Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Amatörbygge från grunden

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    49

    Amatörbygge från grunden

    God afton!

    Polarn har en 1000-kubiks Kawasaki-motor liggandes och då kläckte jag idé att man hade ju kunna bygga nåt kul, en schysst rat-chopper eller nåt. Dock undrar jag lite vad reglementet säger, måste en ram köpas eller kan vi svetsa ihop en egen? Om den måste köpas måste den då vara godkänd för den kubiken? Kan fatta att en ram för en 400-kubikare är för klen men skulle det funka med typ en 750-ram eller kommer Transportstyrelse kissa ner sig då?

    Har hittat SFROs-hemsida men där stod väl inte skitmycket utan det mesta står la i boken dom säljer. I övrigt har jag inte hittat skitmycket om just den infon jag söker.

    Nån med lite koll får gärna upplysa mig eller åtmistone peka mig i rätt riktning.

  2. #2
    Medlem Smaulands avatar
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    19
    Nu kan jag inte påstå att jag vet.. Men rent spontant känns det som att det inte finns några regler kring ramen. Klart att du ska kunna bygga en helt egen ram.

    Kravet är väll att hojen(helheten) i slutändan ska vara körduglig och säker för trafik? Detta i sin tur skulle leda till att din ram inte får vara dålig. Men bygger du en bra ram så kan jag inte tänka mig att det är några problem.

    Har själv drömt lite i de tankarna

  3. #3
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Skulle kolla med Bilprovningen innan jag satte igång något dylikt projekt.

    Det är ändå dom som i slutändan ska godkänna vad man byggt så det är bäst att göra rätt från början...
    ~ Mats

    Min blogg

  4. #4
    Medlem Twenty2s avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    414
    HAr för mig att det är krav på svetsarna i ramen och lite sånt där.
    En tjomme på jobbet hade ändrat i sin ram och han fick något papper från den firman som svetsat åt honom, någon form av intyg att ramen höll rätt styrka i svetsarna och så där.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Jag skulle bygga en trike en gång. Då skulle SFRO kontrollera svetsningarna under byggets gång, för att avgöra hållfasthet.
    Om du kapar av en ram och svetsar och inte har rätta kunskaper, så får du den inte godkänd om det uppdagas.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    49
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Skulle kolla med Bilprovningen innan jag satte igång något dylikt projekt.

    Det är ändå dom som i slutändan ska godkänna vad man byggt så det är bäst att göra rätt från början...
    Tack Mats, då ska jag kika med dom.

    Citat Ursprungligen postat av Twenty2 Visa inlägg
    HAr för mig att det är krav på svetsarna i ramen och lite sånt där.
    En tjomme på jobbet hade ändrat i sin ram och han fick något papper från den firman som svetsat åt honom, någon form av intyg att ramen höll rätt styrka i svetsarna och så där.
    Problemet är väl då om man tänkt göra det själv, lite svårare att få nåt intyg utfärdat.

    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Jag skulle bygga en trike en gång. Då skulle SFRO kontrollera svetsningarna under byggets gång, för att avgöra hållfasthet.
    Om du kapar av en ram och svetsar och inte har rätta kunskaper, så får du den inte godkänd om det uppdagas.
    Så då behöver jag änna som Twenty sa, gå till en firma så jag kan få intyg utfärdat, eller iaf kontakta någon som vet vad dom håller på med. Alternativt göra det själv och kolla vad SFRO säger om det.

    Om man tänker att man inte modiferar ramen, utan bara vräker på motorn på en ram man köper, nån som vet vad som gäller då? Gällande vikt/effekt tänker jag då. Behöver SFRO/Bilprovningen godkänna även om man bara ändrar fästpunkterna för motorn?

    SFRO-handboken kanske är ett vettigt köp ändå...

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Ta kontakt SFRO och förklara hur du tänker bygga, så får du råd angående kontroller eller inte. Billigast så.
    Tyvärr ganska farligt att bara tro att det går nog

Liknande ämnen

  1. Var kommer dom från?
    Av jrutgers i forum Off topic
    Svar: 54
    Senaste inlägg: 2014-11-26, 19:37
  2. Ny från Ljusdal
    Av Grönsaksträffen i forum Ny på forumet
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2010-12-14, 20:50
  3. Hej fran Kroatien!
    Av pewa i forum Off topic
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-07-17, 11:12
  4. Hej från Sörmland
    Av Cetonia i forum Ny på forumet
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-06-30, 19:22
  5. Hej från Stockholm!
    Av Fredd i forum Ny på forumet
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-04-05, 17:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •