj som helst. Den begagnade har ju oftast manuell växling och den är dessutom inte ny, ny som ju kan vara det enda man vill ha. Begagnat går fetbort för en del.

  8. #18
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Tillverkarna tar ruggigt bra betalt för stora scootrar. Antagligen för att de kan ta bra betalt för dem.

    Det finns massor av köpare i Europas storstäder som vill åka hoj till jobbet (av trafikskäl eller hojintresse) men som inte vill sitta på en traditionell hoj och smutsa ned sin kostym på väg till jobbet. Välbeställda storstadsmänniskor som kan betala för sig, och som inte vill ha prickiga byxben bara för att vägbanan är våt från en regnskur.

    Medan en vanlig pendlarhoj på 600 cc kanske körs mer av "blue collar" som byter om på jobbet eller där jobbet inte kräver kostym eller kjol. Köpare med lägre budget, eller med andra behov.

    Så där inbillar jag mig att en del av förklaringen finns till de höga priserna. Stora s k maxiscootrar är ett livsstilsfordon precis som en vanlig hoj, men på ett annat sätt. En delvis annan livsstil där man kan betala för sig. Medan det istället blir en prispress i segmentet vanliga pendlarhojar.

    Nå? Håll med (helst ) eller säg emot (den som törs.. )!

    Små, billiga pendlarscootrar har däremot nog en helt annan kundprofil. Men det marknadssegementet kan vi diskutera nästa gång!
    Senast redigerat av TMax500 den 2013-06-04 klockan 23:01.

  9. #19
    Mc-Bosse
    Gäst
    Jag tycker inte alls att storskotrar är ruggigt dyra. Nu kollar jag bara på Hondas sida och om man tar bort Integran för 94 000 och Silver Wing för 90 000 så ligger de andra från 52 900 och neråt. Forzan (52 900) är ju döcool tycker i varje fall jag. http://www.hondamc.com/homc/template...____20953.aspx Betala de pengarna för en sprillans ny skoter av den kalibern är ju inte så blodigt tycker jag.

    Dyrt är ju i betraktarens ögon och anser man att en skoter är mindre värd än en ordinär och kraftfull mc så blir de ju dyra. Det är ju helt olika fordonstyper egentligen. En skoter är ingen racer utan något man kör omkring med utan att känna behovet av att känna en våldsam acceleration eller hålla höga toppfarter. Motorvägsfart klarar ju en 300cc lätt.

    Här finns en nöjd Forzaägare i Thailand: http://www.youtube.com/watch?v=nck0M4NYxyE
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2013-06-04 klockan 23:38.

  10. #20
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Det beror som du skriver på vad man själv tycker. Vill man ha en ny motorcykel men utan att behöva växla och tycker om konceptet så är denna bättre på allt jämfört med vilken begagnad ordinär hoj som helst. Den begagnade har ju oftast manuell växling och den är dessutom inte ny, ny som ju kan vara det enda man vill ha. Begagnat går fetbort för en del.
    Ja men för att slippa växla.skydd för benen och automat för dom som inte kan växla sen då?.Tex en yamaha fjr 1300 får man ju en rätt ny för 94000.Och då har man ju en hoj som transporterar packning,damer och dylikt runt jorden.Dessutom hänger av många sporthojar om man vill det,även på bana,en mycket potent hoj.Vespor är vespor och mc är mc för mig.

Liknande ämnen

  1. MC-Skoter för vintern.
    Av Per Lindström i forum Scooter
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-07-01, 14:08
  2. Tips på hur man sköter om sin hoj
    Av moses i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-07-29, 19:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •