Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 39

Ämne: Suzuki Hayabusa och ABS

  1. #11
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Jag har haft det...ABS är nu min första prioritet. Skulle idag inte köpa en hoj utan den funktionen! Är det från nästa år det kommer att bli ett lagkrav inom EU, eller är det bara ett rykte?
    Vet faktiskt inte men på bilar är ABS ett lagkrav sedan länge och från 2012 årsmodeller antispinn/traction control av något slag ett lagkrav. Om jag inte missminner mig så finns det inte heller någon knapp för att kunna slå av antispinn/traction control heller från 2012-års modeller.

  2. #12
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av TheCrow Visa inlägg
    Personligen tror jag de flesta kan lära sig att bli bättre än ett ABS-system.
    Visst är det säkert så, om man bara ser till antal meter till stopp.

    Finessen med ABS är att du i en paniksituation kan klippa till bromsarna så mycket du orkar, utan risk att bromsa omkull. Det är oerhört lätt att tappa greppet när reptilhjärnan slår till och man bromsar fullt. Under kontrollerade omständigheter är det inte svårt att bromsa bra. Ute på vägarna ser det ofta annorlunda ut. Det kan vara regn, nylagd asfalt, grus på vägen med mera som ställer till det. Dessutom händer saker när man minst anar det.
    Själv körde jag i cirka 70 km/h när en älg plötsligen bestämmer sig för att med stora kliv korsa vägen framför mig. Det regnade och underlaget var nylagd asfalt. Hann inte tänka någonting utan klippte till bromsarna för allt vad jag var värd. Tack vare ABS:en kändes det som att någon högre makt tog hand om det fortsatta händelseförloppet. Hojen bromsades ner, helt odramatiskt, och jag kunde koncentrera mig på eventuell mötande trafik. Hann se att det var tomt i mötande körfält, så om det krävts hade jag kunnat göra en undanmanöver. Nu hann älgen över och jag kunde med mindre än tio meters marginal passera bakom den. Min kompis som låg bakom var övertygad om att jag skulle köra rakt in i sidan på älgen. Här räddades jag helt säkert av ABS:en. Blev rädd efteråt när jag insåg hur jag reagerat. Så som jag klippte till på bromsarna hade jag ofelbart kört omkull på det hala underlaget, kanat längs vägen och troligen klippt benen på älgen...Efter denna upplevelse blev jag helt övertygad om hur bra det verkligen är.

    Handlar inte om man är duktig att bromsa eller ej, när paniken slår till klipper man till och om då greppet inte är optimalt så ligger man snart på vägen och kanar. Själv kan jag bromsa hyfsat, både på grus och asfalt men inser att den hjälp jag får av ABS:en vill jag verkligen inte vara utan!
    ~ Mats

    Min blogg

  3. #13
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Nä jag håller med, ABS är rätt ovärderligt generellt sett. I synnerhet på MC där möjligheten till omtag är begränsad. Så som helhetslösning är det rätt oslagbart. Men många tycks tro att det är magiskt bra bromskapacitet vilket det inte är. Jag hade själv valt ABS om jag kunnat när jag köpte MC. Det intressanta i MC-världen är att det säljs MC för ABS:en går att stänga av. Undrar hur det blir med det efter lag på ANS införs...

    /Freddo

  4. #14
    Mc-Bosse
    Gäst
    Som en undran på mitt inledande inlägg: undrar hur det känns att på två hjul från 300 km/tim bara klippa till med bromsarna allt vad det går med ABS till stillastående. Det kan nog som Mats skriver kännas som att en högre makt hjälper till och bromssträckan blir nog rätt kort med tanke på den inledande hastigheten.

  5. #15
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av TheCrow Visa inlägg
    Nä jag håller med, ABS är rätt ovärderligt generellt sett. I synnerhet på MC där möjligheten till omtag är begränsad. Så som helhetslösning är det rätt oslagbart. Men många tycks tro att det är magiskt bra bromskapacitet vilket det inte är. Jag hade själv valt ABS om jag kunnat när jag köpte MC. Det intressanta i MC-världen är att det säljs MC för ABS:en går att stänga av. Undrar hur det blir med det efter lag på ANS införs...

    /Freddo
    En missuppfattning som är väl spridd om att ABS-bromsar är magiska i alla lägen. Visserligen är ABS effektivare när du trampar så hjulen börjar låsa sig och systemet kickar in men innan dess är inte ABS-bromsar effektivare. Varför man ska kunna stänga av ABS med en knapp är för mig en gåta. Vill man i något läge ha kas på något hjul vid en inbromsning? Jo kanske om man vill "leka" eller något...

    När det gäller antispinn så har alla våra bussar en knapp för att kunna slå ifrån systemet. I vissa idiotiska lägen går det helt enkelt inte att flytta bussen med systemet igång för det kickar in vid minsta tecken på spinn på ett drivhjul. En vinter blev det gropar i isen under drivhjulen där bussarna står parkerade på garageplanen. Det enda sättet att få loss bussen för att kunna backa ut var att slå ifrån systemet och med viss skicklighet gunga bussen fram och tillbaka med omväxlande D och R och med ett visst hjulspinn.
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2013-05-15 klockan 14:29.

  6. #16
    Jåke
    Gäst

    Sv: Suzuki Hayabusa och ABS

    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Som en undran på mitt inledande inlägg: undrar hur det känns att på två hjul från 300 km/tim bara klippa till med bromsarna allt vad det går med ABS till stillastående. Det kan nog som Mats skriver kännas som att en högre makt hjälper till och bromssträckan blir nog rätt kort med tanke på den inledande hastigheten.
    Ju högre fart du har, desto svårare blir det att låsa även utan hjälpmedel och 300 är ganska hög fart... Då har ABS ingen betydelse förrän man bromsat ner sig i fart nästan helt, så nån skillnad finns inte förrän det börjar gå ganska "långsamt". Jag har inte lyckats låsa ens i 200-nånting men känslan att acca dit för att sedan bara klippa bromsen... Man måste övervinna sig själv lite även om det är helt planerat.

    Skickat från min LT25i via Tapatalk 2
    Senast redigerat av Jåke den 2013-05-15 klockan 15:12.

  7. #17
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Att man vill kunna stänga av den har väl med att man kanske vill leka runt på en endurobana eller vanlig bana. Inte i något fall skulle jag vilja ha ABS tror jag, eller på asfalt skulle det väl vara okej men det beror jag på att jag inte kan köra MC

    Pratar man farter runt 300 skulle jag gissa att instabilitet och bromssträcka är ett betydligt större problem än risken att låsa hjulen, men jag har aldrig kört så fort och sedan bromsat in hårt. Men bromssträckan torde väl bli en 150-200m eller så?

  8. #18
    Medlem fistkillers avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    skåne
    Inlägg
    70

    ang ABS

    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    ABS är inget som jag hade prioriterat om jag köpt en ny Hayabusa.Saknar det lika lite på Super Blackbirden som redan har suveräna bromsar.Finns för mig viktigare frågor på dessa hojar som är byggda för att gå långt och snabbt som ram, motor, växellåda, framgaffel, sving, sittställning osv.
    Håller med Ankan, inget prio nr 1, man har ju klarat sig utan sånt innan både på bilar o allt, nu ska allt va så säkert o putte nuttigt , men finns det som standard på den hoj man vill ha så ok men men

  9. #19
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Citat Ursprungligen postat av fistkiller Visa inlägg
    Håller med Ankan, inget prio nr 1, man har ju klarat sig utan sånt innan både på bilar o allt, nu ska allt va så säkert o putte nuttigt , men finns det som standard på den hoj man vill ha så ok men men
    Rätt många har ju inte klarat sig oxå...

    /f

  10. #20
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Kan va teckniska framsteg som gör att färre motorcyklister dödas i trafiken?
    Jan

Liknande ämnen

  1. Svar: 18
    Senaste inlägg: 2014-08-03, 09:51
  2. Suzuki GSX dör vid gas
    Av martin_m i forum Mekhörnan
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-07-15, 10:10
  3. Suzuki GS 500
    Av MagnusD i forum Veteran
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-04-16, 06:48
  4. Suzuki Hayabusa
    Av Mc-Bosse i forum Street
    Svar: 73
    Senaste inlägg: 2010-07-29, 16:35
  5. Suzuki RF 600/900
    Av intemartin i forum Touring
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-11, 20:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •