Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 39

Ämne: Suzuki Hayabusa och ABS

  1. #1
    Mc-Bosse
    Gäst

    Suzuki Hayabusa och ABS

    Hej!

    Är det inte lite märkligt att en Suzuki Hayabusa först från årsmodell 2013 får ABS-bromsar? Med de fartresurserna så borde ju ABS-bromsar för länge sedan varit standard.

  2. #2
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Talking

    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Hej!

    Är det inte lite märkligt att en Suzuki Hayabusa först från årsmodell 2013 får ABS-bromsar? Med de fartresurserna så borde ju ABS-bromsar för länge sedan varit standard.
    Denna hoj är bygd för dom som gillar fart å ax, inte för bromsare.
    Jan

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Denna hoj är bygd för dom som gillar fart å ax, inte för bromsare.
    Haha, dagens citat
    Det blir inte roligare än vad du gör det till

  4. #4
    Ankan1
    Gäst
    ABS är inget som jag hade prioriterat om jag köpt en ny Hayabusa.Saknar det lika lite på Super Blackbirden som redan har suveräna bromsar.Finns för mig viktigare frågor på dessa hojar som är byggda för att gå långt och snabbt som ram, motor, växellåda, framgaffel, sving, sittställning osv.

  5. #5
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    ABS är inget som jag hade prioriterat om jag köpt en ny Hayabusa.Saknar det lika lite på Super Blackbirden som redan har suveräna bromsar.Finns för mig viktigare frågor på dessa hojar som är byggda för att gå långt och snabbt som ram, motor, växellåda, framgaffel, sving, sittställning osv.
    Förmodar att du inte har haft storvilt framför hojen
    Jan

  6. #6
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Förmodar att du inte har haft storvilt framför hojen
    Jag har haft det...ABS är nu min första prioritet. Skulle idag inte köpa en hoj utan den funktionen! Är det från nästa år det kommer att bli ett lagkrav inom EU, eller är det bara ett rykte?
    ~ Mats

    Min blogg

  7. #7
    Ankan1
    Gäst
    Visst har jag det, både vildsvin, älg och en hund som som vandrat rakt ut på vägen.Det var till att bromsa hårt med undanmanöver.Hade som sagt var ingen ABS men jag sitter och skriver detta trots det ... ABS är nog bland det bästa som gjorts för flertalet trafikanter i olika fordon beroende på situationen och samtidigt är det en himla bra uppfinning för folk som känner att deras körförmåga vid kritiska situationer är lite bristfällig.

  8. #8
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Jag tror att det är få förunnat att kunna bromsa bättre än ett integrerat bromsystem med ABS i en paniksituation
    Jan

  9. #9
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Personligen tror jag de flesta kan lära sig att bli bättre än ett ABS-system. Problemet är väl att de flesta inte fortsätter att lära sig efter att de skaffat kortet. För bil saknas det ju dessutom organisationer som liksom SMC har kurser.

    Men jag skulle aldrig köpa en ny gathoj utan för det. En ställbar vore ju mumma, fast jag åker ju glidare så på sätt och vis är det väl låsningsfritt. Iaf på asfalt

    /Freddo

  10. #10
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av TheCrow Visa inlägg
    Personligen tror jag de flesta kan lära sig att bli bättre än ett ABS-system.
    /Freddo
    I kontrollerade situationer ja där det inte är skarpt läge. I skrapa lägen är det annorlunda. Paniken, adrenalinet och reptilhjärnan tar vid om en treåring springer ut på vägen. Du tänker inte för din hjärna kopplas bort och det enda du gör är att bromsa så hårt du bara kan och försöker väja för att inte köra på ungen. Utan ABS så är det i sådana lägen kört. Kanske även med ABS beroende på situationen men nog får du kortare bromssträcka när säkerhetssystemet träder in.

    Jag var själv med om det i vintras med bilen som inte har ABS. Ett rådjur sprang upp på den lite hala vägen och vad gjorde jag trots mina 30 år som yrkeschaufför av buss? Jag bara trampade på bromsen med kasande framhjul utan en tanke på att dosera. Nu klarade jag mig för rådjuret hade vettet att missa mig med en halv meter. Hade jag kört på djuret är jag helt övertygad om att jag fått stopp på bilen om jag kört den andra bilen jag har som har ABS.

    En EU-moped jag hade för några år sedan hade en lite enklare variant av ABS. Inte alls ABS egentligen men det fungerade som så att när trycket i bromsvätskan nådde en viss nivå så öppnades en ventil till en kammare för att minska trycket och därmed fick hjulet grepp igen. Detta fungerade på asfalt men inte på grus.
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2013-05-15 klockan 01:31.

Liknande ämnen

  1. Svar: 18
    Senaste inlägg: 2014-08-03, 09:51
  2. Suzuki GSX dör vid gas
    Av martin_m i forum Mekhörnan
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-07-15, 10:10
  3. Suzuki GS 500
    Av MagnusD i forum Veteran
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-04-16, 06:48
  4. Suzuki Hayabusa
    Av Mc-Bosse i forum Street
    Svar: 73
    Senaste inlägg: 2010-07-29, 16:35
  5. Suzuki RF 600/900
    Av intemartin i forum Touring
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-11, 20:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •