Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 39

Ämne: Suzuki Hayabusa och ABS

  1. #21
    Jåke
    Gäst

    Sv: Suzuki Hayabusa och ABS

    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Kan va teckniska framsteg som gör att färre motorcyklister dödas i trafiken?
    Det kan det mycket väl vara, för den generella medvetenheten har inte höjts nämnvärt senaste åren. Vilket tyvärr även kan vara baksidan av den räddande tekniken. Min fundering är vad som då händer när vi får en paus i utvecklingen...


    Skickat från min LT25i via Tapatalk 2

  2. #22
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    ABS är inget som jag hade prioriterat om jag köpt en ny Hayabusa.Saknar det lika lite på Super Blackbirden som redan har suveräna bromsar.Finns för mig viktigare frågor på dessa hojar som är byggda för att gå långt och snabbt som ram, motor, växellåda, framgaffel, sving, sittställning osv.
    Men tyvärr så sker dom flesta singelolyckor med oftast dödlig utgång pga folk som med snabba hojar kör för fort och ej klarar av att svänga när det plötsligt kommer en skarp kurva och man panikbromsar,där räddar abs liv.Är ju bara ren fakta.Men är ju klart att som rutinerad förare som vet vad man håller på med kan bromsa bra utan,men kör inte över sin förmåga heller.

  3. #23
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Citat Ursprungligen postat av Jåke Visa inlägg
    Det kan det mycket väl vara, för den generella medvetenheten har inte höjts nämnvärt senaste åren. Vilket tyvärr även kan vara baksidan av den räddande tekniken. Min fundering är vad som då händer när vi får en paus i utvecklingen...


    Skickat från min LT25i via Tapatalk 2
    Resonerar man så hade vi inte haft vare sig bilbälte eller deformationszoner på bilar idag...

  4. #24
    Jåke
    Gäst

    Sv: Suzuki Hayabusa och ABS

    Citat Ursprungligen postat av TheCrow Visa inlägg
    Resonerar man så hade vi inte haft vare sig bilbälte eller deformationszoner på bilar idag...
    Nja, det är nog en sanning med modifikation. Man måste skilja på passiv säkerhet vilket bägge de sakerna är och aktiv säkerhet vilket påverkar förarens uppgifter tex ABS och antispinn. Jag är heller inte emot nån av dem, jag är bara medveten om att det finns avigsidor i det hela också. Allt är inte guld och gröna skogar...

    Min kommentar om medvetenhet är heller inte fakta, bara en privat slutsats efter mer än 10 år som instruktör där jag försökt höja densamma men tydligen gjort ett riktigt dåligt jobb...

    Skickat från min LT25i via Tapatalk 2
    Senast redigerat av Jåke den 2013-05-15 klockan 23:33.

  5. #25
    Jåke
    Gäst

    Sv: Suzuki Hayabusa och ABS

    U
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Men tyvärr så sker dom flesta singelolyckor med oftast dödlig utgång pga folk som med snabba hojar kör för fort och ej klarar av att svänga när det plötsligt kommer en skarp kurva och man panikbromsar,där räddar abs liv.Är ju bara ren fakta.Men är ju klart att som rutinerad förare som vet vad man håller på med kan bromsa bra utan,men kör inte över sin förmåga heller.
    Hur vore det då om man lärde sig svänga igen, istället för att bromsa för allt? Rutin eller inte, allt går ej att förutse än mindre stanna för. En undanmanöver kräver mycket mindre av både fordon och förare men har tyvärr dömts ut i debatten om att så många bromsar sig omkull...

    Men, jag är tjatig. Detta har inget som helst med tråden att göra ens, så låt oss återgå.

    Skickat från min LT25i via Tapatalk 2
    Senast redigerat av Jåke den 2013-05-16 klockan 00:27.

  6. #26
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Jag vill nog påstå att den passiva säkerheten har samma effekt på psyket. Nu är det ju "säkert" så då behöver jag som förare inte bry mig. Diskussionen har väl förts vid princip alla förändringar i lagen när det gäller säkerhet.

    Själv jobbar jag med teknik inom motorsport och jag förvånas hela tiden av motviljan att ta till sig nya säkerhetslösningar.

    /Freddo

  7. #27
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Om man tänker rätt så är inte ABS något som man har nytta av i sin dagliga körning. Men som Bosse skrev, när den extrema överaskningen dyker upp å vi reflexbromsar allt vad där fins. Det är då teknisk hjälp räddar liv.
    Jan

  8. #28
    Jåke
    Gäst

    Sv: Suzuki Hayabusa och ABS

    Citat Ursprungligen postat av TheCrow Visa inlägg
    Jag vill nog påstå att den passiva säkerheten har samma effekt på psyket.
    /Freddo
    Så är det ju, blir ibland pinsamt tydligt. Titta bara på nån som sätter sig i en bil...

    Oviljan att ta till sig nya säkerhetslösningar sitter nog ofta i den gamla vanliga rädslan får det okända, vanlig konservatism och en känsla av att man förlorar kontrollen. Men det är ren amatörpsykologi på gissningsnivå från min sida...

    Skickat från min LT25i via Tapatalk 2
    Senast redigerat av Jåke den 2013-05-16 klockan 10:20.

  9. #29
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    ABS i all ära. Jag skulle gärna vilja ha en hoj med sådant system, men tyvärr så sätter ju ekonomin hinder för detta.
    Vet någon om det går att eftermontera ett sådant system på en äldre hoj. Om det går tror jag att ganska många köpte det.
    Tror inte att märkesförsäljana säljer ett sådant, system utan tänker mig någon eftermarknad.

  10. #30
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Om man tänker rätt så är inte ABS något som man har nytta av i sin dagliga körning. Men som Bosse skrev, när den extrema överaskningen dyker upp å vi reflexbromsar allt vad där fins. Det är då teknisk hjälp räddar liv.
    Har under tolv år och cirka 18.000 mils körning utlöst ABS:en två gånger. Det är inte speciellt ofta, men ack så värdefullt de två gångerna det verkligen behövdes. Tänker aldrig på att funktionen finns och kör med goda marginaler. Känner mig aldrig på något sätt säkrare för att jag vet att ABS:en finns, däremot kan jag känna ett visst obehag över att köra hojar som saknar det...
    ~ Mats

    Min blogg

Liknande ämnen

  1. Svar: 18
    Senaste inlägg: 2014-08-03, 09:51
  2. Suzuki GSX dör vid gas
    Av martin_m i forum Mekhörnan
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-07-15, 10:10
  3. Suzuki GS 500
    Av MagnusD i forum Veteran
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-04-16, 06:48
  4. Suzuki Hayabusa
    Av Mc-Bosse i forum Street
    Svar: 73
    Senaste inlägg: 2010-07-29, 16:35
  5. Suzuki RF 600/900
    Av intemartin i forum Touring
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-11, 20:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •