Sidan 3 av 7 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 21 till 30 av 67

Ämne: Ska jag ge upp, eller vad?

  1. #21
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542

    Ska jag ge upp, eller vad?

    Citat Ursprungligen postat av Hornet Visa inlägg
    Ge upp och åk med din man som kan köra mc det !!
    Nej, detta är skitsnack (ursäkta franskan). Du vill köra egen hoj och ska självklart göra det också. Det känns tungt ibland men jag lovar och svär - det är värt att köra vidare på körskolan och ta kortet!

  2. #22
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Mohlin Visa inlägg
    Men jag tror att ni har rätt i att jag ska acceptera att det tar lite tid att slappna av (yes - prestationsångest), och att det en dag bara lossnar - det säger min körlärare också.
    Det ska nog gå!!
    Så rätt! Tänker på när jag blev satt i simskola för att jag badade varenda dag på djupt vatten utan att kunna simma. Vi skulle lära oss bröstsim och jag blev stressad av att hålla reda på armar och ben och fick upp en väldans frekvens utan att komma framåt, men en dag med höga vågor - då satt det, långa fina simtag som drev på som bara den.

    Samma med körningen - rätt som det är så funkar det! Köra hoj är inget svårt bara du slappnar av och har kul.
    Ove

  3. #23
    Medlem livewires avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    174
    Klart man va lite nervös och spänd inför lektionerna och klart man tyckte de va irriterande att höra lärarens skrik i örat. Kämpa på och ge inte upp, jag kände också att det kanske inte var någon ide men det vänder för eller senare.

    Jag började köra i mitten av sommaren och förtsatte våren efter, körde upp i slutet av den sommaren och klarade det på andra försöket så du är inte ensam om att känna motgångar.

    Kör hårt bara!

  4. #24
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    148
    Deppa inte Mohlin.
    Jag har en bekant som fick sitt körkort på sjunde (7) försök!!! Och flera gången "kuggade" han bara för att trafikverkets "hans majestät" tyckte att det var dålig väder dvs. att då var han på dålig humör. De kan hitta på precis vad som helst och så länge inte finns ngt piska för de - då blir situation inte bättre.
    P.S. Enligt min mening som innehavare av alla behörigheter (exkl. buss) och före detta proffs - kör han mycket bättre än ca 90% av alla trafikanter i Sverige.

  5. #25
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Oduglig Visa inlägg
    Har hört att inspektörerna här i Malmö är benhårda, minsta miss på banorna så kan man åka hem direkt igen.
    Inspektören jag hade i Malmö för 4 år sedan var hur go, glad och trevlig som helst! Jag fick ett andra försök både i lågfartsbanan och i högfartsbanan men jag hade kanske tur att få rätt inspektör. Han kanske insåg att jag borde ju klara detta på mitt sätt att köra och att det bara var nervositeten som gjorde att jag bommade i första försöken.

    Jag vet inte hur inspektörerna tänker utom att när man kör i trafiken för då ska man så att säga "köra på" eftersom det är en accelerationssnabb och smidig mc man kör. Inte köra som en tok eller för fort alls men utnyttja mc:s smidighet och snabbhet och inte stå och vänta på bilar som kommer långt bort vid väjningsplikter t ex. Samma i cirkulationsplatser, vela inte utan kör in i rondellen om där är en lucka.
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2013-05-05 klockan 02:33.

  6. #26
    Medlem Odugligs avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    12
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Inspektören jag hade i Malmö för 4 år sedan var hur go, glad och trevlig som helst! Jag fick ett andra försök både i lågfartsbanan och i högfartsbanan men jag hade kanske tur att få rätt inspektör. Han kanske insåg att jag borde ju klara detta på mitt sätt att köra och att det bara var nervositeten som gjorde att jag bommade i första försöken.

    Jag vet inte hur inspektörerna tänker utom att när man kör i trafiken för då ska man så att säga "köra på" eftersom det är en accelerationssnabb och smidig mc man kör. Inte köra som en tok eller för fort alls men utnyttja mc:s smidighet och snabbhet och inte stå och vänta på bilar som kommer långt bort vid väjningsplikter t ex. Samma i cirkulationsplatser, vela inte utan kör in i rondellen om där är en lucka.

    Okey, det låter som en bra inspektör.
    Jag får väl se imorgon hur det är.
    Kör upp med två killar som kört cross hela livet.
    Ingen av dom har tagit några lektioner och är grymma på köra.
    Räknar med en kuggning men då vet jag hur det är och kanske klarar till hösten.

  7. #27
    Ankan1
    Gäst
    33 år sedan jag tog mitt mc kort nu och jag vill minnas att min helt suveräna körskolelärare räddade mig undan en av dessa galna körkortsutfärdare när vi vid ett byte av förare på hojen stannade på en smal väg vid en förbjuden utfart skylt.Hörde i lurarna under hjälmen hur denna trafikinspektör sa att vad var det för en skylt han körde emot och min trafikskolelärare som förstod vad han var ute efter svarade, hade du varit vaken så kanske du kunde koncentrera dig på hur bra de verkligen kör.Sådana lärare lever kvar i minnet för gott.Tyvärr så dog han för några år sedan.

  8. #28
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    I Danmark
    Inlägg
    118
    Vi har varit runt i området och kört där vi ska ha trafik-delen av uppkörningen (Kastrup/Köpenhamn). Vår körlärare påpekade att "här gillar de att ta elever, det är väldigt märkligt skyltat" och "här är det dold sikt och man ser inte cykelbanan eller spärrlinjen" och "den där 30-skylten ser man nästan inte för buskarna" osv osv.

    Man blir ju sur över att de tar ut uppkörningselever på sådana platser där det är skitlätt att göra fel, eftersom omgivningarna blockerar för sikt, dålig skyltning eller annat som man kanske kan missa för att det just där ligger en busshållplats, skola eller liknande. Tycker inte det är sånt man ska träna på, egentligen.

    När min man körde upp var han igenom en rondell som var helt märklig med spärrlinjerna. Många dumpar på den, för det är väldigt lätt att komma fel in i den. Men dit ska de givetvis ta alla nervösa till uppkörning.

  9. #29
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    De vill bara se att du är uppmärksam och kan läsa av skyltar och väglinjer, oavsett situation. Jag blev också utdragen på en "konstig" rondell. Troligtvis ville de se att jag körde i rätt fil i denna rondellen, istället för på ren vana köra som man brukar - vilket hade varit fel just här.

    Kör som om du hade varit på egen hand. Bry dig inte om inspektören annat än de instruktioner du får. Låtsas att du är on your own resten av tiden.

  10. #30
    Medlem Mavve65s avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Täby
    Inlägg
    301
    [QUOTE=Mohlin;77139]Vi har varit runt i området och kört där vi ska ha trafik-delen av uppkörningen (Kastrup/Köpenhamn). Vår körlärare påpekade att "här gillar de att ta elever, det är väldigt märkligt skyltat" och "här är det dold sikt och man ser inte cykelbanan eller spärrlinjen" och "den där 30-skylten ser man nästan inte för buskarna" osv osv.

    Mitt råd är att försöka släppa alla negativa tankar. Se det som så att körläraren hjälper dig att lyckas genom att peka ut var de knepiga platserna finns. Då har du ju redan en fördel, om du nu kör där vid uppkörningen. = ett bekymmer mindre att stressa över.

Liknande ämnen

  1. Yamaha XCR 900 eller 700
    Av Patrik i forum Street
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2016-05-28, 10:29
  2. Avfettning Yes eller Big no-no?
    Av jrutgers i forum Mekhörnan
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-03-15, 00:03
  3. CDI paj eller?
    Av Borken i forum Mekhörnan
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2011-07-05, 21:07
  4. ABS eller ej
    Av Mats Liifv i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2009-06-12, 17:12
  5. Kom folk i går eller?
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-10-21, 09:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •