Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 24

Ämne: Begränsning i avgassystem YAMAHA XV 535

  1. #1

    Begränsning i avgassystem YAMAHA XV 535

    Hejsan, precis fått mig en YAMAHA XV 535 som är strypt till 25 kw, så här står det i tilläggsinformationen "T31B MOTORN ÄNDRAD
    MOTOREFFEKTEN SÄNKT GENOM BEGRÄNSNING I AVGASSYSTEM"

    Vad innebär detta och är det komplicerat att ta bort det?
    Vad skulle det kosta om man lät en mekaniker göra det?
    Om jag fixar någon som gör det åt mig, måste det göras någon motorinställning efteråt?

    Vet om att den ska registreringsbesiktigas sedan och det kostar ju sin lilla del.

    Förlåt om jag är lite vag, är ny på området då det är min första hoj.


    Tacksam för svar.

  2. #2
    Hejsan, precis fått mig en YAMAHA XV 535 som är strypt till 25 kw, så här står det i tilläggsinformationen "T31B MOTORN ÄNDRAD
    MOTOREFFEKTEN SÄNKT GENOM BEGRÄNSNING I AVGASSYSTEM"

    Har sett några såna "motoreffekten sänkt......" men jag tror inte att det har nåt med din 25kw strypning att göra. Jag har då aldrig sett eller hört om en 25kw strypning via avgasröret(125 två-taktarna förr fick man bl a stoppa in en bricka i ingången i avgasröret)

    Det ska annars finnas en beskrivning på hur strypningen är gjord hos bilregistret. Brukar oftast vara bara brickor i insuget. Ev nån stoppare också inne i förgasaren ovanför membranet.

    Nu vet jag ju inte årsmodellen på din hoj, men kanske är det nån miljögrej, importgrej etc etc ......?


    Vad innebär detta och är det komplicerat att ta bort det?
    Min spekulation ovan. Om du nu ändå tänkt lämna in den till verkstad så kan du ju höra med dom vad dom tror om var strypningen sitter. Återkom gärna o berätta vad dom sa, även vad T31B noteringen betydde om det nu inte var en strypning.

    Vad skulle det kosta om man lät en mekaniker göra det?
    Om vi utgår från att det är insugen som är strypta, så kostar det väl 1-2 timmar för meken. Eftersom du inte skriver var du bor så vet jag inte kostnaden ungefär. Skiljer ju ganska drastiskt beroende på vilen landsdel man bor i så det hamnar då på allt mellan 1000-2000:-

    Om jag fixar någon som gör det åt mig, måste det göras någon motorinställning efteråt?
    Nej, det behövs inte

    Vet om att den ska registreringsbesiktigas sedan och det kostar ju sin lilla del.
    Nja, det behövs väl egentligen inte. Hojarna försäkras med full effekt ändå. Bara du ser till att den som tecknar din försäkring på försäkringsbolaget ser till att den också tecknas då med full effekt(det är väl typ +30 kw)

    Förlåt om jag är lite vag, är ny på området då det är min första hoj.
    Alla har vi funderat när vi varit nya. Bara att ställa frågor så mycket du orkar.....och välkommen till forumet här.


    Tacksam för svar.

  3. #3
    Kan ju först klargöra det är en -95a, att jag bor i Göteborg, och att T31B står för "Motorn ändrad. (Anges om originalmotorns effekt är ändrad.)"

    T31B och alla dessa nya koder är en ny grej sedan 2012.

    Sen är "T31B MOTORN ÄNDRAD
    MOTOREFFEKTEN SÄNKT GENOM BEGRÄNSNING I AVGASSYSTEM" det ända som står när jag loggar in och kollar på mina fordon.
    Mer specifikt står det inte, ska försöka få tag i en verkstad imorgon och se vad dom tror att det är.

    Jag tror nog min hoj är försäkrad på 25kw, eftersom försäkringsbolagen hämtar uppgifter automatiskt från transportstyrelsen. Sen om priset är densamme för 25 resp 34Kw det vet jag inte.
    Men nog måste jag regbes hojen igen om strypningen försvinner ?

    Tack för svaret och välkomnandet =)

  4. #4
    Det verkar som avgasröret är pluggat i slutet, ska ladda upp en bild imorgon och se ifall ni mer erfarna och kloka människor kan tänkas veta vad det är.

  5. #5
    Aldrig hört om en sån strypning egentligen. Det låter som en verkstadsstrypning, dvs där kan fantasin flöda. Man gör nån form av strypning och bänkar den sen. Brukar då oftast handla om någon form av simpel gasrullestopp.

    Ska bli intressant o höra vad verkstan säger om detta


    Ang omtypning. Om man tog bara transportstyrelsens angivna affekt så skulle nog alla strypa ner sina hojar. Därför kör man på ursprungseffekten nuförtiden(fr om 1999). Sen att nåt f-bolag gör ett misstag och råkar ändå försäkra på det angivan händer ibland. Viktigt att man ringer o får bekräftat att man försäkrat på ursprungseffekten, kan annars bli lite problem när skadan är skedd.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Aldrig hört om en sån strypning egentligen. Det låter som en verkstadsstrypning, dvs där kan fantasin flöda. .
    Aldrig hört talas om nåt sånt heller - på en 4t???? På en tvitaktare, javisst..
    Originaleff är 42hk - 31kW dvs en mycket måttlig strypning, så kanske det är rätt ändå ????

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Zkiddz Visa inlägg
    Det verkar som avgasröret är pluggat i slutet, ska ladda upp en bild imorgon och se ifall ni mer erfarna och kloka människor kan tänkas veta vad det är.
    Om vi går tillbaka 50 0ch 60 talen då nästan alla utländska mopeder var strypta med en liten förträngning i avgasporten på cylindern, vilken lätt knackades bort, så kanske det är något liknande enkelt på din hoj.

  8. #8
    Medlem swedans avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    385
    Hittade en annons på en XV535 där det står:
    "-25kw registrerad för mellanklass A2. (strypt i insug) Orginal medföljer."

    Så det kanske är "standardförfarande" att strypa dem i insuget och att det bara är att plocka bort strypningen eller byta insug?
    Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd

  9. #9
    Kul med så många tankar kring vad det kan vara för något.
    Jag ska ringa runt till ett par verkstäder så fort jag sovit en stund.

    Så länge lägger jag upp en bild på avgasrörets inre del ifall det kastar lite ljus, antingen för er eller för mig (om det kanske är så som standard)

    http://i.imgur.com/tdwvI7h.jpg

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av swedan Visa inlägg
    "-25kw registrerad för mellanklass A2. (strypt i insug) Orginal medföljer."

    Så det kanske är "standardförfarande" att strypa dem i insuget och att det bara är att plocka bort strypningen eller byta insug?
    Kollar man vad strypsatserna består av är det vanligen strypbrickor för insug och/eller trottelstopp (går inte att "dra på fullt")
    Men fortfarande, stryp på avgassidan i en 4-t???
    Aldrig hört om förut?

    Korr: Finns faktiskt på 4-t - men då är det dieslar..
    Senast redigerat av LowTech den 2013-05-14 klockan 22:41.

Liknande ämnen

  1. Köpes: Avgassystem Yamaha XV535 1996
    Av pabrahamsson i forum Köp & Sälj
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2019-10-11, 09:29
  2. Avgassystem
    Av erikn i forum Mekhörnan
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2013-07-10, 23:59
  3. Våren är ju här! (avgassystem)
    Av Mc-Bosse i forum Mekhörnan
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-03-27, 18:43
  4. Detta med avgassystem...
    Av Mc-Bosse i forum Custom
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-06-03, 12:39
  5. Avgassystem
    Av Guran 65 i forum Mekhörnan
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2008-11-08, 20:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •