Sidan 4 av 5 FörstaFörsta ... 2345 SistaSista
Resultat 31 till 40 av 46

Ämne: Mc/skoter?

  1. #31
    Citat Ursprungligen postat av TMax500 Visa inlägg
    Måste invända lite - vad gäller de största i alla fall. En ny TMax kostar 107 000. En BMW 650 går på 110-120 000 kr. Burgmann 650 runt 115 000 kr.

    Medan man får loss en Kawa ER6:a, Suzuki Gladius, Honda 500/700 eller Yamaha XJ6 ("vanliga" hojar på 500-680 cc) för runt 70 000 kr. En viss skillnad.

    Låt oss se vidare på Hondas prispolitik. Deras "vanliga" 700 cc kostar runt 70 000, i scooterutförande (Integra) vill de ha 94 000 kr.

    Så visst finns det ett mönster här. Man tar mer betalt för en stor scooter än en motsvarande traditionell hoj. Observera att jag dissar inte scootrar! Jag kör själv scooter sedan 2001. Men jag kan även räkna...

    EDIT: bry dig inte om vad Engström, Jourtjänst m fl säger. De har inte fattat grejen.
    ("Hä' ä svårt å förklara för nån som int' begrip" - fritt efter Ingemar Stenmark)

    Jepp

    Om vi körde lika mycket scooter i Sverige som man gör i sydländerna så skulle nog dom vara betydligt billigare.
    på tal om sydeuropa: I sydeuropa(åtminstone i tex Italien) så kör man 125 med b-kort och det finns ett speciellt körkort för större scootrar. Gissar att det körkortet är enklare att ta.
    Trafiken är hård och intensiv med mycket stop and go, så jobbpendlingen blir väl automatiskt bekvämare med remdrivet.

    Personligen gillar jag stenhårt scootrar och har gärna en sådan i garaget. Det kravet jag då har är ....måste också finnas en vanlig hoj.

  2. #32
    Mc-Bosse
    Gäst

    Sv: Mc/skoter?

    Citat Ursprungligen postat av TMax500 Visa inlägg

    Låt oss se vidare på Hondas prispolitik. Deras "vanliga" 700 cc kostar runt 70 000, i scooterutförande (Integra) vill de ha 94 000 kr.

    Så visst finns det ett mönster här. Man tar mer betalt för en stor scooter än en motsvarande traditionell hoj. Observera att jag dissar inte scootrar! Jag kör själv scooter sedan 2001. Men jag kan även räkna...

    EDIT: bry dig inte om vad Engström, Jourtjänst m fl säger. De har inte fattat grejen.
    ("Hä' ä svårt å förklara för nån som int' begrip" - fritt efter Ingemar Stenmark)
    Jo cc blir det mindre av för motsvarande pengar men är cc så viktigt för en skoter? Jag tycker inte det. Hålla motorvägsfart 110 är fullt tillräckligt med en skoter och då räcker det med en enstånkare på ca 300 cc.

    Forzan i Sverige 53 000. I Thailand 34 000.

    Alla har rätt att uttrycka sin åsikt och det gör vi ju. Har du kört skoter sedan 2001? Då vet du ju vad det handlar om!
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2013-06-05 klockan 19:38.

  3. #33
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542

    Mc/skoter?

    Saker kan ha själ. Vissa båtar har det tydligt, en och annan bil kan ha det också, många motorcyklar har det men jag vete sjutton om en moden skoter kan ha det. Är det inte så, trots allt?

    Men det finns en scooter som är undantaget som bekräftar regeln och där jag tycker att Engström har fel - det är Vespan. Det är trots allt den scooter som har själ och kultur och som är ganska coola och som är undantagna från att "scooter är ocoolt". Så termen Vespa är definitivt inget skällsord.

    Jag har viss erfarenhet av scootrar - jag har kört en Piaggio MP 3, 400 cc, i två år innan jag skaffade mig körkortet för MC. Men nu när jag har lappen har i alla fall jag vänt scootrarna ryggen. Det är stor skillnad med MC och det är MC som gäller. För mig i alla fall.

  4. #34
    Mc-Bosse
    Gäst

    Sv: Mc/skoter?

    Jag vill både ha en Hayabusa, en skoter och behålla Kawasakin jag har. Se där ett sånt brett tycka-om-register beträffande tvåhjulingar jag har! :-)

  5. #35
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Jag har en retro W650, en DR650 och en Kymco Agility 150cc. För tillfället har det bara varit scootern som varit aktuell pga bara småkörningar på upp till ett par mil. Den är faktiskt perfekt för det och att den skulle vara mindre rolig att köra än dom andra vet jag inte om jag håller med om. Allt är vad man gör det till...
    Ove

  6. #36
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    140
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Cylindervolym, hästkrafter, fartresurser - spelar roll? Det är den som sitter på och kör som ska avgöra om det känns OK.
    Kloka ord där Ove!

  7. #37
    Mc-Bosse
    Gäst

    Sv: Mc/skoter?

    Är det någon som äger en Suzuki Burgman 400? Den får lovord var man än läser om den. De går att få rätt så billigt.

  8. #38
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    Jag förstår inte varför det är enklare med en skoter? När jag körde min hade jag lika mycket skyddskläder på mig som när jag kör MC. Det gör ju lika ont att ramla från en skoter som från en MC.

    Och risken finns ju där med en skoter också, ett rejäljt potthål så sitter ju det lilla framhjulet där som en smäck, medan mitt 19-tums framhjul på hojen lätt rullar över.

  9. #39
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    140
    Citat Ursprungligen postat av Jourtjänst Visa inlägg
    Det gör ju lika ont att ramla från en skoter som från en MC.

    Och risken finns ju där med en skoter också, ett rejäljt potthål så sitter ju det lilla framhjulet där som en smäck, medan mitt 19-tums framhjul på hojen lätt rullar över.
    Du har en poäng där! Hmm Jag personligen skulle nog inte köpt en scooter idag, men jag har ingenting emot dem.

  10. #40
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Jourtjänst Visa inlägg
    Jag förstår inte varför det är enklare med en skoter? När jag körde min hade jag lika mycket skyddskläder på mig som när jag kör MC. Det gör ju lika ont att ramla från en skoter som från en MC.
    Det är intressant detta med skyddskläder och när vi tycker de ska användas. Hjälmen är ju helt självklar tycker jag och den använder jag alltid. Med min moped finns inte skyddskläder på kartan utom hjälmen trots att den toppar 70 i nerförsbackarna.

    En trimmad moped som toppar 80 på plan väg? En 125cc skoter som väl toppar 90-100 med medvind. Skoter som toppar 140? En ordinär 125cc mc? Glidare, sporthoj eller kanske väderleken? Var drar ni gränsen för att ha hela mc-kitet på er? Är det en kort eller lång tur som fäller avgörandet? Kanske sättet som ni tänker er att köra turen, lugnt eller med aktiv körning? En kort tur en varm sommardag ner till sjön eller 5 km in till byn för att handla mjölk, inte tar jag då ta på mig all säkerhetsutrustning. Jag kör då som jag är klädd, dock alltid med hjälmen på.

    Så gör jag och andra får ju göra på sitt sätt.
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2013-06-06 klockan 02:22.

Liknande ämnen

  1. MC-Skoter för vintern.
    Av Per Lindström i forum Scooter
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-07-01, 14:08
  2. Tips på hur man sköter om sin hoj
    Av moses i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-07-29, 19:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •