Sidan 5 av 5 FörstaFörsta ... 345
Resultat 41 till 46 av 46

Ämne: Mc/skoter?

  1. #41
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Vi glider kanske lite off-topic, men jag kör enligt dessa kriterier, sen förstår jag att folk kan ha invändningar:

    - Motorväg: alltid byxa+jacka
    - Landsväg/stan: jacka om det inte är för varmt

    Handskar och kängor (och hjälm så klart) är alltid på, oavsett. Jag körde på samma koncept när jag själv körde MC-scooter (500cc) och det har följt med mig in nu i glidarvärlden...

  2. #42
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Jag vill både ha en Hayabusa, en skoter och behålla Kawasakin jag har. Se där ett sånt brett tycka-om-register beträffande tvåhjulingar jag har! :-)
    Låter helt rimligt! Som framgår i min avatar så har jag en caféhoj, en sporttourer och en cityscooter. Samt lånar hustruns moppe då och då. Blandmissbrukare, alltså!

    Sedan skrivs det i vissa inlägg om "små hjul". Det stämmer förvisso på en hel del av de mindre scootrarna, men inte alla. Min Aprilia har 15-tummare. TMax har 15 eller 14 (skiljer mellan åren). Innova har 17-tum. Osv.

  3. #43
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Det är intressant detta med skyddskläder och när vi tycker de ska användas. Hjälmen är ju helt självklar tycker jag och den använder jag alltid. Med min moped finns inte skyddskläder på kartan utom hjälmen trots att den toppar 70 i nerförsbackarna.

    En trimmad moped som toppar 80 på plan väg? En 125cc skoter som väl toppar 90-100 med medvind. Skoter som toppar 140? En ordinär 125cc mc? Glidare, sporthoj eller kanske väderleken? Var drar ni gränsen för att ha hela mc-kitet på er? Är det en kort eller lång tur som fäller avgörandet? Kanske sättet som ni tänker er att köra turen, lugnt eller med aktiv körning? En kort tur en varm sommardag ner till sjön eller 5 km in till byn för att handla mjölk, inte tar jag då ta på mig all säkerhetsutrustning. Jag kör då som jag är klädd, dock alltid med hjälmen på.

    Så gör jag och andra får ju göra på sitt sätt.
    Jag tror att personligheten och hur vår kropp reagerar vid olika vädertyper också spelar roll,ett ex-Var i Tjeckien 09 och det var fruktansvärt varmt.Jag körde i full mundering men blev en fara både för mig själv och andra pga att värmen gjorde mig tokig.Kunde inte koncentrera mig ett skit på vad som hände i trafiken så det var rena turen att det inte smällde.Valde då att köra i vanliga jeans,hjälm så klart och en enkel tröja OCH plötsligt var irritationen över hettan borta och jag var en betydligt bättre förare.
    Om jag får välja mellan att ha full utrustning och vara en ordentlig trafikfara ELLER mer lättsamt klädd och ha koncentrationen på topp så blir mitt val enkelt.Detta gäller oavsett scoter eller vanlig mc.
    Senast redigerat av Bighoj den 2013-06-12 klockan 20:37.

  4. #44
    Mc-Bosse
    Gäst

    Sv: Mc/skoter?

    Citat Ursprungligen postat av Bighoj Visa inlägg
    Jag tror att personligheten och hur vår kropp reagerar vid olika vädertyper också spelar roll,ett ex-Var i Tjeckien 09 och det var fruktansvärt varm.Jag körde i full mundering men blev en fara både för mig själv och andra pga att värmen gjorde mig tokig.Kunde inte koncentrera mig ett skit på vad som hände i trafiken så det var rena turen att det inte smällde.Valde då att köra i vanliga jeans,hjälm så klart och en enkel tröja OCH plötsligt var irritationen över hettan borta och jag var en betydligt bättre förare.
    Om jag får välja mellan att ha full utrustning och vara en ordentlig trafikfara ELLER mer lättsamt klädd och ha koncentrationen på topp så blir mitt val enkelt.Detta gäller oavsett scoter eller vanlig mc.
    Håller med! Antingen får man anpassa sig till rådande förhållanden eller så får man låta bli att köra. Det sistnämnda fungerar ju inte när man är på hojsemester.

  5. #45
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Jag äger, men använder sällan en Thor impact rig, en sån där tunn jacka med alla skydd i för övre delen. Första gången jag använde den och körde några mil utan något utanpå så fick jag nog lite lunginflammation för fy attan va kallt det blev!!

    Fungerar bra annars och sitter tight men ändå ganska lätt att ta på och av + att man ser ut som Skalman... (är väl egentligen tänkt för cross och enduro)

    Som Bosse sa skulle ske inlägg nr 27 - nu har vi spårat ur
    Senast redigerat av Ove den 2013-06-07 klockan 12:50.
    Ove

  6. #46
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Det handlar inte om att hänga av sporthojar eller ha packning (även om en scooter har bra förvaringsutrymmen under sadeln utan att behöva topbox eller sidoväskor). Det handlar inte heller om att kunna växla eller inte. Det handlar om ett annat förhållningssätt till en tvåhjuling som du enligt vad du skriver inte kan förstå. Det måste inte vara kraft och en massa hk utan en skoter är som jag skrivit ett annat sätt att förhålla sig till en tvåhjuling.

    Din inställning har med all önskvärd tydlighet framkommit då du kallar skotrar för vespor och försöker nedvärdera dem. Alla tycker inte som du men du måste av någon egendomlig anledning hela tiden framföra din åsikt som om den är den enda rätta.

    Du hälsar säkert aldrig på en mötande storskoter heller antar jag (jag kastar ut handen till mopedister för de blir så glada så!). Hade du framfört dina negativa åsikter om skotrar på ett italiensk eller spanskt forum för motorcyklar hade du blivit fullständigt utskälld för där är en skoter ett verkligt fordon som ingen fnyser åt.
    Jag nedvärderar inte alls scotrarna.Dom är väl kul på sitt sätt.Men ingen Mc för mig.Folk får åka på vad dom vill.Jag tycker det är kul med alla fordon oavsett hjul.Och nått spanskt/italienskt forum skulle jag aldrig ge mig in i,fattar inte vad dom kacklar om,räcker väl med detta.Visst hejar jag på mötande mc ibland,om det är möjligt.Kanske håller på med nått speciellt så det inte går eller rörig trafik.Sedan är det inte så bara i 150-160 kmt heller,men till 80% så morsar jag på Mc.

Liknande ämnen

  1. MC-Skoter för vintern.
    Av Per Lindström i forum Scooter
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-07-01, 14:08
  2. Tips på hur man sköter om sin hoj
    Av moses i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-07-29, 19:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •