Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 31 till 39 av 39

Ämne: Suzuki Hayabusa och ABS

  1. #31
    Jåke
    Gäst

    Sv: Suzuki Hayabusa och ABS

    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    ABS i all ära. Jag skulle gärna vilja ha en hoj med sådant system, men tyvärr så sätter ju ekonomin hinder för detta.
    Vet någon om det går att eftermontera ett sådant system på en äldre hoj.
    Nej, mig veterligen finns det inte. Har iaf aldrig sett något på alla år när man letat utrustning och delar. Inte omöjligt dock, man har ju inte riktigt varit överallt än...

    Ett bekymmer i sammanhanget är ju att det krävs sensorringar, elektronik, ventiler och massa annan hårdvara som hojen kanske inte ens har utrymme för, det är inte bara att montera ihop slangar. Kostnaden blir nog så hög för inköp och montage att blir billigare helt enkelt byta hoj.


    Skickat från min LT25i via Tapatalk 2
    Senast redigerat av Jåke den 2013-05-16 klockan 10:38.

  2. #32
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Jåke Visa inlägg
    U
    Hur vore det då om man lärde sig svänga igen, istället för att bromsa för allt? Rutin eller inte, allt går ej att förutse än mindre stanna för. En undanmanöver kräver mycket mindre av både fordon och förare men har tyvärr dömts ut i debatten om att så många bromsar sig omkull...

    Men, jag är tjatig. Detta har inget som helst med tråden att göra ens, så låt oss återgå.

    Skickat från min LT25i via Tapatalk 2
    Lära sig svänga,visst men många tror ju att bara för att dom gått på nån kurvkurs då är det bara att svänga.Det är lätt att köra fort,för fort och sedan på den där okända vägen dyker det upp en kurva,för tvär för hastigheten och då blir det panik och så bromsar DOM kull.Rutin handlar ju också mycket om att andvända skallen när man kör så man slipper hamna i olika situationer.Man ska inte blanda bana med trafik för mycket. Har aldrig gått på nån kurvkurs eller dylikt och kommer nog aldrig göra det heller.Litar på mitt förstånd tillräckligt efter 30 år bakom styret.Dom pengarna lägger jag på utr.istället eller ny hoj.Men många behöver ju gå med.
    Senast redigerat av engström67 den 2013-05-16 klockan 19:10.

  3. #33
    Jåke
    Gäst

    Sv: Suzuki Hayabusa och ABS

    Jag skrev ingenting om bana eller kurvkurs

    Skickat från min LT25i via Tapatalk 2
    Senast redigerat av Jåke den 2013-05-17 klockan 08:40.

  4. #34
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Var på en gruskurs förra året anordnad av SMC. Där fick vi verkligen se skillnad mellan ABS och vanlig bromsning.
    ABS var överlägsen vid bromsning i kurva och rakt fram.
    Men att utnyttja ABS till snabbare körning i väldigt knixig bana gick ej så bra.
    Slutsatsen blev att ABS är överlägsen vid all körning utom då det börjar bli extremt på grus.

  5. #35
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Olle Å, menar du att inte ens ABS räcker till i de lägena eller att o-ABS är bättre? :-)

  6. #36
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Talking

    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Var på en gruskurs förra året anordnad av SMC. Där fick vi verkligen se skillnad mellan ABS och vanlig bromsning.
    ABS var överlägsen vid bromsning i kurva och rakt fram.
    Men att utnyttja ABS till snabbare körning i väldigt knixig bana gick ej så bra.
    Slutsatsen blev att ABS är överlägsen vid all körning utom då det börjar bli extremt på grus.
    Extrema grusbusar bör ha en urkopplingsbar ABS
    Jan

  7. #37
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Lära sig svänga,visst men många tror ju att bara för att dom gått på nån kurvkurs då är det bara att svänga.Det är lätt att köra fort,för fort och sedan på den där okända vägen dyker det upp en kurva,för tvär för hastigheten och då blir det panik och så bromsar DOM kull.Rutin handlar ju också mycket om att andvända skallen när man kör så man slipper hamna i olika situationer.Man ska inte blanda bana med trafik för mycket. Har aldrig gått på nån kurvkurs eller dylikt och kommer nog aldrig göra det heller.Litar på mitt förstånd tillräckligt efter 30 år bakom styret.Dom pengarna lägger jag på utr.istället eller ny hoj.Men många behöver ju gå med.
    Det ena utesluter inte det andra. Att våga svänga sig ur en situation tränar man upp på banan.
    Jan

  8. #38
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Det ena utesluter inte det andra. Att våga svänga sig ur en situation tränar man upp på banan.
    ...eller på vilken grusfri stor parkering som helst.

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

  9. #39
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Jåke Visa inlägg
    ...eller på vilken grusfri stor parkering som helst.

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
    Helt rätt,visst är det viktigt att våga svänga. Och träna på det kan man väl göra på en bana eller grusfri parkering.Men tyvärr så kanske den almäna vägen inte är grusfri när det uppstår nått.men oftast så går det för fort.Känner en kille som körde av och gjorde illa sig rejält men klarade sig utan men.Jag undrade,hur kunde du köra av där?hur fort körde du sa jag endast 90-100 sade han.men är ju 70 där.......altså

Liknande ämnen

  1. Svar: 18
    Senaste inlägg: 2014-08-03, 09:51
  2. Suzuki GSX dör vid gas
    Av martin_m i forum Mekhörnan
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-07-15, 10:10
  3. Suzuki GS 500
    Av MagnusD i forum Veteran
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-04-16, 06:48
  4. Suzuki Hayabusa
    Av Mc-Bosse i forum Street
    Svar: 73
    Senaste inlägg: 2010-07-29, 16:35
  5. Suzuki RF 600/900
    Av intemartin i forum Touring
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-11, 20:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •