Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 12 av 12

Ämne: Rökmaskin i rondell! Hur tänkte dem?

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av magnusda Visa inlägg
    Vad menar du?
    En språkpolis. Egentligen ska det väl vara DOM, men på senare tid är det många som skriver DEM istället, kanske beror det på dialekt eller att skrivspråket förändrats och när det gäller dom aktuella stavningarna finns det inga riktigt fasta regler utan mera känslan för språket i den aktuella landsändan. Alltså inget att fästa sig vid.

    Värre är det att många ungdomar hittat på att det är fint att uttala vokalerna A, Å, Ä,och Ö som nasala öppna A;n så att man har svårt att förstå vad dom säger, men det är kanske talfel (eller mode?).
    Senast redigerat av Ove den 2013-05-14 klockan 10:06.
    Ove

  2. #12
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    En språkpolis. Egentligen ska det väl vara DOM, men på senare tid är det många som skriver DEM istället, kanske beror det på dialekt eller att skrivspråket förändrats och när det gäller dom aktuella stavningarna finns det inga riktigt fasta regler utan mera känslan för språket i den aktuella landsändan. Alltså inget att fästa sig vid.

    Värre är det att många ungdomar hittat på att det är fint att uttala vokalerna A, Å, Ä,och Ö som nasala öppna A;n så att man har svårt att förstå vad dom säger, men det är kanske talfel (eller mode?).
    Nej, jag har inte några ömma tår Jag tål det! Förstod bara inte vad språkpolisen menade!
    DE, DEM eller DOM diskuteras flitigt på andra håll och som sagt, reglerna är inte helt klara.

    Men lovar bättring framöver så att inlägget hamnar i fokus. Inte mina språkfel!

Liknande ämnen

  1. Tänkte mej en tur norrut
    Av Ron i forum Touring
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-08-16, 18:09
  2. Hur tänkte han här....?
    Av Mats Liifv i forum Off topic
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-01-30, 13:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •